عقب‌نشینی دپیلماتیک اوباما

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که اگر سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را تحت کنترل جامعه بین‌المللی قرار دهد، آمریکا به این کشور حمله نخواهد کرد. با این همه او مدعی شد که شک دارد حکومت سوریه این اقدام را انجام دهد. باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه، «بالقوه مثبت» است و افزود که آن را جدی می‌گیرد.

اوباما همچنین هشدار داد که این نباید تاکتیکی زمانی برای دمشق باشد.

اوباما روز دوشنبه در ادامه بیان نظرات خود در مورد طرح حمله به سوریه و نیز برای برخوردار شدن از حمایت کنگره آمریکا در مورد آن، با شش تن از مجریان تلویزیونی در آمریکا گفت‌وگو ‌کرد.

این گفت‌وگوی کم‌نظیر تلویزیونی به طور همزمان با شش شبکه آمریکایی انجام شد.

با این وجود، رییس‌جمهوری آمریکا طرح مسکو را «بالقوه مثبت» نامید، اما مدعی شد که بدون تهدید نظامی، احتمال کمی وجود داشت که بتوان به نقطه فعلی رسید.

اوباما اضافه کرد که از جان کری، وزیر خارجه آمریکا خواسته‌است که در این مورد با مسکو همکاری کند تا مشخص شود آیا می‌توان طرح روسیه را برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه عملی کرد یا نه. اوباما اضافه کرد که این، ادامه گفت‌وگوهایی‌ است که او برای مدتی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، داشته است.

اوباما تاکید کرد که اگر بتوان در این مورد به راه‌حلی رسید، «با همه وجود» آن را می‌پذیرد.

در شرایطی که کنگره آمریکا در حال بررسی برنامه دولت برای حمله به سوریه است، روسیه روز دوشنبه پیشنهاد داد که سوریه سلاح‌های شیمیایی‌اش را در کنترل جامعه جهانی قرار دهد، پیشنهادی که مورد توجه دمشق قرار گرفت.

آمریکا، حکومت سوریه را متهم می‌کند که روز ۲۱ ماه اوت - سی‌ام مرداد- در حومه دمشق، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است که در جریان آن ۱۴۲۹ نفر کشته شده‌اند. بیش از چهارصد نفر از آنها نیز کودک بودند.

سوریه این اتهام را به شدت رد می‌کند و بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با یک تلویزیون آمریکایی تاکید کرده است که او اطلاعی از حمله شیمیایی ندارد.

اسد در این گفت‌وگو همچنین از کنگره آمریکا خواست تا به برنامه حمله به سوریه رای ندهد.

گفته می‌شود که اعضای کنگره به دلیل آنکه بیشتر مردم آمریکا مخالف این جنگ هستند، قصد دارند به آن رای منفی بدهند. هنوز در کنگره بیشتر نمایندگان می‌گویند قصد ندارند اجازه جنگ را صادر کنند.

این در شرایطی است که اوباما مدعی شده است که حمله به سوریه برای تنبیه کشوری است که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند.

اوباما در گفت‌وگویی با شبکه ای‌بی‌سی ادعا کرد که می‌خواهد مطمئن شود، ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی در جهان حفظ می‌شود.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که رسیدن به این هدف «برای امنیت ملی آمریکا مهم است» و اضافه کرد که ترجیح می‌دهد این ماجرا از طریق «دیپلماتیک حل شود.»

این در شرایطی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که بر اساس آن از هر پنج آمریکایی تنها یک نفر فکر می‌کند که حمله به سوریه می‌تواند ابهت آمریکا را مقابل دیگر کشورها حفظ کند.

در طرح مسکو، از دولت سوریه خواسته شده است تا همه سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه، پس از دیدار با ولید معلم، همتای سوری خود در مسکو گفت که روسیه طرفدار استقرار سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت کنترل جامعه بین‌المللی است، با این شرط که این اقدام از دخالت نظامی در این کشور جلوگیری کند.

لاوروف همچنین از دولت سوریه خواسته بود که تسلیحات شیمیایی این کشور را به عنوان راهی برای جلوگیری از حمله در اختیار جامعه بین‌الملل قرار دهد. معلم نیز اعلام کرد که دولت سوریه از طرح مسکو حمایت می‌کند.

در همین روز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته بود که دمشق اگر می‌خواهد جلوی حمله آمریکا را بگیرد باید تا هفته آینده همه سلاح‌های خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد.

کری که پیش‌تر و در ادامه تلاش‌هایش با هدف جلب حمایت برای اقدام نظامی علیه سوریه به لندن رفته بود، گفت که سوریه می‌تواند از حمله نظامی جلوگیری کند اگر بشار اسد، همه تسلیحات شیمیایی این کشور را تا هفته آینده به جامعه بین‌الملل تحویل دهد. او بلافاصله افزود که البته دولت سوریه چنین نخواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اندکی بعد تاکید کرد آنچه که کری گفته‌ تنها یک استدلال لفظی بوده است.

همزمان هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا نیز اعلام کرده است که رای‌گیری در مورد طرح رییس‌جمهوری آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه به پس از سخنرانی او موکول می‌شود.

سناتور رید می‌گوید که «می‌خواهد مطمئن شود که رییس‌جمهوری پیش از رای‌گیری در این مورد نظر خود را به مردم آمریکا و سنای آن کشور اعلام کرده است.»

قرار بود دیروز، سه‌شنبه، باراک اوباما با سناتورهای آمریکایی دیدار کند و دیشب هم در این مورد یک سخنرانی همگانی برگزار کند.