گروه بین‌الملل- گزارش اشتغال ماه سپتامبر آمریکا، بازارهای آسیایی را به وجد آورد و موجب ترقی شاخص‌های در اولین روز هفته شد.

به گزارش بلومبرگ، بهبود وضعیت اشتغال در ایالات متحده موجب رفع نگرانی سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به وضعیت بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا شد. بازارهای دنیا حال اطمینان دارند که اقتصاد ایالات متحده می‌تواند جبران خسارت و ضرر ناشی از وام‌های sub-Prime را بکند.

البته آلن گرین اسپن، رییس سابق بانک مرکزی آمریکا همچنان بر این باور است که اگرچه بحران ناشی از اعتبارات مالی متوقف شده است اما احتمال وقوع کسادی در ایالات متحده بالا گرفته است. وی معتقد است: با اینکه شاخص کسادی در آمریکا با کمتر از ۵۰درصد کاهش یافته است اما کماکان رشد اقتصادیکشور کند خواهد بود.

به هر حال با اینکه دو موسسه بزرگ مالی اعلام کرده‌اند، درآمد آنها در سه ماه سوم سال کاهش یافته است بازارهای آسیایی فقط بر گزارش اشتغال تمرکز کردند.مریل لینچ اعلام کرده است حدود ۵/۵میلیارد دلار وام‌های subprime آنها با بانک بازنگشته است و درنتیجه قطعا آنها برای سه ماه سوم ضرر خواهند داد، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، این اولین فصل ضرر این موسسه در شش سال اخیر است. کاهش درآمد موسسات اقتصادی و کمپانی‌ها خبر از محدودیت پول و خرج مصرف‌کنندگان دارد که مهم‌ترین عنصر در رونق اقتصاد به شمار می‌روند.شاخص سنگ در هنگ‌کنگ روز دوشنبه رکورد بر جای گذاشت و ۱/۲درصد ترقی یافت، این در حالی است شاخص اصلی شانگهای فقط ۷/۱درصد به دست آورد. در پاکستان هم انتخاب مجدد پرویزمشرف به ریاست جمهوری موجب ترقی شاخص‌ها شد. بازار سهام توکیو در روز دوشنبه به مناسبت روز شکرگزاری تعطیل بود.

اما وال‌استریت در حالی هفته جدید را از روز سه‌شنبه آغاز خواهد کرد که منتظر مهم‌ترین اخبار سال یعنی درآمد کمپانی‌‌هاست که از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد. به طور سنتی از روز شکرگزاری به بعد بازار به سمت روزهای رونق خود به‌ویژه در خرده‌فروشی گام برمی‌دارد و با نزدیک شدن به روزهای سال نو این جریان شدت می‌گیرد. با خبری که موسسه مریل لینچ، سیتی گروپ و بانک سوئیس درباره کاهش درآمد خود دادند، بازار دل به گزارش کمپانی‌های تولید‌کننده و خرده‌فروشی دارد تا براساس تحلیلی منطقی ضرر موسسات مالی را با گزارش‌های قوی موسسات دیگر جبران کند.

در هفته آتی دو اتفاق مهم دیگر در جریان است، یکی برگزاری جلسه بانک مرکزی و دیگری اعلام کسری بودجه ایالات‌متحده با توجه به کاهش ارزش دلار است. اگر دلار ضعیف برای بانک مرکزی یک دغدغه باشد و هم اگر گزارش وزارت بازرگانی ایالات‌متحده حاکی از افزایش تورم داشته باشد، پس احتمالا بانک کاهش نرخ بهره را در دستور کار ندارد.در بازار معاملات ارزی، سرانجام ارزش دلار اندکی تقویت شد. سرمایه‌گذاران وتحلیل‌گران پیش‌بینی کردند قیمت طلا در روزهای آینده افزایش یافته و دلار برخی از ضرر خود در مقابل یورو را جبران کرد.ارزش دلار در سال جاری حدود ۷/۶درصد در مقابل یورو کاهش یافته است.