گروه بین‌الملل- عربستان سعودی با وجود تلاش برای متنوع کردن اقتصاد و اشتغالزایی برای شهروندانش، روند افزایش هزینه برنامه‌ریزی شده در بودجه سال ۲۰۱۴ را کند کرد. به گزارش «ایسنا»، وزارت دارایی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد هزینه برنامه‌ریزی شده برای سال آینده در مقایسه با بودجه سال جاری، ۳/۴ درصد افزایش خواهد داشت و به ۸۵۵ میلیارد ریال سعودی (۲۲۸ میلیارد دلار) می‌رسد. دولت این کشور درآمد ۸۵۵ میلیارد ریالی را برای سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی کرده است.

طبق آمار وزارت دارایی عربستان، این کشور در سال ۲۰۱۳ با قیمت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه نفت، ۱۳/۱ تریلیون ریال درآمد داشت. هزینه دولت به ۹۲۵ میلیارد ریال رسید که فراتر از ۸۲۰ میلیارد ریال برنامه‌ریزی شده در بودجه بود.

پادشاه عربستان همچنین به منظور کاهش اتکای این کشور به نفت و مقابله با معضل بیکاری، اعتبار قابل توجهی را به ساخت جاده‌ها، مراکز صنعتی و فرودگاه‌ها اختصاص داد. او از پول نفت برای تامین رفاه اجتماعی از جمله آموزش و مسکن استفاده کرد تا از بروز ناآرامی‌های مشابه کشورهای عربی دیگر جلوگیری کند. وزارت دارایی عربستان با اشاره به برآوردها اعلام کرد اقتصاد ۷۴۵ میلیارد دلاری این کشور ۸/۳ درصد در سال ۲۰۱۳ رشد کرد که شامل توسعه ۷/۴ درصدی صنایع غیرنفتی بود. این نرخ کمتر از نرخ ۴ درصد پیش‌بینی شده از سوی ۱۹ تحلیلگر در نظرسنجی بلومبرگ است. بخش نفت عربستان ۶/۰ درصد کوچک شد.

عربستان تقریبا ۸۰۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۰۸ به این سو برای تدابیر محرک رشد اقتصادی هزینه کرده است اما تعدیل این تدابیر و محدودیت اعمال شده در سال جاری برای حضور کارگران خارجی، رشد اقتصادی این کشور را کمتر کرده است. براساس آمار دپارتمان مرکزی آمار در ریاض، رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال ۲۰۱۳ عربستان در مقایسه با ۷/۵ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ به ۱/۳ درصد کاهش یافته است.

این کشور با هدف افزایش اشتغالزایی در میان شهروندانش، از ماه آوریل اخراج و دستگیری کارگران خارجی غیرمجاز را آغاز کرد. بودجه سال آینده عربستان همچنین شامل ۲۴۸ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که نسبت به امسال ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بزرگ‌ترین سهم این هزینه به آموزش اختصاص یافته است که با ۳ درصد رشد، به ۲۱۰ میلیارد ریال سعودی بالغ می‌شود.

حدود ۹۰ درصد از درآمد عربستان از فروش نفت حاصل می‌شود. این مساله کمک کرده است دارایی ارزی خارجی بانک مرکزی این کشور به رکورد ۷/۲ تریلیون ریال در اکتبر برسد.