گروه بین‌الملل: آمریکا از دستگیری یک مظنون حمله مرگبار به کنسولگری این کشور در بنغازی لیبی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ خبر داد. به گزارش «ایسنا»، احمد ابو ختاله در لیبی در حمله نیروهای آمریکایی دستگیر شده است. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، این فرد اکنون در مکانی امن در خارج از لیبی به سر می‌برد و در حال انتقال به آمریکا است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: او در دادگاه حاضر خواهد شد و درباره اعمال خود پاسخ خواهد داد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد: احمد ابو ختاله که عامل کلیدی حملات به ساختمان‌های آمریکا در بنغازی به حساب می‌آید، دستگیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: همه افرادی که در عملیات دستگیری احمد ابو ختاله مشارکت داشتند، لیبی را ترک کرده‌اند. به گفته سخنگوی پنتاگون، این حمله قربانی نداشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت: آمریکا با این عملیات بار دیگر نشان داد برای اینکه عدالت درباره کسانی که به آمریکایی‌ها حمله می‌کنند، اجرا شود، همه توان خود را به‌کار می‌گیرد. رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که خود او دستور دستگیری را صادر کرده است. اوباما افزود: ما به تلاش‌های خود برای محاکمه عوامل حملات بنغازی ادامه خواهیم داد. اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد، احمد ابو ختاله با سه اتهام روبه‌رو است که از آن جمله می‌توان به قتل یک نفر در حمله به یک ساختمان فدرال اشاره کرد. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: این دستگیری به معنای پایان تلاش‌های ما برای روشن کردن ماجرای بنغازی نیست، اما فصلی تاریخی در روند حل این مساله است.

ابو ختاله به عنوان «چهره کلیدی» حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ به کنسولگری آمریکا در بنغازی معرفی شده است. در این حمله کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی و سه تن دیگر کشته شدند. این نخستین بار است که یک نفر مظنون به شرکت در حمله به کنسولگری آمریکا در سال ۲۰۱۲ دستگیر می‌شود. از قرار معلوم پلیس فدرال آمریکا (اف‌.بی‌.آی) ماه‌ها «ابو ختاله» را زیر نظر داشته است. به گفته مقامات آمریکایی، «ابو ختاله» در دادگاهی در آمریکا محاکمه خواهد شد و نه در اردوگاه زندانیان گوانتانامو در کوبا.

گفته می‌شود که «ابو ختاله» شخصا در حمله به کنسولگری شرکت داشته که عملی به تلافی مرگ ابو یحیی لیبی، «فرد شماره دوم القاعده»، تلقی شده است. ابو یحیی لیبی بر اثر حمله یک هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی کشته شده بود.

پس از حمله به کنسولگری در سپتامبر ۲۰۱۲ به‌ویژه از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، انتقاد می‌شد. گزارش تحقیقاتی‌ که مجلس سنای آمریکا تهیه کرده بود، می‌گفت که امکان جلوگیری از حمله به کنسولگری وجود داشته است. پیش از این حمله، دو حمله دیگر به دفاتر نمایندگی آمریکا صورت گرفته بود.

در این راستا به هیلاری کلینتون انتقاد می‌شد که با وجود اخطارهای سازمان‌های جاسوسی کنسولگری بنغازی را تعطیل نکرده بود و در نتیجه چند شهروند آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند. انتقاد دیگری که به کلینتون می‌شد این بود که در ابتدا درباره تروریستی بودن حمله به کنسولگری سکوت کرده است. در آن زمان اوباما در میانه رقابت انتخاباتی با میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا به سر می‌برد.

در آغاز، نمایندگان دولت آمریکا حمله به کنسولگری در بنغازی را به عنوان حرکتی اعتراضی و خودجوش علیه «ویدئویی ضداسلامی» که گفته می‌شد در آمریکا تولید شده است، معرفی کردند. بعدها اوباما و کلینتون اعلام کردند که بنیادگرایان افراطی مسوول حمله به کنسولگری

هستند.