هفته پیش رو به روایت اکونومیست - ۱۷ مهر ۸۶

گروه بین‌الملل - چهره برافروخته گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا، تعیین برنده صلح نوبل و ملاقات رهبران فرانسه و آلمان با پوتین، مهم‌ترین اخبار هفته جاری هستند.

گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا، هفته خوبی نخواهد داشت. او به گونه‌ای رفتار نکرد که همگان انتظار داشتند، نخست‌وزیر به زودی تاریخ برگزاری انتخابات سراسری را در بریتانیا اعلام کند. اما گویا نتایج آخرین نظرسنجی که منتشر شد، باعث تغییر عقیده نخست‌وزیر شد و او ترجیح داد فعلا درباره انتخابات سخن نگوید. آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که رقیب محافظه‌کار نخست‌وزیر در شرایط بهتری قرار دارد و همین باعث تزلزل وی برای اعلام نتایج دقیق برگزاری انتخابات شده است که در روزهای اخیر شدیدا تحت فشار بوده است که اقدامات جدیدی را برای افزایش محبوبیت حزب خود در پیش گرفته است.

به هر حال نخست‌وزیر در حال حاضر شدیدا متزلزل و مردد به نظر می‌رسد. به‌رغم اینکه در هفته جاری قرار است اخبار مهم اقتصادی مانند گزارش مفصل هزینه مصرف‌کنندگان منتشر شود، اما احتمالا این گوردون براون خواهد بود که رفتار و شیوه مدیریتش زیر ذره‌بین رسانه‌ها و مردم قرار خواهد گرفت.

تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر و دانشمندان در این هفته منتظر اعلام اسامی خود به عنوان برندگان جایزه نوبل هستند. بنیاد نوبل دیروز برنده جایزه نوبل پزشکی را تعیین کرد، امروز برنده جایزه نوبل فیزیک اعلام می‌شود و روز چهارشنبه نوبت بهترین شیمیدان است که جایزه خود را دریافت کند و مانند هر سال بیشترین هیاهو و جنجال از آن برنده جایزه صلح نوبل است که قرار است روز جمعه اعلام شود. دانشمندان حسود بهتر است نگاهی به لینوس پاولینگ برنده جایزه صلح شیمی در ۱۹۵۴ بیندازند که در سال ۱۹۶۲ به دلیل فعالیت‌هایش برای تشویق پیمان منع آزمایش هسته‌ای جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

رهبران فرانسه و آلمان قرار است با همتای روسی خود در این هفته دیدار کنند. فردا نهم اکتبر، نیکلاس سارکوزی رییس‌جمهور فرانسه به مسکو سفر می‌کند تا با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کند و روز یکشنبه پوتین مهمان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خواهد بود.

این دیدار احتمالا به روابط گرم‌تر میان اتحادیه اروپا و روسیه کمک کند، به ویژه آنکه پس از طرح سپر دفاعی موشکی آمریکا در همسایگی روسیه (گرجستان) و نیز نگرانی اروپا درباره امنیت انرژی که از روسیه دریافت می‌کند، روابطشان به سردی گراییده بود.

نمایشگاه سالانه کتاب فرانکفورت از دهم اکتبر آغاز می‌شود. بزرگ‌ترین گردهمایی ناشران در جهان فرصتی به آنها می‌دهند تا حقوق خارجی را برای هر کتابی از کتاب‌های کودکان گرفته تا شعر بفروشند. مانند هر کار و کسب دیگری در جهان، چین بازار نوظهوری در عرصه کالاهای فرهنگی و از جمله کتاب به شمار می‌رود. تعداد نمایندگان و ناشران چینی در سال‌های اخیر همواره در حال افزایش بوده است و بازار آن هم به لحاظ آماری از بازار غرب با سرعت بیشتری در حال رشد است.