باهره دامغانی - سکون و رکود بخش مسکن در ایالات‌متحده همچنان ادامه دارد و بیم و هراس از سرایت این بی‌رونقی به سایر بخش‌های اقتصاد دامن سرمایه‌گذاران وال استریت را در روزهای خوش پس از کاهش نرخ بهره گرفته است. فروش خانه‌های موجود در ماه اوت ۱/۴درصد تنزل یافته است. همچنین به گزارش موسسه شیلر، قیمت مسکن در ۲۰شهر بزرگ ایالات‌متحده درسال تا ماه جولای ۹/۳درصد کاهش یافته است. اخبار مربوط به کسادی بخش مسکن در روزهای آخر هفته بر فعالیت وال استریت تاثیر گذاشت، هر چند این کسادی می‌تواند بانک مرکزی ایالات‌متحده را مصمم سازد تا نرخ بهره را برای جلوگیری از کسادی کل اقتصاد در جلسه ماه آینده خود کاهش دهد. سفارش کالاهای با دوام در ایالات‌متحده در ماه آگوست ۹/۴درصد کاهش یافته است، این در حالی است که در ماه جولای شاخص سفارش کالای بادوام ترقی چشمگیری تجربه کرده بود. اخبار بر اقتصاد ایالات‌متحده به اینجا ختم نشد و گزارش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان مجموعه اخبار بر را تکمیل کرد. شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان به پایین‌ترین حد خود در عرض ۲۲ماه گذشته در ماه سپتامبر رسید.

و اما شاخص‌های وال استریت به‌رغم بیش از یک ماه نوسان و تنش، سه ماه سوم سال را با افزایش سپری کردند و علاوه‌بر این بهترین سپتامبر خود را حداقل در ۸سال اخیر سپری کردند. شاخص داوجونز ۶/۳درصد برای سه ماه سوم سال ۶/۳درصد به دست آورد، استاندارد اندپورز ۱۶درصد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۸/۳درصد ترقی کردند.

در منطقه یورو و سفارش‌های صنعتی در ماه جولای ۴درصد تنزل یافت. همچنین میزان فعالیت‌های صنعتی و خدماتی به پایین‌ترین حد در ۶سال اخیر رسید. شاخص فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در ماه سپتامبر از ۴/۵۷واحد در ماه جولای به ۵/۵۴واحد در ماه سپتامبر تنزل یافت.

در بریتانیا که در حال‌حاضر بالاترین نرخ رشد اقتصادی در منطقه یورو را داراست، نرخ تولید ناخالص داخلی در دومین ربع سال ۱/۳درصد ترقی کرد که فراتر و بیشتر از انتظار اقتصاد‌دانان بود. دربریتانیا رونق اقتصادی تا حد زیادی تحت تاثیر رونق مسکن است، هرچند ترس از ترکیدن حباب‌های بخش مسکن در بریتانیا وجود دارد. همچنین کسری حساب‌ جاری در این کشور ۶/۱۰میلیارد پوند (۸/۲۰میلیارد دلار) به ۱/۹میلیارد پوند تنزل یافت. به این ترتیب کسری حساب جاری این کشور ۶/۲درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. اما مهم‌ترین خبر هفته گذشته افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند گندم، طلا و نفت و کاهش شدید ارزش دلار بود.