اعتراضات خیابانی مردم فرانسه به بحران غزه

گروه بین‌الملل: هنوز آتش خشم مردم دنیا نسبت به حملات رژیم صهیونیستی فروکش نکرده است. در این راستا مردم فرانسه همچنان به این حملات معترض هستند. وزارت کشور فرانسه از دستگیری بیش از ۷۰ تن در جریان تظاهرات حمایت از فلسطین به دلیل نقض ممنوعیت تظاهرات خبر داد. به گزارش آسوشیتدپرس، پیش‌تر وزیر کشور فرانسه از سازمان‌دهندگان این تظاهرات اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی خواسته بود تا ممنوعیتی را که برای جلوگیری از خشونت‌های ضد یهود اعمال و وضع شده است، رعایت کنند و این تظاهرات را برپا نکنند. اما معترضان روز شنبه در «پلیس دولا ریپابلیک» واقع در شرق پاریس و با نظارت صدها مامور پلیس تجمع کردند و علیه تهاجم اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه و کشته شدن صدها فلسطینی بیگناه دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. تنش‌ها زمانی شدت گرفت که صدها تن از معترضان که برخی ماسک و نقاب به صورت داشتند به سمت پلیس که خیابان‌ها و میدان بزرگ منطقه را مسدود کرده بودند، سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کردند و پلیس نیز در یک عمل متقابل از گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرد. گفته می‌شود که ۱۲ افسر پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند. وزیرکشور فرانسه در بیانیه خود کمی پیش از برگزاری این تظاهرات خواستار تبعیت از این ممنوعیت شده و گفته بود که این وضعیت برای جلوگیری از خشونت‌های ضد یهود است. این در شرایطی است که هزاران اسرائیلی با برگزاری تظاهرات در تل‌آویو خواهان توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه شدند. به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، هزاران اسرائیلی با برگزاری تظاهرات در تل‌آویو و به دعوت ائتلاف نهادهای چپ گرایان تندرو، عملیات «صخره سخت» رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کردند و خواهان پایان دادن به خشونت‌ها در غزه شدند.

تظاهرکنندگان به‌رغم هشدارهای پلیس رژیم صهیونیستی که اعلام کرده بود هرگونه تظاهرات به دلایل امنیتی ممنوع است، در میدان «اسحاق رابین» واقع در مرکز تل‌آویو تجمع کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهای «روش دیگری غیر از جنگ وجود دارد»، «غزه را آزاد کنید» و «به جنگ و اشغالگری پایان دهید»، نوشته شده بود. در همین راستا تظاهرات دیگری نیز در حمایت از حملات رژیم صهیونیستی در میدان «رابین» برگزار شد.

حماس آتش‌بس را پذیرفت

روز گذشته به رغم اینکه رسانه‌های خارجی مدعی بودند که حماس آتش بس را نپذیرفته است خبرگزاری تسنیم گزارش داد که حماس با آتش بس یک روزه موافقت کرد این در شرایطی است که صبح روز گذشته، رژیم صهیونیستی با حمله به شرق رفح و منطقه البریج آتش‌بس ۲۴ ساعته را نقض کرد.

به گزارش «ایسنا»، شاهدان عینی اعلام کردند: تانک‌های اسرائیلی به شکل وحشیانه‌ای اراضی شرق رفح و البریج را مورد هدف خود قرار دادند.

سایت شبکه فلسطین الیوم نیز گزارش داد که با ازسرگیری‌ حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه، ۱۱ تن به شهادت رسیدند و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. روزنامه تودیز زمان نوشت با شکسته شدن آتش‌بس، شهدای غزه از ۱۰۵۳ نفر نیز گذشت. رژیم صهیونیستی با ازسرگیری حملات خود و نقض آتش‌بس یک طرفه، شرق رفح، المغازی،‌ شهر غزه و بیت حانون را آماج حملات وحشیانه خود قرار داده است.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین یک خانه در اردوگاه الشاطی واقع در غرب غزه و خانه‌ای دیگر در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را هدف قرار دادند. توپخانه‌های رژیم صهیونیستی نیز منطقه الشجاعیه در شرق شهر غزه را که به دلیل حملات پیشین این رژیم به شدت تخریب شده بود، دوباره آماج حملات شدید خود قرار داد. مقر شبکه الاقصی در شهر غزه نیز از حملات رژیم صهیونیستی در امان نماند. پیش‌تر کابینه رژیم صهیونیستی زمان آتش‌بس ۱۲ ساعته دیروز را تا ۲۴ ساعت تمدید کرده بود. اما جنبش حماس اعلام کرده بود که هیچ آتش‌بسی تضمین کننده عقب‌نشینی سربازان اسرائیلی از مرزهای نوار غزه و بازگشت شهروندان فلسطینی به خانه‌هایشان نیست.

مقاومت غزه در شرایطی بیستمین روز خود را پشت سر گذاشت که بیش از ۱۰۵۳ نفر کشته و بیش از هشت هزار نفر زخمی بر جای مانده است.

پیش‌تر نیز گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که تل‌آویو را با دو موشک ام ۷۵ و اشدود را با پنج موشک از نوع گراد هدف قرار داده است. در پی حملات موشکی مقاومت، صدای آژیرهای خطر در اشکول واقع در اراضی اشغالی شنیده شد. شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که آژیرهای خطر در عسقلان به صدا درآمده است. همزمان سفیر فلسطین در عربستان اعلام کرد: محمود عباس روز گذشته به جده رفت و با پادشاه عربستان دیدار کرد.

به نوشته روزنامه عربستانی عکاظ، عبدالله آلاغا، سفیر فلسطین در جده اعلام کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در سفر روز گذشته خود ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان را از تحولات اخیر غزه و گفت‌وگوهای عربی و بین‌المللی برای متوقف ساختن خشونت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، مطلع کرد و با وی در این خصوص گفت‌وگو کرد.

دختری که پس از شهادت مادرش به دنیا آمد

دختری که روز جمعه در بیمارستانی در غزه به دنیا آمد، کم‌سن‌ترین قربانی حملات ۱۹ روز گذشته است که جان به در برده است. او نه نام دارد، نه مادر. دو هفته زود‌تر از آنچه که باید به دنیا آمده و با دستگاه کمکی زنده مانده است. مادر این کودک در یکی از حملات هوایی رژیم صهیونیستی کشته شده است. برای مدتی هم اکسیژن به او نرسیده و شانس زنده ماندنش پنجاه درصد است. پزشکی که او را از شکم مادر کشته شده بیرون کشیده است به خبرنگار بی‌بی‌‎سی در غزه می‌گوید از اتفاقی که به چشم دیده «عصبانی و غمگین» است. می‌گوید او را مثل کودک خودش می‌داند. مادر کودک یک‌روزه زیر آوار خرابی‌ها گرفتار و زنده به گور شد. او راهی برای فرار از اوضاع نداشت. زنان باردار بسیاری مانند او در بحران غزه گرفتار شده‌اند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد درباره حفاظت از سلامت و بهداشت زنان و دسترسی آنان به زایمان ایمن ابراز نگرانی کرده است. به گفته این نهاد سازمان ملل متحد، ۴۵ هزار زن درحال حاضر در غزه به مراقبت‌های پیش از زایمان نیاز دارند. از این تعداد، پنج هزار نفر جزو ۱۴۰ هزار نفری هستند که آواره شده‌اند و به مدرسه‌های زیر پوشش سازمان ملل متحد پناه برده‌اند. به دلیل شرایط بحرانی، فشار عصبی و ترس‌های آنی، ممکن است زایمان این زنان پیچیده و مشکل دار شود. آن هم در شرایطی که مراقبت‌های پزشکی لازم هنگام زایمان وجود ندارد. دکترباباتوند اوسوتیمهین، مدیر صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از اسرائیل خواسته است اجازه دهد زنان باردار به‌طور خاص به بخش‌های بیمارستانی ویژه زایمان دسترسی داشته باشند.