گروه بین‌الملل: دیوید کامرون به‌رغم مخالفت شدید با نامزدی ژان کلود یانکر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، انتخاب وی را در این سمت تبریک گفت. به گزارش «ایسنا» به نوشته دیلی تلگراف، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با ژان کلود یانکر، رئیس جدید کمیسیون اروپا، به وی تبریک گفت.

وی قرار است در اول نوامبر جانشین خوزه مانوئل باروسو شود، اما باید منتظر تایید پارلمان اروپا بماند.

سخنگوی کامرون گفت: دو طرف در خصوص نحوه همکاری با یکدیگر و اینکه چطور می‌توانند اتحادیه اروپا را به مکانی رقابتی‌تر و منعطف‌تر تبدیل کنند، گفت‌وگو کردند. به گفته این سخنگو کامرون از تعهد یانکر، نخست‌وزیر پیشین لوکزامبورگ برای یافتن راه‌حلی «منصفانه» برای بریتانیا استقبال کرد و یانکر ۵۹ ساله از حزب دموکرات مسیحی نیز گفت که کاملا متعهد است راه‌حلی برای نگرانی‌های سیاسی انگلیس بیابد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر ائتلافی انگلیس بر علیه یانکر کمپینی به راه انداخته بود و بر این باور بود انتخاب وی برای هدایت اتحادیه اروپا با ۵۰۰ میلیون جمعیت، اروپا را به سمت مسیر نادرست سیاسی سوق می‌دهد. درحالی‌که یانکر به فدرالی کردن اروپا متعهد شده است، کامرون تلاش می‌کند تا اصلاحاتی را انجام دهد که اختیارات را از بروکسل به کشورهای عضو منتقل می‌کند.

موج انتقادها از کامرون

به دنبال شکست دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، در رای‌گیری انتخاب رئیس کمیسیون اروپا، احزاب داخلی این کشور به شدت از او انتقاد کرده‌اند.

دیوید میلبند رهبر حزب کارگر گفته بریتانیا اکنون به «در خروجی اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شده است» و نایجل فاراژ، رهبر حزب راست افراطی کشور و مدافع خروج از اتحادیه گفت نخست‌وزیر «کاملا تحقیر شد.»

دیوید میلبند، رهبر حزب کارگر بریتانیا، گفت دیوید کامرون به تصدیق خودش «ما را به درهای خروج از اتحادیه نزدیک‌تر می‌کند و این باعث به خطر افتادن سه میلیون فرصت شغلی در بریتانیا است.»

میلبند افزود: رهبران اروپایی نیت واقعی نخست‌وزیر را زیر سوال بردند و با او ائتلاف نکردند؛ چیزی که «برای بریتانیا بد و به ضرر ما است.»

نایجل فاراژ، رهبر حزب دست راستی «استقلال بریتانیا» و از مدافعان سرسخت خروج از اتحادیه اروپا، گفته است این شکست نشان داد دیوید کامرون «یک بازنده است که هیچ چیز بلد نیست». «و برخلاف ادعایش» نمی‌تواند موضع بریتانیا را در اتحادیه دوباره به مذاکره بگذارد.» فاراژ گفت رهبران اروپایی به بریتانیا به چشم یک «مزاحم لعنتی» که «همیشه غر می‌زند» نگاه می‌کنند.

سوئد که از متحدان نزدیک بریتانیا در اتحادیه محسوب می‌شود، از انتخاب یانکر حمایت کرده است. در همین حال نظرسنجی جدید روزنامه میل نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از خروج از اتحادیه اروپا استقبال می‌کنند. طبق این نظرسنجی ۴۷ درصد از انگلیسی‌ها خواستار خروج و ۳۹ درصد خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند.