اردوغان دیگری در راه است؟

بررسی اوضاع اقتصادی ترکیه در «باشگاه اقتصاددانان» بوی پیروزی اردوغان به مشام ترکیه‌ای‌ها می‌رسد

روز انتخاب

گروه بین‌الملل: روز موعود در ترکیه فرا رسید و ترکیه‌ای‌ها برای نخستین‌بار در تاریخ مدرن خود برای انتخاب رئیس‌جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند. سایت آنلاین روزنامه حریت‌دیلی، در این‌باره نوشت که از صبح روز گذشته مردم ترکیه به پای صندوق‌های رای رفتند تا رئیس‌جمهوری این کشور را راهی چانکایا (کاخ ریاست‌جمهوری) کنند. به نوشته این روزنامه مشارکت اتباع ترکیه در کشورهای دیگر پایین بود، اما انتظار می‌رود که مشارکت در داخل ترکیه بالا باشد.

حدود ۵۳ میلیون نفر در سراسر ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند و از میان سه نامزد می‌توانند یک نفر را انتخاب کنند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که حدود ۱۲ سال است سکان هدایت ترکیه را در دست دارد به همراه اکمل‌الدین احسان اغلو، دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی و نامزد مشترک حزب مردم جمهوری خواه و جنبش ناسیونالیسم و همچنین صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب مردم دموکراتیک سه نامزد انتخابات هستند و چنانچه هیچ‌یک از این سه نامزد نتوانند اکثریت بالای ۵۰ درصد آرا را به دست آورند دور دوم انتخابات در ۲۴ آگوست برگزار خواهد شد. دوران ریاست‌جمهوری پنج ساله است و رئیس‌جمهوری منتخب حق دارد تا یک دوره دیگر نیز در این سمت باقی بماند و عبدالله گل، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه دوران ریاست‌جمهوری‌اش در تاریخ ۲۸ آگوست به پایان می‌رسد.

برگ رای‌ها دارای عکس سه نامزد است و رای‌گیری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت پنج عصر ادامه داشت. گزارشگر این سایت می‌نویسد: بر اساس آخرین نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته است اردوغان، نخست‌وزیر فعلی ترکیه در این رقابت‌ها از شانس بالایی برای راهیابی به چانکایا برخوردار است.

همچنین اکمل‌الدین احسان‌اغلو، نامزد ۱۰ حزب مخالف ازجمله حزب حرکت ملی و حزب جمهوری خلق ترکیه همچنان در رده دوم قرار دارد. در این راستا نامزد حزب صلح و دموکراسی کردها نیز در رده سوم قرار دارد. خبرنگار سی‌ا‌ن‌ان ترک می‌گوید که برخی اعتقاد دارند که حضور صلاح‌الدین دمیرتاش در این دوره از انتخابات فقط برای گرم کردن تنور انتخابات است و وی ممکن است برای شکستن آرای احسان‌اغلو در این دوره از انتخابات شرکت کرده باشد. با این وجود برخی کارشناسان می‌گویند حضور نامزد کردها در انتخابات در شرایطی صورت می‌گیرد که تا پیش از دوره اردوغان انتظار نمی‌رفت که از قومیت کردها کسی بتواند در انتخاباتی از این شکل با نمایندگان ترک به رقابت برخیزد. این دسته از کارشناسان با بیان اینکه دمیرتاش شانس کمی برای پیروزی در انتخابات دارد می‌گویند با حضور وی در انتخابات، دمیرتاش توانسته است حضور کردها را در ساختار سیاسی ترکیه مشروعیت ببخشد. از دیگر سو با حضور دبیران کل احزاب مختلف در انتخابات ترکیه برخی از آنها پیشاپیش به طور تلویحی باخت نمایندگان خود را در مقابل رجب طیب اردوغان اعلام کرده‌اند.

کمال کلیچداراوغلو، دبیر کل حزب جمهوری خلق ترکیه که از بزرگ‌ترین احزاب اپوزیسیون این کشور به شمار می‌رود، به‌طور تلویحی باخت نامزد خود را در این انتخابات اعلام می‌کند و آن‌ را ناشی از نبود عدالت در برنامه‌های تبلیغاتی عنوان می‌کند.

او پس از اینکه رای خود را به سود نامزد مورد حمایت خود به صندوق‌های رای انداخت در این‌باره گفت: اردوغان از امکانات دولتی برای تبلیغات در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کرد و دیگر نامزدها چنین شانسی نداشتند.

اکمل‌الدین احسان‌اغلو نامزد دو حزب اصلی مخالفان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نیز مبارزه انتخاباتی اردوغان را محکوم کرد. احسان اغلو پس از انداختن رای خود به صندوق در گفت وگو با خبرنگاران گفت: مبارزات انتخاباتی ناعادلانه و نابرابر بود، امیدوارم رای‌گیری و شمارش آرا عادلانه و بی‌طرف برگزار شود و بر اراده واقعی مردم سایه نیندازد. وی گفت: هرگونه خدشه‌دار شدن اراده و اعتماد مردم به انتخابات، ترکیه را با بحران جدی دموکراسی روبه‌رو خواهد کرد. براساس نظرسنجی‌ها، رجب طیب اردوغان از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برخوردار است. اکمل‌الدین احسان اغلو (۷۰ ساله) استاد تاریخ و دبیرکل سابق سازمان همکاری‌های اسلامی و «صلاح الدین دمیرتاش» (۴۱ ساله) نامزد کردها در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، رقیب اردوغان هستند.

معمای نخست‌وزیری

اگر اردوغان راهی چانکایا شود ترکیه با یک معمای بزرگ روبه‌رو خواهد شد: نخست‌وزیر بعدی ترکیه کیست؟

در حال حاضر گمانه‌زنی‌های فراوانی مطرح شده است. اینکه عبدالله گل در انتخابات پارلمانی میان‌دوره شرکت کند، سپس با راهیابی به مجلس نخست‌وزیر این کشور شود یکی از گمانه‌های موجود است. در این شرایط به‌طور موقت معاون اردوغان یعنی بولنت آرینچ رهبری حزب و نخست‌وزیری این کشور را به عهده می‌گیرد تا اینکه عبدالله گل بتواند با راهیابی به مجلس سکان هدایت حزب حاکم را به عهده بگیرد. بولنت آرینچ به تازگی به دلیل سخنان جنجالی‌اش به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود.

او در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی اردوغان گفته بود جامعه ترکیه به سوی بی‌اخلاقی و فساد پیش می‌رود و نمونه بی‌اخلاقی‌ها را در خندیدن زنان در ملأعام اعلام کرده بود.

ادامه خبر را در صفحات گفت و گو (23) و باشگاه اقتصاددانان (29) بخوانید.

اردوغان دیگری در راه است؟