گروه بین‌الملل- آلبانی با انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به این کشور برای نابودی آنها مخالفت کرده است، اما سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی اعلام کرده است که این تسلیحات حداکثر تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ به طور کامل نابود خواهند شد. به گزارش رویترز درخواست دولت آمریکا برای انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به این کشور در پی تظاهرات گسترده مردم آلبانی در مخالفت با این تصمیم رد شد. به دنبال این تصمیم دولت آلبانی، سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی، اگرچه ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ را به عنوان ضرب‌الاجل نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه اعلام کرد اما درباره کشوری که میزبانی این عملیات را بر عهده خواهد گرفت و ترتیبات امنیتی آن چیزی نگفت. حکومت سوریه انهدام زرادخانه شیمیایی این کشور را به این شرط پذیرفته است که این کار در کشوری غیر از سوریه انجام شود.

پیش از این و به دنبال حمله شیمیایی به منطقه‌ای در اطراف دمشق که به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ غیر نظامی منجر شد، کشورهای غربی، دولت سوریه را مسوول این حمله شیمیایی معرفی کردند و آمریکا اعلام کرد که آماده حمله نظامی به این کشور است.

اما با میانجی‌گری روسیه، توافقی صورت گرفت که در قبال موافقت دولت سوریه با نابودی تسلیحات شیمیایی این کشور، آمریکا و متحدانش از حمله به آن خودداری کنند.

سوریه حداقل ۱۳۰۰ تن گاز سارین، خردل و دیگر انواع گازهای شیمیایی را در اختیار دارد. ادی راما، نخست وزیر آلبانی در تلویزیون دولتی این کشور گفت: «برای آلبانی غیر ممکن است که میزبان انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه باشد.» او افزود: «ما توانایی‌های لازم برای انجام چنین کاری را نداریم.» بر اساس زمان‌بندی‌ای که سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی اعلام کرده است، تمام تسلیحات و مواد شیمیایی سوریه به جز ماده‌ای به نام ایزوپروپانول که یکی از دو ماده اصلی تشکیل دهنده گاز سارین است، تا پایان دسامبر ۲۰۱۳ از این کشور خارج خواهد شد. ماده ایزوپروپانول نیز حداکثر تا پنجم فوریه ۲۰۱۴ از سوریه خارج خواهد شد.