گروه بین‌الملل- نشریه آلمانی اشپیگل فاش کرد، آژانس جاسوسی الکترونیک انگلیس با استفاده از یک نسخه جعلی شبکه اجتماعی «لینکدین» که مربوط به مشاغل است، تلاش کرده تا اطلاعات مربوط به رومینگ جهانی تلفن همراه و همین طور اطلاعات مربوط به مدیران بلندپایه سازمان نفتی اوپک را هک کند. به گزارش «ایسنا»، افشاگری‌های اخیر ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار امنیتی آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد، مقر ارتباطات دولت انگلیس موسوم به GCHQ اقدام به اجرای تکنیکی به نام «کوآنتوم اینسرت» کرده است.

این سازمان سرورهای خود را در نقاطی راهبردی قرار می‌داده که به وسیله آنها می‌توانسته ترافیک اطلاعاتی را رهگیری و مسیر آنها را به یک وب‌سایت جعلی که سرعت بیشتری نسبت به وب‌سایت اصلی داشت، هدایت کند.

همچنین تکنیک مشابهی نیز اوایل سال جاری میلادی استفاده می‌شد تا از طریق آن بدافزار به سیستم‌های شرکت BICS که یک شرکت وابسته به شرکت مخابرات دولتی بلژیک به نام بلگاکام است، تزریق کنند.

این شرکت یکی از شرکت‌های بزرگ ارائه‌کننده خدمات رومینگ جهانی تلفن‌های همراه است. در خصوص رسوایی بلگاکام نخست مشخص نبود که این حملات از کجا سرچشمه می‌گیرد اما اسناد افشا شده اسنودن فاش ساخت که این حملات جاسوسی ناشی از مقر GCHQ انگلیس بوده است و سازمان اطلاعات انگلیس توانسته است بدافزارهای جاسوسی را به سیستم‌های کارمندان بلگاکام وارد کند. سیستم رومینگ جهانی تلفن‌های همراه یک شرکت است که به شبکه‌های تلفن همراه اجازه می‌دهد ترافیک مشترکان خود را با مشترکان دیگر شبکه‌های ارائه کننده تلفن همراه با نقاط دیگر جهان پیوند دهند. در جهان تنها حدود ۱۲ شرکت این خدمات را ارائه می‌دهند. همچنین مشخص شده است که سازمان GCHQ انگلیس شبکه‌ها و همچنین پرسنل امنیتی و امور نگهداری دو شرکت بزرگ دیگر یعنی شرکت کام فون و شرکت ماخ را نیز هدف قرار می‌دادند. از طرف دیگر سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت یعنی اوپک نیز هدف دیگر حملات کوآنتوم اینسرت از سوی مقر GCHQ بوده است.

بر اساس اسناد افشا شده، سازمان جاسوسی انگلیس در سال ۲۰۱۰ توانسته است به سیستم‌های کامپیوتری ۹ کارمند اوپک و فضای عملیاتی دبیرکل اوپک نفوذ کند و همچنین از مقام عربستان در اوپک نیز جاسوسی کند.