طرفداران گولن اعضای «پ‌ک‌ک» را به قتل رساندند

گروه بین‌الملل- «دولت در دولت» یا «دولت در سایه» عناوین تازه‌ای هستند که اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به طرفداران جنبش گولن داده است. دانش‌آموخته اسلامگرایی که تا دوماه پیش همراه اصلی اردوغان بود هم‌اینک به هدف نخست حزب عدالت و توسعه تبدیل شده است تا بتواند او را از دخالت در عرصه سیاسی این کشور حذف کند. به نوشته روزنامه تودیز زمان تریبون غیررسمی جنبش فتح‌الله گولن، اردوغان مدعی است که از جنبش «حیزمت» و «جماعت»، نزدیک ۲ هزار نفر به ارکان قوه‌قضائیه این کشور نفوذ کرده‌اند. این دو جنبش از وفاداران به گولن هستند و او را پدرخوانده اسلامگراهای ترکیه می‌دانند.

اردوغان می‌گوید: این افراد با نفوذ به ساختار قوه‌قضائیه ترکیه در پی کودتایی علیه دولت هستند. به اعتقاد نخست‌وزیر ترکیه این افراد به دنبال متوقف کردن رشد همه‌جانبه این کشور هستند. از دیگر سو در تازه‌ترین اظهارنظرهای ارائه شده دولت ترکیه اعلام کرده است که در تحقیقات به عمل آمده در قتل سه زن از اعضای پ‌ک‌ک ردی از افراد جنبش گولن به دست آمده است.

سال گذشته سه تن از زنان عضو نیروهای پ.ک.ک به طرز مرموزی در پاریس به قتل رسیدند و حالا حزب عدالت و توسعه می‌گوید که جنبش فتح‌الله گولن در قتل این سه زن دخالت داشته است. این در شرایطی است که گولن در پیامی تلویزیونی هرگونه دخالت در قتل سه فعال کرد را تکذیب می‌کند و آن را بازی رسانه‌ای تازه دولت اردوغان برای انحراف اذهان عمومی از پرونده ضد اختلاس می‌داند. در این راستا، «نورالله آلبایراک» وکیل گولن می‌گوید که هرگونه دخالت این جنبش در قتل نیروهای پ‌ک‌ک را باید در راستای بازی‌های رسانه‌ای قلمداد کرد. «مهمت علی شاهین» از اعضای حزب عدالت و توسعه نخستین کسی بود که از این حزب این قتل‌ها را متوجه طرفداران گولن کرد. با وجود این، جنگ قدرت در قوه‌قضائیه ترکیه بین وفاداران حزب عدالت و توسعه با طرفداران گولن ادامه دارد.

در همین راستا، روز پنجشنبه گذشته در راستای رسیدگی به پرونده ضد اختلاس در این کشور، «ابرو گوندش» خواننده معروف ترکیه‌ و همسر رضا ضراب، تاجر ایرانی که به اتهام رشوه به مسوولان دولتی در زندان به سر می‌برد برای ادای شهادت به دادگاه احضار شد و پس از پایان دادگاه نیز تمامی اموالی که از طریق رضا ضراب به او منتقل شده بود توقیف شد. در بین این اموال می‌توان به هواپیمای شخصی و کشتی شخصی این خواننده اشاره کرد. همچنین ویلای استانبول این ‌دو نیز توقیف شد.

«ایسنا» نیز در گزارشی می‌نویسد که خواننده معروف ترکیه ابراهیم تاتلیسس روز چهارشنبه به ملاقات رضا ضراب رفته است و از قوه‌قضائیه این کشور خواسته است که وی را با قید وثیقه آزاد کنند. تاتلیسس یکی از دوستان نزدیک نخست‌وزیر ترکیه به حساب می‌آید. این در شرایطی است که دادگاه برای تحقیقات بیشتر از برادر ابرو گوندش، یعنی «چنگیز کومارتاش‌اغلو» دعوت به عمل آورده است تا در خصوص این پرونده شهادت بدهد.

کمال اورن خواستار آزادی شد

همزمان با سخنان تازه اردوغان مبنی بر حضور دولت در سایه در داخل ساختار قوه‌قضائیه، «نجدت سزر»، فرمانده کل ارتش این کشور اعلام کرد که برخی از مظنونان به این امر را احضار کرده‌اند و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. این برای نخستین بار است که نظامی‌ها در این پرونده ورود پیدا کرده‌اند و بر اساس گمانه‌زنی‌ها «نجدت سزر» از افراد نزدیک به اردوغان به حساب می‌‌آید. در همین حال، گفته می‌شود که «کنعان اورن» فرمانده سابق ارتش کل ترکیه که در زندان به سر می‌برد از اردوغان خواسته است که در خصوص رای اعلام شده مبنی بر حبس ابد تجدید نظر کند. اورن در پیغامی از زندان اعلام کرده است که حضور افرادی نزدیک به گولن در دولت باعث شده است که این حکم علیه وی صادر شود. نزدیک به ۱۰۰ نفر از نظامیان به‌دلیل حضور در کودتایی به نام «ضربه پتک» و همچنین «ارگنکون» در زندان به سر می‌برند. از دیگر سو از ترکیه خبر می‌رسد که پای باشگاه فنرباغچه این کشور به پرونده ضد اختلاس باز شده است. یکی از دادستان‌های این کشور اعلام کرده است که فرزندان دو وزیر مستعفی ترکیه که از طرفداران این تیم هستند با رشوه به تیم «کایزری‌اسپور» باعث قهرمانی فنرباغچه شد‌ه‌اند. روزنامه تودیززمان می‌نویسد که اردوغان در اقدامی مشکوک همزمان با محروم شدن این تیم، جریمه تبانی در فوتبال را از ۵ تا ۱۲ سال به ۳ سال تقلیل داد.