گروه بین‌الملل- رهبران شرکت‌کننده در نشست سالانه سازمان همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه- اپک- مبارزه با حمایت‌گرایی و پیشبرد اصلاحات دشوار را برای احیای اقتصاد جهانی ضروری خواندند. به گزارش «ایسنا»، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، به دلیل بحران بودجه و تعطیلی دولت در این نشست که در جزیره بالی اندونزی برگزار شد، شرکت نکرد. لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور، با ابراز تاسف از غیبت اوباما در این نشست، گفت:«واضح است ما دولت آمریکایی را ترجیح می‌دهیم که کار کند.» او به دعواهای داخلی آمریکا، بحران مالی طولانی اروپا، چالش‌های اصلاحات چین و تلاش‌های ژاپن برای خروج از دو دهه رکود به عنوان ریسک‌های متوجه رشد جهانی اشاره کرد. از سوی دیگر، سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رییس‌جمهوری اندونزی، از بیش از ۱۲۰۰ مدیر تجاری و رهبران سیاسی شرکت‌کننده در این نشست خواست با رفع موانع تجاری و سرمایه‌گذاری، اقدامات بیشتری برای مقابله با مشکلات اقتصادی پیش‌روی اقتصادهای درحال توسعه انجام دهند.

وی گفت: در شرایطی که احیای جهانی شکننده و ناپایدار است، کسری تجاری، فرار سرمایه و کاهش ارزش پول‌ها، پیشرفت اقتصادهای درحال توسعه این منطقه را تهدید می‌کند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، درخواست او برای مقابله با فشارها برای ایجاد موانع تجاری منطبق با پیش‌نویس بیانیه رهبران اپک است.

رییس جمهوری اندونزی با تاکید بر اهمیت جلوگیری از حمایت‌گرایی و باز کردن بیشتر بازارها، گفت: اپک در موقعیت ایده‌آلی برای کمک به احیای اقتصاد جهانی قرار دارد. او در ادامه افزود: «در وهله نخست باید به سهم خود در جلوگیری از سیاست‌های حمایت‌گرایی نقش ایفا کنیم و به راهمان در آزادسازی تجارت و افزایش رفاه شهروندان‌مان ادامه دهیم.» اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است که درحال تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های اقتصادی منطقه است. نشست اپک به این کشور فرصت می‌دهد پیشرفت خود را نشان دهد و سرمایه‌گذاری خارجی مورد نیاز برای کمک به مدرنیزه کردن جاده‌ها، بنادر و زیرساخت‌های دیگرش را جذب کند. یودهویونو،رییس‌جمهوری اندونزی، مشکلات اخیر این کشور شامل کاهش ارزش پول و تورم را گذرا خواند و گفت:«اندونزی سرزمین فرصت و رشد خواهد بود.» ۲۱ اقتصاد شرکت‌کننده در اپک امیدوارند دست‌کم در مورد برخی اصلاحات که ممکن است به شکست بن‌بست مذاکرات تجارت جهانی دوحه کمک کند، دست یابند.