بازیگران ارشد تجارت جهانی اسلحه

طرح: دنیای اقتصاد، سیامک باقری
در گزارش کنگره مطرح شد
آمریکا همچنان رهبر تجارت جهانی اسلحه
ایسنا- بر اساس گزارش کنگره آمریکا که دیروز منتشر شد با توجه به جنگ‌های عراق و افغانستان که باعث افزایش در خریدهای تسلیحاتی از سوی همسایگان این کشورها شده، آمریکا سال گذشته با اختصاص ‌36درصد از بازار تسلیحات به خود،‌ مجددا خود را به عنوان رهبر تجارت جهانی تسلیحات مطرح کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در بررسی سالانه خود درباره فروش‌های بین‌المللی تسلیحات اعلام کرد: کاهش تجارت جهانی تسلیحات به میزان حدود ‌١٣‌درصد ضربه‌ای را به پیکره فرانسه و دیگر تامین‌کنندگان اروپای غربی که با رقابت‌جویی شدید آمریکا مواجه هستند، وارد کرده است.
بر اساس گزارش کنگره آمریکا، این کشور سال ‌٢٠٠٦ در قراردادهای بین‌المللی انتقال تسلیحات در رتبه نخست قرار گرفت و قراردادهایی به ارزش ‌٩/١٦‌میلیارد دلار را در سراسر جهان به امضا رساند و ‌36درصد بازار را از آن خود کرد. این رقم نسبت به سال ‌٢٠٠٥، ‌٦/٣‌میلیارد دلار افزایش داشته است.
همچنین بر اساس این گزارش، روسیه فروش تسلیحاتی جهانی خود را ‌٢/١‌میلیارد دلار افزایش داده و با امضای قراردادهایی به ارزش کلی ‌٧/٨‌میلیارد دلار و اختصاص ‌٦/٢١‌درصد بازار به خود، سال ‌٢٠٠٦ را به پایان رساند.
در همین حال، کشور انگلیس نیز که میزان صادرات تسلیحاتی آن در سال ‌٢٠٠٦ حدود ‌٢٠٠‌میلیون دلار افزایش یافت، با امضای قراردادهایی به ارزش ‌١/٣‌میلیارد دلار در مکان سوم ایستاد.
بر این اساس، سه کشور آ‌مریکا،‌ روسیه و انگلیس سال گذشته بیش از ‌٧١‌درصد تجارت بین‌المللی تسلیحات را به خود اختصاص دادند.
به دلیل عدم تمایل خریداران بزرگ برای انجام خریدهای تسلیحاتی جدید پیش از دریافت خریدهای قبلی خود، میزان تجارت جهانی تسلیحات با کاهش مواجه شد.
بر اساس گزارش کنگره آمریکا، همچنین سفارش تسلیحاتی از سراسر جهان از ‌٣/٤٦‌میلیارد دلار در سال ‌٢٠٠٥ به ‌٣/٤٠‌میلیارد دلار در سال گذشته رسید که تقریبا ‌١٣‌درصد کاهش داشته است، اما در این بین بیشترین لطمه کاهش تجارت جهانی سلاح به کشورهای صادرکننده اروپای‌غربی وارد شد.
چهار تامین‌کننده منطقه‌ای عمده (فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا) شاهد کاهش حدود نیمی از قراردادهای فروش تسلیحات خود به کشورهای در حال توسعه بودند، به طوری که ارزش قراردادهای آنها از ‌٩/١٠‌میلیارد دلار در سال ‌٢٠٠٥ به ‌٥/٥‌میلیارد دلار در سال 2006 رسید.
همچنین سهم کشورهای اروپای غربی از بازار جهانی تسلیحات از ‌٤/٣٤‌درصد در سال ‌٢٠٠٥ به ‌١/١٩‌درصد در سال ‌٢٠٠٦ کاهش پیدا کرد.
ریچارد گریمیت، کارشناس برجسته مسایل دفاعی در سرویس تحقیقات کنگره آمریکا و نویسنده اصلی گزارش تصریح کرد که رقابت‌جویی روز افزون آمریکا دلیل اصلی کاهش بازار تسلیحاتی کشورهای اروپایی بوده است. در گزارش کنگره، کشورهای پاکستان، هند و عربستان بزرگترین خریداران تسلیحات معرفی شده‌اند.