گروه بین‌الملل- همه تحولات فعلی برای تشکیل ناتوی عربی از اجلاس منامه آغاز شد. جایی که نماینده عربستان مدعی شده بود که برای امنیت منطقه نباید دست به دامان خارجی‌ها شد. منظور نماینده عربستان اما به ایالات متحده‌ای باز می‌گشت که در این چند وقت اخیر رابطه‌ای سرد با ریاض داشته است و همین موضوع باعث دلخوری سعودی‌ها از واشنگتن شده است.در این راستا مهم‌ترین موضوع به سوریه باز می‌گردد که ریاض از واشنگتن انتظار داشت که به مخالفان سوری کمک بیشتری شود اما ایالات متحده در پی توافق با روسیه از حمله نظامی به سوریه امتناع کرد و راضی به انهدام تسلحیات شیمیایی دمشق شد. از دیگر سو، عربستان به دنبال تحولات در رابطه ایران و آمریکا به‌منظور تضمین قدرت و نفوذ خود در منطقه، نیروی نظامی مشترک خلیج‌فارس با ۱۰۰ هزار نیروی نظامی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش «ایسنا»، شاهزاده متعب بن عبدالله، رییس گارد ملی عربستان گفت: «یک واحد هماهنگ و متحد با حدود ۱۰۰ هزار نیروی نظامی تشکیل می‌شود. امیدوارم این اتفاق بزودی رخ دهد و گارد ملی برای هر درخواستی آماده است.» او همچنین بر لزوم اتحاد و هماهنگی در میان پادشاهان خلیج‌فارس برای نشان دادن قدرت در منطقه تاکید کرد و مدعی شد، این واحد جدید امنیت، دفاع و اقتصاد کشورهای عضو را تقویت می‌کند.

عربستان، امارات، کویت، عمان، بحرین و قطر هفته گذشته در شورای همکاری خلیج‌فارس در شهر کویت در خصوص ایجاد یک نیروی نظامی مشترک موافقت کرده و شورای دفاع مشترک را موظف به اجرای برنامه‌ها کردند.

شورای همکاری خلیج‌فارس همچنین درباره ایجاد آکادمی خلیج‌فارس برای مطالعات استراتژیک و امنیتی در امارات موافقت کرد. این موضوع شامل نیروی پلیس مشترک نیز خواهد بود. شورای‌عالی همکاری خلیج‌فارس ضمن تایید پیش‌نویس قطعنامه برای ایجاد این نیروی پلیس مشترک تاکید کرد: «این نیروی جدید امنیت را تقویت و به توسعه همکاری‌های مقابله با تروریسم و نظم و هماهنگی در میان کشورهای عضو کمک می‌کند.»

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس اوایل دسامبر بودجه واحد نظامی مشترک برای مقابله با تهدیدهای خلیج‌فارس را تایید کردند. نیروی نظامی مشترک شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض مستقر خواهد بود.

در اطلاعیه رسمی هفته گذشته اعلام شد، این تصمیم به عنوان بخشی از اقدامات و تلاش‌ها با هدف تقویت امنیت و ثبات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و ایجاد یک سیستم نظامی مشترک برای دستیابی به امنیت جمعی اتخاذ شده است.

شاهزاده محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود، سفیر عربستان در لندن، گفت رویکرد غرب نسبت به این منطقه یک «قمار خطرناک» است که ثبات خاورمیانه را به مخاطره می‌اندازد. وی اشاره کرد پس از آنکه آمریکا راه‌حل‌های دیپلماتیک را نسبت به بحران‌های سوریه و ایران اتخاذ کرد، ریاض قصد دارد سیاست مستقلی را در جهان عرب دنبال کند.

اختلافات از پشت پرده به رسانه‌ها کشیده شد

هر چند که سیاست‌های عربستان سعودی در دو ماه گذشته رویکرد انتقادی به واشنگتن داشته اما ایالات متحده سعی داشته که هوای سعودی‌ها را در عرصه رسانه‌ای داشته باشد. سفر وزیر امور خارجه ایالات متحده به ریاض برای دلجویی از مقامات سعودی در ماه گذشته در این‌راستا ارزیابی می‌شود.

یک هفته پس از سفر جان کری نیز این‌‌بار چاک هیگل وزیر دفاع این کشور سر از ریاض درآورد و برای تضمین خاطر به سعودی‌ها اعلام کرد که در تاسیس ناتوی عربی با کشورهای منطقه خلیج‌فارس نهایت همکاری را خواهد داشت.

در مقابل عربستان سعودی اما سعی کرده است که اختلافات پشت پرده را آشکار کند و سعی کرده است نشان دهد راه خود را از ایالات متحده جدا کرده است. این کشور به‌تازگی از روسیه نیز خرید تسلیحاتی داشته است پیش از این فروشنده اصلی تسلیحات به ریاض، آمریکا بود. برخی از کشورهای این منطقه اما در داخل با مقامات سعودی نقاط اختلاف زیادی دارند.

به گفته کارشناسان امارات متحده عربی در این موضوع که کشور آنها «هاب اقتصادی» منطقه است با عربستان سعودی اختلاف نظرهای عمیقی دارند. همچنین ریاض با کشور پادشاهی عمان و قطر نیز اختلافات فراوانی دارد. به گفته ناظران سیاسی دوحه سعی دارد که کم‌کم خود را از عربستان سعودی جدا کند و رویه مستقل‌تری در قبال سیاست‌های خارجی‌اش داشته باشد.

در تحولی دیگر در عربستان پادشاه این کشور مشعل پسر خود را حاکم شهر جده‌ و مکه کرد. بیشتر حاکمان عربستان به دلیل سن بالا همواره مورد انتقاد قرار می‌گرفتند.