هفته پیش رو به روایت اکونومیست - ۱۰ مهر ۸۶

گروه بین‌الملل - خصوصی‌سازی اداره پست در ژاپن، مذاکره کره شمالی و جنوبی، علی شیمیایی و اتفاقات پاکستان مهم‌ترین اخبار هفته آینده هستند.

خصوصی‌سازی اداره پست در ژاپن از دیروز اول اکتبر در ژاپن آغاز شد. فرآیند ده ساله‌ای که یکی از بزرگ‌ترین موسسات دولتی را به چهار بخش پس‌انداز، بیمه، نامه‌رسانی و مدیریت اداره پست تقسیم خواهد کرد که زیر نظارت یک کمپانی دولتی انجام خواهد شد. پست ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین سیستم بانکی جهان با سرمایه‌ای به ارزش ۲تریلیون دلار است. وقتی این چهار بخش نهایتا از همدیگر تفکیک و مستقل شوند، این خطر وجود دارد که بازوی بانکی اداره‌پست از قدرت مالی و اقتصادی خود برای در هم کوبیدن رقبای خود استفاده کند و مانع رقابت منصفانه شود. موضوع خصوصی‌سازی اداره پست یکی از چالش‌های مهم دولت کوایزومی بود، بسیاری از مردم در ژاپن با این موضوع مخالف بودند. اما سرانجام دولت ژاپن توانست با وعده دوره گذار ده‌ساله مردم را متقاعد و راضی به این امر کند.سرانجام رو-میون هیون رییس‌جمهور کره‌جنوبی امروز به پیونگ‌یانگ خواهد رفت تا با همتای خود در کره‌شمالی دیدار و گفت‌و‌گو کند. این اولین دیدار روسای‌جمهور دو کره پس از سال ۲۰۰۰ است. از آن زمان تاکنون روابط کره‌شمالی با جهان خارج بسیار تغییر کرده است و از زمانی که کره اعلام کرد قرار است یک نوع سلاح اتمی را آزمایش کند بیش از بیش رو به وخامت نهاد. در سال جاری اوضاع روابط کره‌شمالی با جهان خارج باز هم تغییر کرده است و اما این بار به دلیل پذیرفتن تعطیلی رآکتورهای هسته‌ای بهبودی در روابط حاصل شده است که بیش از حد این بهبود در رابطه دو همسایه مشهود است. مخالفان رو‌-میون سفر او را به کره‌شمالی حرکتی تبلیغاتی برای انتخابات دور بعدی ریاست‌جمهوری می‌دانند. آمریکا، ژاپن و سایر کشورها امید دارند که این ملاقات بهانه‌ای دست آقای کیم (رهبرکره‌شمالی) برای تعطیلی مذاکرات ۶جانبه ندهد. آمریکا بیم آن دارد که این ملاقات اختلاف‌نظرهای دو طرف را چنان برجسته کند که کره‌شمالی را وادارد تا از مذاکره شانه خالی کند.

علی حسن‌المجید معروف به علی شیمیایی به روزهای پایانی عمر خود نزدیک می‌‌شود. او که قرار است روز پنجشنبه چهارم اکتبر اعدام شود، نقش اصلی در بمباران شیمیایی حلبچه در دهه ۸۰ داشت که موجب مرگ حدود ۱۸۰هزار نفر شده و تقاضای استیناف او نسبت به حکم دادگاه در چهارم سپتامبر رد شد.» با این همه احتمال دارد اعدام او به این دلیل که در ماه رمضان واقع شده است، به تعویق بیفتد. دولت عراق از به دار آویختن صدام در یکی از روزهایی که نزدیک به تعطیلات مذهبی بود سود نکرد و همین موضوع باعث شده است که علی شیمیایی پس از ماه رمضان و تعطیلات عید فطر اعلام شود. پرزیدنت مشرف برای انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه ششم اکتبر مهیا می‌شود. وی قول داده است اگر او به ریاست‌جمهوری انتخاب شود، از سمت فرماندهی ارتش کناره‌گیری کند اما لباس نظامی خود را حفظ خواهد کرد. برای بی‌نظیر بوتو که پذیرفته است قدرت را با مشرف تقسیم کند، این موضوع به مثابه حقه است. اما مشکل فقط این نیست، مشکل این است که بی‌نظیر بوتو در مقام نخست‌وزیر علاقه‌ای به اینکه نقش دوم داشته باشد ندارد و قطعا ژنرال هم از نقش در سایه استقبال نخواهد کرد.