80 تن در کره شمالی به اتهام تماشای برنامه‌های کره جنوبی اعدام شدند

گروه بین‌الملل- ورزشگاه ده هزار نفری در پیونگ یانگ میزبان مردمی بود که با لباس‌های متحدالشکل به تماشای اعدام گرد هم آمده بودند. این وضعیت در ۷ شهر دیگر کره شمالی نیز برقرار بود. نزدیک به ۸۰ تن با گلوله اعدام شدند. جوخه‌های مرگ به سر «محکومین به اعدام» جوراب سفید کشیده بودند و با شمارش معکوس جان ۸۰ نفر را گرفتند. روزنامه «کره جون گانگ دیلی» در این‌باره نوشت: بالاخره نخستین اعدام‌های دسته جمعی در دوران حکومت «کیم جونگ اون» رخ داد. این گزارش را کسانی ارائه کردند که به تازگی از این کشور دیدار داشته‌اند. به نوشته این روزنامه اعدام این افراد عمدتا به دلیل تماشای برنامه‌های تلویزیون کره جنوبی و «توزیع فیلم‌های مستهجن» عنوان شده است.

به گفته شاهدان حادثه این اعدام‌‌ها در ملأ عام صورت گرفته است و در میان تماشاچیان کودکان و خردسالان هم دیده می‌شده‌اند. برخی شاهدان هم می‌گویند که در شهر وانسون معدومین را با تیربار اعدام کرده‌اند که چهره برخی از آنها قابل شناسایی نبوده است.

همچنین در تمامی استادیوم‌ها قبل از اعدام، یکی از آهنگ‌های بانوی اول کره شمالی پخش شده و سپس اعدام‌ها صورت گرفته است. بانوی اول، «ری سول جو»، از خوانندگان اپرا بوده است. در این راستا گفته می‌شود که در میان متهمین شهر وانسون کسانی بوده‌اند که به جرم جریحه‌دار کردن اخلاق عمومی

اعدام شده‌اند.

این شهر که پس از پیونگ یانگ مهم‌ترین شهر این کشور است قرار است که در آینده‌ای نزدیک به یک شهر توریستی تبدیل شود. رهبر کره شمالی قرار است در این شهر هتل، فرودگاه و همچنین پیست اسکی راه‌اندازی کند.

پیش از این نیز روزنامه آساهی شیمبون ژاپن نوشته بود که در ۲۱ سپتامبر ۹ نفر از اعضای ارکستر کره شمالی که بانو «ری» در آن می‌خواند، به جرم تهیه فیلم غیر اخلاقی از خودشان اعدام شده‌اند. این در شرایطی است که بر اساس برخی ادعاها خود بانوی اول، «ری» در گیر این پرونده بوده است. یکی از مقامات می‌گوید که یکی از متهمین در بازجویی‌ها مکررا اعلام می‌کرده است که بانو «ری» هم مثل ما عاشق بازیگری بوده است.

شایعه‌ای که هم‌اینک در سطح شهر پخش شده است حکایت از این موضوع دارد که اعدام‌های اخیر به این دلیل صورت گرفته است که کیم جونگ اون در پی انتقام از کسانی است که در پخش این رسوایی نقش داشته‌اند. در قوانین موجود در کره‌شمالی تلاش برای مقامات این کشور در سه حوزه اجازه اعدام دارند: سرنگونی دولت، خیانت و تروریسم. اعدام‌های اخیر اما بیشتر به دلیل دریافت کانال‌های ماهواره‌ای کره‌جنوبی بوده است که استفاده از این تجهیزات در زمره وسایل جاسوسی قرار می‌گیرد. در این کشور تنها یک موج رادیویی «اف-ام» وجود دارد که بیشتر برنامه‌ها در مدح و ستایش حزب کمونیست و رهبر این کشور است.

برنامه‌های تلویزیونی این کشور نیز همچون برنامه‌های رادیویی و در ساعات محدودی پخش می‌شود. اینترنت نیز در این کشور به صورت داخلی یا «اینترانت» قابل دریافت است که پس از بوروکراسی سخت و فراوان اشخاص حق دارند که از اینترانت استفاده کنند. کارشناسان می‌گویند به‌رغم سخت‌گیری‌های موجود سرعت اینترانت از مقبولیت بالایی برخوردار است. کره شمالی سالیان سال است که زیر فشار تحریم‌های سخت غربی‌ها قرار دارد.

خشکسالی‌های گاه و بیگاه و فساد‌های منتشر شده در حزب کمونیست این کشور را در زمره کشورهای فقیر قرار می‌دهد. در حالی که سال گذشته خبرها حکایت از این داشت که هزینه نگهداری سگ‌های «کیم جونگ ایل پدر» ۱۲ هزار دلار بوده است و دربار این کشور از مشروبات الکلی ساخت فرانسه و دیگر کشورهای غربی استفاده می‌کند.

برای بیشتر مردم این کشور استفاده از وسایل لوکس با مجازات همراه است اما روزنامه دیلی میل در گزارشی فاش کرده بود که رهبر کره شمالی در تابستان از جت اسکی‌های ساخت ایالات متحده استفاده می‌کند.

همچنین «دنیس رادمن» بازیکن سابق شیکاگو بولز که دوست نزدیک رهبر کره شمالی به حساب می‌آید گفته است که کیم جونگ اون در جزیره‌ای که شبیه هاوایی است به همراه ۶۰-۷۰ تن از خدم و حشم تنها زندگی می‌کند. او اعتقاد دارد که رهبر کره شمالی شخصا آدمی خوش قلب است اما این سیستم کمونیستی است که دست و پای او را بسته است و باید غرب به او فرصت اصلاحات بدهد.