سفر غیرمنتظره «جان کری» به بغداد

اوباما: شبه‌نظامیان‌تهدیدی برای آمریکا هستند سفر غیرمنتظره کری به بغداد

گروه بین‌الملل: بحران عراق به‌قدری پیچیده و بغرنج شده است که جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با مقامات این کشور دست به سفر غیر‌منتظره می‌زند و در بغداد با مالکی دیدار می‌کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کری با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق و مسوولان ارشد این کشور درخصوص تحولات اخیر عراق بحث و گفت‌وگو کرد و گفت: آمریکا می‌خواهد عراقی‌ها رهبرانی داشته باشند که قدرت را تقسیم کنند و هیچ‌کس را به حاشیه نرانند. سی‌ان‌ان هم درباره این سفر نوشت: در شرایطی که شهرهای عراق یکی پس از دیگری در حال سقوط است، کری به عراق سفر کرد تا در خصوص احتمال حضور سربازان عراقی شرایط را بسنجد. این در شرایطی است که روز یکشنبه نزدیک به ۳۰۰ مشاور نظامی آمریکا نیز وارد این کشور شده‌اند. یکی از مقامات وزارت امور خارجه می‌گوید که سفر کری به این دلیل به عراق صورت گرفته است تا تاکید کند آمریکا همچنان به تعهداتش در قبال عراق پایبند است. با این وجود برخی از مقامات آمریکایی درباره این سفر گفتند که پیش‌بینی نمی‌شود کری از مالکی بخواهد تا از پست نخست‌وزیری عراق استعفا دهد، بلکه وی، نخست‌وزیر و دیگر مسوولان عراقی را ترغیب می‌کند تا دولت ملی با حضور اهل تسنن و کردها تشکیل دهند.

همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: شبه نظامیان سنی که بخش‌هایی از عراق را تصرف کرده‌اند از تهدیدهای میان‌مدت و بلندمدت برای آمریکا هستند؛ زیرا ایدئولوژی افراطی دارند اگرچه سایر گروه‌ها احتمالا برنامه‌های پیشرفته‌ بیشتری برای حمله به آمریکا دارند. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: انتظار دارم که جمعیت محلی داعش را انکار کند؛ زیرا رفتاری خشونت‌آمیز و افراطی دارند. تهدید عظیمی که آنها دارند توانایی‌شان در تداوم بی‌ثبات کردن کشور و ایجاد خشونت در سراسر عراق و کشورهای همسایه و منطقه است. اوباما با اشاره به فعال بودن بوکوحرام و القاعده گفت: به نظر من این امر اهمیت دارد که داعش را به عنوان تنها عضو سازمان‌هایی به رسمیت بشناسیم که باید بر آنها تمرکز کنیم. داعش در حال تبدیل شدن به یک معضل جهانی است و گروهی است که ایالات‌متحده باید به آن توجه داشته باشد؛ اما نمی‌توانیم به تنهایی این گروه تروریستی را خطاب قرار دهیم. همان‌طور که چند روز قبل هم گفتیم، ما نمی‌توانیم به تنهایی از عهده مقابله با این گروه برآییم و سربازان آمریکایی را برای اشغال سایر کشورها اعزام کنیم. بلکه باید بیشتر تمرکز کنیم و استراتژی بهتری را در نظر بگیریم.

در این ارتباط در عراق نیز باید اینگونه شرکت داشته باشیم و پلیس و نیروهای محلی را برای انجام بهتر کارها آموزش دهیم.

برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که این برنامه توسط عربستان سعودی و قطر در حال پیاده شدن است. گفته می‌شود که حامی اصلی مالی این گروه این دو کشور هستند و آنها تجهیزات نظامی تکفیری‌ها را تامین می‌کنند. با این وجود روز گذشته سفیر عربستان در سازمان ملل با بیان اینکه وحدت و حاکمیت عراق از خط‌های قرمز برای ریاض هستند، مدعی شد که عربستان از داعش حمایت نمی‌کند.

سفیر عربستان در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان تصریح کرد: خطوط قرمز برای ریاض وحدت و حاکمیت عراق است. وی همچنین اشاره کرد که جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا خواهان تشکیل دولتی در عراق شده که آرمان‌های ملت این کشور را برآورده سازد و شامل تمامی گروه‌ها باشد. المعلمی افزود: دولت عراق ثابت کرده که قادر نیست اهداف تمام عراقی‌ها را برآورده سازد و همه آنها را دربربگیرد. اعلام حمایت‌ها از این کشور امکان ندارد اوضاع را آرام کند.

جنگ و گریز شدید در استان‌های نینوا و الانبار

در ادامه پیشروی‌های داعش در عراق نگاه‌ها این بار متوجه استان الانبار شده است؛ به‌طوری‌که دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بر اکثر شهرهای این استان تسلط یافته‌ است. این درشرایطی است که نیروهای ارتش عراق کنترل داعش بر مرزهای عراق با سوریه و اردن و نیز تسلط داعشی‌ها بر دو گذرگاه الولید در سوریه و طریبیل در اردن را تکذیب کردند. همزمان ۲۱ تن از شخصیت‌های برجسته دو شهر راوه و عانه به دست اعضای داعش در پی تسلط آنها بر غرب عراق کشته شدند. در این میان داعش اعلام کرد قاضی صدام حسین را نیز اعدام کرده‌اند. به گزارش «ایسنا»، یک منبع امنیتی در استان الانبار اعلام کرد که اعضای داعش پس از درگیری با نیروهای گارد مرزی دو گذرگاه الولید و طریبیل در الانبار را تحت تصرف خود درآوردند.

در این ارتباط وزارت کشور عراق روز یکشنبه کنترل داعش بر دو گذرگاه الولید و طریبیل در الانبار را تکذیب کرده بود. سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد دو گذرگاه الولید و طریبیل به صورت عادی فعالیت می‌کنند و تحت‌نظارت نیروهای امنیتی هستند. وی گفت: اخباری مبنی بر کنترل گروه‌های تروریستی بر این دو گذرگاه صحت ندارد. در این شرایط یک منبع امنیتی در استان نینوا روز یکشنبه مدعی شد اعضای داعش پس از درگیری‌های شدید با ارتش عراق منطقه تل‌عفر واقع در شمال غرب موصل را دوباره تحت تصرف خود درآورده است.

روزنامه الیوم السابع نیز به نقل از یک منبع امنیتی عراقی گزارش داد که نیروهای داعش فرودگاه نظامی تل‌عفر در غرب شهر موصل را پس از عقب‌نشینی نیروهای ارتش تحت تصرف خود درآوردند. این منبع اعلام کرد که عقب‌نشینی ارتش به عنوان یک روش تاکتیکی است تا مجددا نیروهای نظامی را مستقر بسازند و دست به حمله جدیدی بزنند.

در این راستا قاسم عطا اعلام کرد عقب‌نشینی نیروهای دولتی از شهرک‌های عانه، هیت و الرطبه در استان الانبار در یک اقدام تاکتیکی است و این نیروها در شهرک حدیثه که در آن یک سد آبی مهم قرار دارد مستقر شده‌اند، اما تحولات میدانی حکایت از آن دارد که نیروهای عراقی به‌طور تدریجی در حال تخلیه اکثر مناطق الانبار هستند.

تسلط اعضای داعش بر الانبار تهدیدی مستقیم برای امنیت بغداد و فرودگاه این شهر است. در این راستا منابع در مصاحبه با الجزیره اعلام کردند که افراد مسلح منطقه الشرقاط از توابع استان صلاح‌الدین در شمال بغداد را تحت تصرف خود درآوردند. منابع خبری گزارش دادند که در سلیمانیه از توابع منطقه کردستان عراق درگیری‌های پراکنده‌ای تقریبا به صورت روزانه میان نیروهای پیشمرگه کرد با افراد مسلح رخ می‌دهد.

افراد مسلح دو تن از نیروهای پیشمرگه را کشته‌اند و در مقابل نیز ۱۲ تن از افراد مسلح به هلاکت رسیدند.

همچنین افراد مسلح مناطق العباس، الریاض و روستای البشیر در شهر «تازه» در جنوب شرق کرکوک را تحت تصرف خود درآوردند. در همین حال قاسم عطا، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از پاکسازی منطقه جرف الصخر در شمال استان بابل و هلاکت بیش از ۱۰ تروریست خبر داد. وی پیش‌تر اعلام کرده بود که در دو استان صلاح‌‌الدین و بابل ۵۲ عضو داعش به هلاکت رسیده‌اند و ۱۶ خودرو آنها منهدم شده است.

از سوی دیگر یک منبع در پلیس عراق اعلام کرد نیروهای امنیتی ابوعبدالرحمان الناصری یک تروریست را در جریان عملیات تفتیش در استان صلاح‌الدین بازداشت کردند، این منبع در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم گفت این تروریست به کشتن ۸۰ عضو دستگاه‌های امنیتی در تکریت و بیجی متهم است و این فرد رابطه نزدیکی با صدام داشته است.

در همین حال یک منبع در نیروهای مسلح عراق اعلام کرد نیروی هوایی ارتش پایگاه‌های نیروهای داعش در منطقه بیجی در ۴۰ کیلومتری شمال تکریت را هدف قرار دادند که این حمله به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها انجامید. نیروهای داعش همچنین ۲۱ تن از سرشناسان دو شهر «راوه» و «عانه» واقع در غرب بغداد را به قتل رساندند.

منابع پزشکی و امنیتی عراق اعلام کردند اعضای داعش این افراد را در خیابان‌های این دو شهر به ضرب گلوله کشته‌اند. از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد اعضای داعش از خودروهای نظامی آمریکایی از نوع هاموی که آنها را از عراق به سوریه انتقال داده بودند در حومه حلب استفاده کردند. از سوی دیگر منابع سیاسی در استان نینوا اعلام کردند مقرهای دو حزب کرد در شهر موصل فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و اعضای این دو حزب در این شهر مجددا آغاز به‌کار کرده‌اند.

منابع اعلام کردند رهبران دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان مقرهای خود را در شهر موصل باز کرده‌اند. منابع که خواستند نام‌شان فاش نشود، اعلام کردند مقرهای این دو حزب آسیبی ندیده‌ است و اعضای داعش آنها را اشغال نکرده‌اند. در همین حال یک فیلم ویدئویی نشان می‌دهد یکی از فرماندهان عراقی بعد از فرارش از تل‌عفر به منطقه کردستان عراق رفته است. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق سرلشکر «الذیب ابو الولید» را مامور کرده بود تا موصل را از اعضای داعش پس بگیرد.

سفر غیرمنتظره «جان کری» به بغداد