جلسه وحدت بین سران عراق

گروه بین‌الملل: درگیری میان نیروهای دولتی عراق و گروه داعش در شهر بعقوبه در شرایطی ادامه دارد که ابراهیم جعفری،رئیس جریان اصلاح ملی، میزبان مالکی و بسیاری از سران شیعه و سنی شده بود تا برای حل بحران عراق چاره‌ای بیندیشند. این در شرایطی است که بعقوبه در طول سه‌شنبه شب یک بار میان دو طرف دست به دست شد. در این میان نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق خواهان خودمختاری برای سنی‌های این کشور شده است. به گزارش دویچه‌وله، نیروهای دولتی عراق درگیر نبردی سخت با نیروهای گروه تروریستی و افراطی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در اطراف شهر بعقوبه هستند. به گزارش بی‌بی‌سی، این شهر در شب منتهی به سه‌شنبه برای مدتی کوتاه به دست نیروهای داعش افتاد. به گفته شاهدان عینی، این نیروها توانستند شماری از بخش‌های شهر را تحت کنترل خود درآورند، ولی مجبور شدند دوباره در برابر نیروهای دولتی عقب‌نشینی کنند. با این وجود نبردها همچنان ادامه دارد.

بعقوبه در ۶۰ کیلومتری مرکز استان دیاله عراق است و در ۶۰ کیلومتری بغداد واقع شده است. داعش اعلام کرده که تصرف این شهر اولویت حمله بعدی آن پس از اشغال شهرهایی مانند موصل و تکریت است. بنا بر برخی گزارش‌ها، در جریان حملات در بعقوبه، زندان این شهر نیز هدف حمله قرار گرفت که در نتیجه آن دست‌کم ۴۴ زندانی جان خود را از دست دادند. هم‌زمان بسیاری از مردم بعقوبه برای در امان ماندن از درگیری‌ها شهر را ترک کرده‌اند. همزمان روزنامه تودیززمان خبری منتشر کرد که حکایت از حمله سنگین داعش به پالایشگاه بیجی داشت. این روزنامه می‌نویسد: به رغم ‌اینکه این گروه تصمیم داشت کنترل این پالایشگاه را از دست نیروهای دولتی در بیاورد، موفق به این کار نشده است. از دیگر سو، با بالا گرفتن تنش‌ها در عراق، مالکی گفت قصد دارد به زودی حقایقی از بحران‌های پشت پرده این کشور را فاش سازد. به گزارش «ایسنا»، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در این بیانیه تاکید کرد، به زودی دستوراتی برای برکناری شماری از فرماندهان نظامی و ارجاع آنان به دادگاه یا بازنشسته کردن آنان صادر می‌کند.

مالکی همچنین به نیروی زمینی ارتش عراق دستور داد کمیته‌هایی را برای تحقیق درباره افسرانی که بدون فرمان دست به عقب‌نشینی زده‌اند، تشکیل دهد. وی در این بیانیه سپهبد «مهدی الغراوی» و معاونش سرلشکر «عبدالرحمن حنظل» و رئیس ستاد او سرهنگ «حسن عبدالرزاق» را برکنار کرد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وی همچنین سرتیپ ستاد «هدایه عبدالکریم»، فرمانده تیپ پیاده نظام سوم را برکنار کرد و به دادگاه نظامی ارجاع داد. مالکی خاطرنشان کرد که به زودی چند تن دیگر از فرماندهان نظامی را برکنار و آنان را به دادگاه نظامی معرفی یا بازنشسته می‌کند. در این‌باره مالکی تاکید کرد که مردم کشورش را از واقعیت‌ها و دلایلی که باعث شکست موصل شد، مطلع می‌کند. این در شرایطی است که گزارش‌ها همچنین از نبرد سنگین در بخش‌هایی از استان انبار در غرب عراق حکایت دارد. در شمال نیروهای دولتی در تلاش برای باز پس گرفتن شهر تل‌عفر هستند که روز دوشنبه به تصرف نیروهای داعش در آمد. همزمان دولت آمریکا در حال اعزام ۲۷۵ نفر از نیروهای متخصص نظامی خود به عراق است. این نیروها رسما وظیفه حفاظت از کارمندان سفارتخانه بزرگ این کشور را در بغداد به عهده خواهند داشت.

با این وجود، خبرهای رسیده از بعقوبه، مرکز استان دیاله در شمال بغداد حاکی است که شبه‌نظامی‌ها با اشغال قرارگاه مرکزی پلیس شهر، اسلحه‌های زیادی به‌دست آورده‌اند. بر اساس گزارش‌های رسیده از تل‌عفر، در غرب موصل در استان نینوا که از نظر استراتژیک مهم است، نیروهای کمکی وارد شهر شده‌اند تا با همکاری نیروهای دولتی مستقر بکوشند کنترل شهر را دوباره به دست بگیرند. نیروی هوایی عراق هم چندین حمله به این شهر داشته است.

در استان انبار در غرب بغداد اما یک هلیکوپتر دولتی بر اثر شلیک تروریست‌های داعش در نزدیکی شهر فلوجه سقوط کرد. آنها می‌گویند تانک‌های زیادی را برای نبرد به این منطقه فرستاده‌اند. آنها همچنین مدعی شده‌اند نیروهای دولتی مستقر در یک پادگان نظامی در نزدیکی رمادی، مرکز این استان فرار کرده‌اند. داعش در شمال شرقی سوریه نیز فعال است و بخشی از نیروهای افراطی آن درگیر با حکومت اسد به شمار می‌رود. در این میان، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق خواسته است که با گفت‌وگو و دیالوگ برای توقف خشونت‌ها تلاش کند. به گفته بان کی مون، دولت‌هایی که حقوق بشر را نقض و پایمال می‌کنند زمینه را برای رشد افراط‌گرایی فراهم می‌کنند. همزمان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با بحران عراق گفت: عراقی‌ها باید با هم و در کنار یکدیگر باشند تا بتوانند به خشونت‌های فرقه‌ای رو به افزایش خاتمه دهند و با شبه‌نظامیان تندرو مقابله کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر به برازیلیا،‌ پایتخت برزیل این اظهارات را مطرح کرد. بایدن تاکید کرد: دولت آمریکا همزمان با فراهم کردن کمک‌هایی برای نیروهای امنیتی عراق،‌ با دقت و از نزدیک با رهبران عراقی رایزنی می‌کند تا راه حلی جامع برای بحران کنونی بیابند. معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: عراق نیازمند دریافت کمک‌های فوری است. با این حال این مقام ارشد آمریکا به نوع کمک‌هایی که عراق نیاز دارد، اشاره‌ای نکرد و گفت: آمریکا باید به عراق کمک کند تا ظرفیت مقابله با تهدیدها را در مدت زمان طولانی ایجاد کند. این در شرایطی است که روسیه و فرانسه نیز ضمن حمایت از دولت عراق، خواستار برخورد جدی‌تر دنیا با این پدیده تروریسم شده‌اند. در این ارتباط وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، افزایش فعالیت افراطیون در عراق و حضور آنها در سوریه باعث شده است تا منطقه به کانون گسترده‌ای برای تروریسم تبدیل شود. این وزارتخانه در بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست تا به شکل فعال با عراق به منظور گسترش صلح و امنیت در این کشور همراه شوند.

جلسه مالکی و سران عراق برای رفع بحران

نخست‌وزیر و دیگر سران سیاسی عراق روز سه‌شنبه پس از نشستی که در دفتر «ابراهیم جعفری» برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای خواستار اتحاد میان جناح‌های مختلف سیاسی این کشور شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، سران سیاسی عراق پس از جلسه روز سه‌شنبه بیانیه‌ای مشترک صادر کرده و در آن خواستار وحدت میان جناح‌های مختلف سیاسی شدند.

«نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق، «اسامه نجیفی» رئیس پارلمان، «ابراهیم جعفری» رئیس جریان اصلاح ملی، «روژ نوری شاویس»، «صالح المطلک» و «حسین الشهرستانی» معاونان نخست‌وزیر، «خضیر الخزاعی» معاون رئیس‌جمهور، «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی، «هادی العامری» از فرماندهان سازمان بدر و تعدادی دیگر از شخصیت‌های سیاسی و امنیتی عراق ازجمله شرکت‌کنندگان در این نشست بودند که در دفتر جعفری برگزار شد. یک هفته قبل نیز سران سیاسی عراق در دفتر ابراهیم جعفری، نشستی برگزار کرده بودند.