چالش داعش در برزخ اسکاتلند

محمدحسین باقی : داعش در ویدئویی که به تازگی منتشر کرده سومین گروگان خارجی خود را سر برید. این امدادگر ۴۴ ساله‌ انگلیسی «دیوید کاوثورن هینز» نام داشت. کشتن او به همان‌ترتیبی صورت گرفت که داعش پیش‌تر جیمز فولی و استیون ساتلوف، گروگان‌های آمریکایی را سربریده بود. این فیلم ویدئویی نشان می‌دهد که دیوید هینز در زیر آسمانی باز زانو زده در حالی که تصویر پشت‌سر او درست همان تصویر بیابانی است که در پشت سر جیمز فولی و استیون ساتلوف (دو خبرنگار آمریکایی که به تازگی به دست داعش کشته شدند) قرار داشت.

فشار افکار عمومی بر کامرون پس از قتل امدادگر بریتانیایی

چالش داعش در برزخ اسکاتلند

هینز در حالی که روی زانو نشسته بود مجبور به قرائت نامه‌ای خطاب به دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا شد. در این نامه چنین آمده بود:«مایلم اعلام کنم که تو - دیوید کامرون- مسوول اعدام من خواهی بود. تو داوطلبانه وارد ائتلافی با آمریکا علیه دولت اسلامی شدی. متاسفانه، این ما بریتانیایی‌ها هستیم که در آخر باید هزینه تصمیمات خودخواهانه پارلمان را بپردازیم.» این تصویر مردی را نشان می‌دهد که با پوششی سیاه در کنار هینز ایستاده و با لهجه لندنی خطاب به مردم و نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید:«کامرون فقط شما را وارد جنگ خونین و بی‌پایان دیگری خواهد کرد که در آن برنده نخواهد بود.» پایگاه « SITE Intelligence» - که کارش رصد کردن فعالیت‌ گروه‌های پیکار جوست- اعلام کرد که اعدام‌کننده دیوید هینز احتمالا همان فردی است که گروگان‌های آمریکایی را سر برید. به گزارش سی.ان.ان، قاتل دیوید هینز در حالی که دست بر سر وی گذاشته بود در این فیلم ویدئویی اعلام کرد که یک گروگان بریتانیایی دیگر به نام «آلن هنینگ» را دستگیر کرده و در صورتی که دولت انگلیس از همراهی با آمریکا دست بر ندارد به زودی او هم به سرنوشت فولی، ساتلوف و هینز گرفتار خواهد آمد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد دو گروگان آمریکایی دیگر هم در زمره گروگان‌های داعش باشند. در همین ارتباط، نیویورک تایمز می‌نویسد: «این گروه علاوه بر آلن هنینگ شهروند انگلیسی، دو امدادگر آمریکایی دیگر را در بازداشت خود دارد.» انتظار می‌رود به زودی روز قضاوت برای آنها فرا رسد و به سرنوشت دیگر گروگان‌ها گرفتار آیند.

شمشیر داموکلس بر سر کامرون

قتل فجیع دیوید هینز فشار بر دولت کامرون - عضو کلیدی ائتلاف غرب که در استراتژی آمریکا علیه داعش متعهد به همکاری با دولت اوباما شده - را برای انجام اقداماتی زیر فشار گذاشته است. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس پس از تایید فیلم سر بریدن هینز در توئیتر خود با «اهریمنی» خواندن این قتل اعلام کرد که «با خانواده هینز همدردم چرا که شجاعت و پایمردی بی‌نظیری از خود نشان دادند.» انگلیس متحد اصلی ایالات متحده در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود و اکنون هم در استراتژی اوباما برای حمله به داعش حضور گسترده دارد.

در عین حال، این کشور در بعد داخلی برای همکاری یا عدم همکاری با آمریکا زیر فشار قرار دارد. در واقع، کامرون در «برزخ اسکاتلند» گرفتار شده و بحث استقلال این کشور از انگلستان همچون شمشیر داموکلس بر سر دولت او عمل می‌کند. در ۹ ماهِ مانده به انتخابات این کشور، وضعیت اسکاتلند چندان روشن نیست به‌گونه‌ای که دکتر «جری حسن» سخن از شکست و پایان ناسیونالیسم بریتانیایی سر می‌دهد. او که در دانشگاه غرب اسکاتلند سمت استادی دارد و در مجلات و روزنامه‌های بریتانیایی از جمله گاردین یادداشت‌هایی می‌نویسد در یادداشتی برای مجله «The New Statesman » اعلام می‌دارد: خیابان ۱۰ داونینگ استریت همچون کوزه‌ای‌ترک خورده است که هر لحظه امکان شکستن آن وجود دارد. اگر اسکاتلند استقلال یابد، یعنی ناسیونالیسم بریتانیایی با شکست مواجه شده است. او می‌نویسد نقطه ثقل توجه بریتانیا در حال حاضر اسکاتلند است و به همین دلیل است که بسیاری از مقام‌های «خیابان ۱۰ داونینگ استریت» سفر را بر ماندن در این «خیابان»‌ترجیح داده و به اسکاتلند می‌روند تا آخرین تیرهای‌ترکش خود را برای حفظ استقلال این اتحادیه به‌کار برند.

از سوی دیگر، فشار افکار عمومی بریتانیا برای آزادی شهروندان این کشور از دست داعش در حال افزایش است. دولت کامرون این فشار را در راستای همکاری با ایالات متحده در استراتژی این کشور برای مبارزه با داعش درک و تفسیر کرده است. رویترز در همین رابطه می‌نویسد اگرچه ۹ ماه دیگر انتخابات بریتانیا فرا می‌رسد، اما حوادث روزهای گذشته (سخنرانی اوباما برای مبارزه با داعش و کشته شدن شهروندان آمریکا و بریتانیا) مخالفت مردمی برای همکاری دولت انگلیس با ائتلاف غربی - عربی برای حمله به عراق و سوریه را در پی داشته، چراکه یادآور حملات نیروهای انگلیسی به عراق در سال ۲۰۰۳ است. سناتور گراهام، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه ایندیپندنت چاپ بریتانیا می‌گوید کشوری مانند بریتانیا به تنهایی توان مقابله و بسیج افکار عمومی برای مبارزه با داعش را ندارد. او مبارزه با داعش را کار «یک کشور» نمی‌داند اگرچه «یک کشور» را در تشکیل گروه همانند داعش مقصر می‌داند. او ضمن مقصر دانستن دولت‌های پیاپی در آمریکا در جمله‌ای تاریخی می‌افزاید: «ظهور داعش محصول شکست دائمی دولت‌های آمریکا برای پیگیری نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر و حمایت گسترده این کشور از جنبش‌های ستیزه‌جو همچون القاعده بود.» او می‌افزاید:«دولت‌های متوالی در واشنگتن چشم بر حمایت عربستان از افراط گرایان بستند. به نظر من ناتوانی آمریکا در تاباندن نوری بر تاریکخانه اشباح و اقدامات عربستان به ویژه نقش این کشور در حملات ۱۱ سپتامبر باعث توانایی عربستان برای تداوم فعالیت هایش برای ضربه زدن به آمریکا شده و حمایت این کشور از داعش نمونه بارز این ضربه‌ها به منافع آمریکا است.» این در حالی است که ریاض متحد نزدیک انگلیس و آمریکا در منطقه است.

هینز، قربانی سیاست‌های کامرون

تا اوایل سال جاری نیروهای داعش چندین خارجی را در همان زندانی که هینز در آن قرار داشت زندانی کرده بودند. این زندان نزدیک شهر «رقه» در سوریه قرار داشت. نیویورک تایمز می‌نویسد برخی از هم‌سلولی‌های هینز طی روزها و ماه‌های گذشته آزاد شدند و این آزادی پس از پرداخت مبالغی از سوی دولت‌های متبوع‌شان به گروه داعش بود. هینز که دارای سابقه نظامی بود، ۱۹ ماه پیش در شمال سوریه ربوده شد و در کنار یک ایتالیایی به نام فدریکو موتکا روزها را یکی پس از دیگری به سر می‌کرد. این دو برای «Acted» - یک گروه امدادرسان فرانسوی- کار می‌کردند که در بحبوحه جنگ داخلی سوریه به این کشور رفتند. سرنوشت این دو نفر به سیاست‌های کشورشان گره خورده بود. نیویورک تایمز می‌افزاید: موتکا در ماه می‌آزاد شد و یکی از ۱۵ اروپایی بود که در ازای پرداخت مبالغی از سوی دولت‌های اروپایی آزاد شدند و این در حالی است که دیوید کامرون در اوایل ماه جاری از پرداخت هر گونه مبلغی برای آزادی او سر باز زد. کامرون در مصاحبه با «اسکای نیوز» اعلام کرد: «این وضعیت دشواری است. ما مبالغی برای آزادی آنها به‌تروریست‌هایی که شهروندان ما را می‌دزدند، نمی‌پردازیم.» در این ویدئو، قاتل هینز با اشاره به سوابق او و اینکه وی یکی از مشاوران امنیتی Acted بود و به مدت ۲۳ سال در فعالیت‌های امدادرسانی در کشورهای مختلف (میانمار، جنوب سودان، فیلیپین) کار کرده و نیز مدیر «Handicap International»- سازمان خیریه معلولان- در لیبی بود می‌گوید:«این مرد انگلیسی باید تاوان تعهد تو - کامرون- را بپردازد که پیشمرگه‌های کرد را علیه دولت اسلامی مسلح کردید. او یک دهه از عمر خود را در نیروی دریایی سلطنتی خدمت کرده و مسوول تحویل آن سلاح‌ها است.» بی‌بی سی در گزارشی اعلام کرد که بسیاری از پیشوایان مسلمان اسکاتلند - جایی که خانواده هینز، همسر و دوفرزندش در آنجا زندگی می‌کند- در نماز جمعه هفته گذشته خواستار آزادی هینز و سایر گروگان‌های اسیر در دستان داعش شدند.