غول چینی با سرمایه 200میلیارد دلاری به بازار جهانی می‌آید

دنیای اقتصاد- دولت چین دیروز اعلام کرد سیاست خود را در خصوص چگونگی مدیریت ذخایر ارزی تغییر داده و با تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری دولتی قصد دارد دارایی‌های ارزی خود را در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری کند. این شرکت که ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه اولیه آن عنوان شده است، به سرمایه‌گذاری در صنایع دیگر کشورها به خصوص انرژی و نفت خواهد پرداخت. مقامات چینی اعلام کرده‌اند که حجم ذخیره ارزی آنها بالغ بر یک‌تریلیون دلار است. بازار چین امکان تبدیل این حجم از دلار را به یوآن ندارد. ورود این مقدار ارز تبدیل شده می‌تواند باعث بروز تورم شدید در چین شود که هنوز از اقتصاد قوام یافته‌ای برخوردار نیست.

پیش از این، چین دارایی‌های ارزی خود را بیشتر در بخش اوراق قرضه ایالات متحده سرمایه‌گذاری می‌کرد که اکنون با توجه به روند کاهش نرخ بهره در آمریکا این روش دیگر سودآوری گذاشته را ندارد. با سرمایه اولیه ۲۰۰میلیارد دلار

شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چین تشکیل شد

گروه بین‌الملل- چین شرکت سرمایه‌گذاری دولتی این کشور را با سرمایه اولیه ۲۰۰میلیارد دلار تاسیس کرد. این شرکت که وظیفه سرمایه‌گذاری خارجی دولت چین را بر عهده دارد به منظور سامان دادن به چگونگی هزینه کردن و سرمایه‌گذاری ذخیره ارزی چین تشکیل شده است.

طی دو سال گذشته ذخیره ارزی چین به یمن صادرات شتابنده افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به گونه‌ای که حجم این ذخایر اکنون از یک تریلیون دلار عبور کرده و بالاترین ذخایر ارزی جهان به حساب می‌آید.

تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری دولتی در میان اقتصادهای شرق آسیا سابقه دارد. پیش از این سنگاپور و ژاپن هم در پی رشد ذخایر ارزیشان اقدام به تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری دولتی کرده بودند. به گزارش چاینا دیلی دولت چین برای جلوگیری از تورم قصد دارد دلارهای خود را در خارج سرمایه‌گذاری کند. بازارهای داخلی چین توانایی تبدیل این حجم از دلار به یوان را ندارد و در صورت تبدیل آنها در بانک مرکزی نیز تورم ناگهانی در انتظار اقتصاد چین است که هنوز به قوام و ثبات لازم دست پیدا نکرده است.

تا پیش از تاسیس این شرکت دولت چین دلارهای خود را در بیشتر مواقع در ایالات متحده سرمایه‌گذاری می‌کرد. این کار از طریق خرید اوراق قرضه صورت می‌گرفت. در تمام سال‌هایی که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را افزایش می‌داد، خرید اوراق قرضه به یک سرمایه‌گذاری پر سود برای دولت چین تبدیل شده بود. اما اکنون نرخ بهره در سرازیری کاهش قرار گرفته است و به طور سیستماتیک در آینده اوراق قرضه نرخ سود کنونی را نخواهند داشت و دیگر برای سران حزب کمونیست چین سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه سودآور نخواهد بود. به همین دلیل آنها از طریق این شرکت قصد دارند دارایی‌های خود را در بخش‌های مطمئن‌تری سرمایه‌گذاری کنند. در واقع وزارت اقتصاد چین نگاه خود را از کوتاه‌مدت به بلندمدت تغییر داده است.

در این میان ایالات متحده بیشترین زیان را متحمل خواهد شد. خروج سرمایه ارزی چین از بازارهای مالی به خصوص اوراق قرضه می‌تواند توازن را در این بازار بر هم بزند. سرمایه‌گذاری چین در اوراق قرضه ایالات متحده درست همانند یک وام عمل می‌کند که چینی‌ها به سهولت به ایالات متحده پرداخت می‌کنند. اکنون این وام در حال قطع شدن است.

سرمایه‌گذاری دولتی چین ناشی از نیاز به منابع جدید است. چین با سرعت تمام در حال توسعه صنایع خود است و برای اینکه این چرخ به درستی و آسانی به جلو رانده شود باید منابع اولیه در دسترس باشد. در این میان منابع قابل دسترس و زودبازده انرژی در راس بقیه منابع قرار دارند. شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چین یکی از وظایفش سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی و میدان‌های نفتی کشورهای دیگر است. دولت چین طی یک سال گذشته تلاش فراوانی را برای افزایش سطح روابط خود با کشورهای آفریقایی انجام داده است و توانسته خود را به شریک اصلی تجاری بسیاری از کشورهای آفریقایی تبدیل کند. منابع دست نخورده انرژی فراوانی در کشورهای آفریقایی وجود دارد که چین می‌تواند از طریق این شرکت سرمایه‌گذاری آنها را در اختیار بگیرد. با این وجود تحلیلگران عقیده دارند که ممکن است قدرت‌‌های بزرگ همچون ایالات متحده و اتحادیه اروپا برخورد مثبتی با شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چین نداشته باشد.

در سال ۲۰۰۵ چین قصد داشت یک شرکت نفتی کوچک آمریکایی را خریداری کند اما مقامات دولتی دخالت کرده و از انجام این معامله جلوگیری کردند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا از توسعه تجاری چین در آفریقا به خصوص میادین نفتی این قاره ناخشنود هستند.