گروه بین‌الملل- تسیپی لیونی، نماینده رژیم صهیونیستی در امور صلح به آمریکا سفر کرده است تا ضمن ابلاغ نظرات بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، درباره دیدگاه جدید اتحادیه عرب در ارتباط با طرح به اصطلاح صلح اسرائیلی- فلسطینی به مقامات واشنگتن، از آمادگی تل‌آویو برای ازسرگیری مذاکرات صلح خبر دهد. به گزارش منابع خبری، خانم لیونی در این سفر با دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر خارجه ایالات متحده نیز دیدار کرده است.

به گزارش رسانه‌های صهیونیست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، تسیپی لیونی، وزیر دادگستری، را همراه با اسحاق مولخو، دیپلمات مورد اعتماد خود، راهی آمریکا کرده است تا نظرات او را در مورد دیدگاه جدید اتحادیه عرب در ارتباط با صلح اسرائیلی- فلسطینی به مقامات آمریکایی ابلاغ کند.

بر‌اساس این گزارش‌ها، خانم لیونی در دیدارهای جداگانه روز پنج‌شنبه گذشته خود با ‌بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، آمادگی رژیم صهیونیستی برای از سرگیری گفت‌و‌گوهای سیاسی با فلسطینی‌ها را اعلام کرده‌ است.

در همین شرایط این گزارش اضافه کرده است که این مقام اسرائیلی به وزیرخارجه آمریکا گفته است که اسرائیل با آمادگی اتحادیه عرب برای معاوضه زمین مخالفت‌هایی دارد.

وزیران خارجه اتحادیه عرب در روزهای گذشته در نشستی با جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، و جان کری، وزیر خارجه این کشور، در واشنگتن برای نخستین بار گفتند که ۲۲ کشور عضو این اتحادیه حاضر به پذیرش تغییراتی در مرزهای سال ۱۹۶۷ با هدف پیشبرد صلح اسرائیلی- فلسطینی و استقلال فلسطین هستند.

جان کری از این نرمش اتحادیه عرب در دیدار با نخست وزیر قطر و رییس اتحادیه عرب ابراز خشنودی کرده و آن را برای ازسرگیری گفت‌و‌گوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی مهم ارزیابی کرده است. جان کری در دیدار پنج‌شنبه با خانم لیونی نیز بر لزوم ایجاد فضایی تاکید کرد که به تجدید مذاکرات و تحقق اندیشه به اصطلاح «دو ملت، دوکشور» بینجامد. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه گفته بود که «ریشه نزاع اسرائیلی- فلسطینی بر سر اراضی نیست، بلکه در این است که اعراب حاضر به پذیرش موجودیت اسرائیل نیستند.» در همین شرایط، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین -حماس- از آمادگی اتحادیه عرب برای پذیرش تغییرات مرزی در طرح صلح عربی به سود اسرائیل، ابراز ناخشنودی کرده و قطر را به خودداری از دخالت فراخوانده است. در همین زمینه خالد مشعل، رییس دفترسیاسی حماس، هفته گذشته به شبکه الجزیره گفت که نخواهیم گذاشت این نوع امتیازدهی‌ها علیه فلسطین انجام شود. همزمان، اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر قانونی فلسطین نیز گفت که فلسطین دفتر اسناد رسمی اراضی نیست که بخواهیم بر سر اینجا و آنجای یک قطعه زمین چانه بزنیم. اما صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خود‌گردان فلسطین، روز چهارشنبه در این باره گفت که اظهارات نخست‌وزیر قطر دیدگاه رسمی فلسطینی است. سران اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ طرحی را که از سوی امیرعبدالله در زمان ولایت‌عهدی او در عربستان ارائه و به نسخه «زمین در برابر صلح کامل» مشهور شد، تصویب کردند. نظر به این طرح صلح عربی، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده دو سال پیش گفت که بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷، کشور فلسطین باید به استقلال برسد. اما نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به اوباما تاکید کرده است که در هر پیمان نهایی صلح، واگذاری کامل کرانه باختری امکان‌پذیر نیست و بسیاری از شهرک‌های یهودی ساخته شده در اراضی اشغالی باید در تسلط رژیم صهیونیستی باقی بماند. بر اساس نرمش جدیدی که اتحادیه عرب نشان داده، عملا پذیرفته است که برخی از نقاط اشغالی در اختیار اسرائیل بماند، اما اسرائیل به معاوضه زمین در بخش‌های دیگری با فلسطینی‌ها اقدام کند. به گزارش روزنامه جروزالم پست، جان کری در آینده‌ای بسیار نزدیک برای پیشبرد تلاش‌های صلح برای چندمین بار در کمتر از سه ماه گذشته به فلسطین اشغالی و کرانه باختری سفر خواهد کرد. در همین شرایط نتانیاهو در روزهای گذشته گفت که برای ازسرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها بدون هیچ پیش‌شرطی آماده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت، نیز در دیدار با وزیر امورخارجه سوئیس گفته بود که اسرائیل پیمان صلحی را که با فلسطینی‌ها به دست آید، به همه‌پرسی مردم خود خواهد گذاشت.

گفت‌و‌گوهای صلح اسرائیلی- فلسطینی در چهار سال اخیر به دلیل ناخشنودی فلسطینی‌ها از ادامه ساخت و سازهای اسرائیلی در اراضی اشغالی راکد مانده است.