استعفای رئیس دولت کره جنوبی به‌دنبال غرق کشتی مسافربری

گروه بین‌الملل- پذیرش خطا و قصور در میان دولتمردان کشورهای شرق آسیا به شدت رایج است. حتی اگر نقصانی نه به دلیل عملکرد دولتمردان، بلکه توسط بلایای طبیعی هم به‌وجود آمده باشد دولتمردان چشم‌ بادامی، خود را موظف به عذرخواهی و گاه استعفا می‌دانند. با استعفای نخست‌وزیر کره‌جنوبی رقم خورد

نجات کابینه در پی غرق کشتی

در تازه‌ترین رخدادی از این دست، نخست‌وزیر کره جنوبی به دلیل انتقادها از دولت سئول مبنی بر واکنش نامناسب به حادثه واژگون شدن کشتی مسافربری در ۱۶ آوریل، استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، «چونگ هونگ ون»، نخست‌وزیر کره جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: مناسب‌ترین اقدام برای من این است که مسوولیت بپذیرم و استعفا کنم. سی‌ان‌ان می‌نویسد: زمانی که نخست‌وزیر کره جنوبی این مطلب را اعلام می‌کرد حزن و اندوه فراوان در چهره وی دیده می‌شد. او در همین شرایط گفت: چگونه می‌توانم شب‌ها سر راحت بر بالین بگذارم در حالی که خانواده‌های قربانیان هنوز اجساد فرزندانشان را پیدا نکرده‌اند و شب‌ها را با شیون و زاری به صبح می‌رسانند.

در جریان حادثه ۱۶ آوریل، یک کشتی مسافربری کره‌ای واژگون شد که تاکنون بیش از ۳۰۰ کشته و مفقود بر جای گذاشته است.

این مقام ارشد کره جنوبی در ادامه تاکید کرد: باقی‌ ماندن در سمتم، مسوولیت دشواری را بر دوش این دولت قرار می‌داد. او اضافه کرد: من سر تعظیم در برابر خانواده‌های قربانیان فرو می‌آورم و امیدوارم جست‌وجوی ضعیفی که تاکنون برای پیدا کردن گمشدگان صورت گرفته است قوی‌تر شود و با سرعت بیشتر ادامه پیدا کند. وی از طرف دولت به دلیل این حادثه دلخراش عذرخواهی کرد و گفت: تخلفات و بی‌قانونی‌های بسیاری در جامعه ما وجود دارد که از مدت‌ها پیش بوده است و من امیدوارم که آنها اصلاح شود تا ما شاهد حوادث مشابه در آینده نباشیم. این در شرایطی است که ساعاتی پس از اعلام استعفای نخست‌وزیر کره‌جنوبی، این استعفا از سوی رئیس‌جمهوری این کشور پذیرفته شد.

این در شرایطی است که یک روز پس از حادثه واژگون شدن کشتی مسافربری کره‌جنوبی، نخست‌وزیر این کشور از سوی خانواده‌های خشمگین قربانیان با بطری‌های آب هدف حمله قرار گرفت. پیش از این نیز معلم مدرسه‌ای که سفر دانش‌آموزان کره‌ای را در دریا ترتیب داده بود دست به خودکشی زد و خود را مسوول این فاجعه معرفی کرده بود. بر اساس شواهدی که تاکنون فاش شده است خدمه این کشتی در کشته شدن دانش‌آموزانی که برای سفر تفریحی سوار بر این کشتی شده بودند مقصر اصلی حادثه شناخته شده‌اند. دستورات اشتباه از سوی ناخدای این کشتی نیز باعث دستگیری وی از سوی دولت کره‌جنوبی شده است. بر این مبنا گفته می‌شود که برخی خدمه کشتی از دانش‌آموزان خواسته‌ بودند که از سرجایشان تکان نخورند و در زمانی که کشتی در حال غرق شدن بود این دانش‌آموزان نتوانسته‌اند از طبقه زیرین کشتی فرار کنند. همچنین پس از دستگیری ناخدای این کشتی تفریحی، وی گفته بود که برخی دانش‌آموزان در صندلی‌های خود با کمربند ایمنی بسته شده‌ بودند و همین موضوع در کشته شدن دانش‌آموزان دخیل بوده است. سی‌ان‌ان می‌نویسد که تاکنون ۱۸۱ جسد یافت شده است و هنوز اثری از ۱۱۴ دانش‌‌آموز دیگر نیست. یکی از نیروهای شناسایی کره جنوبی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته که شرایط جوی، کار یافتن بقیه دانش‌آموزان را سخت‌تر کرده است. در این زمینه برخی کارشناسان می‌گویند که دولت کره‌جنوبی با سرعت پایین اقدام به امدادرسانی کرده است و در شرایطی که سه روز از غرق شدن این کشتی گذشته بود توانست نزدیک به ۲۸ جسد را که در طبقه زیرین پناه گرفته بودند پیدا کنند. این موضوع در کره‌جنوبی با انتقاد فراوان رسانه‌های این کشور روبه‌رو شد و گفته می‌شود که فشار رسانه‌ای و سرعت پایین امدادرسانی از عوامل اصلی استعفای «ون» است.

پیش از این نیز در حوادثی مشابه در کشورهای شرق آسیا، دولتمردان چشم‌بادامی، به دلیل قصور یا تاخیر در امدادرسانی از سمت خود کناره‌گیری کرده بودند. در ژاپن نیز گذشته از استعفا، یک نوع خودکشی در بین مقامات این کشور مرسوم است که به «هاراگیری» معروف است. بر اساس این سنت ژاپنی فردی که خود را در ماجرایی مقصر می‌داند با یک چاقوی برنده زیر ناف خود را می‌شکافد تا به این طریق به‌خاطر قصور پیش آمده عذرخواهی کند.

سال ۲۰۱۲ نیز که در فوکوشیمای ژاپن، سونامی شدید، باعث از کار افتادن نیروگاه هسته‌ای این منطقه شده بود، مردم فوکوشیما با خاموشی فراوان روبه‌رو شده بودند. بر اساس اخبار منتشره مقامات محلی به نزد تک‌تک مردم مصیبت دیده می‌رفتند و ضمن به خاک افتادن در مقابل مردم، به دلیل کند بودن سرعت خدمات از آنها عذرخواهی می‌کردند.

استعفای رئیس دولت کره جنوبی به‌دنبال غرق کشتی مسافربری