هفته پیش رو به روایت اکونومیست - ۳ مهر ۸۶

گروه بین‌الملل - رییس جمهوری ایران، محیط زیست، دارفور و صندوق بین‌المللی پول مهم‌ترین عناوین خبری هفته هستند.

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران روز ۲۵ سپتامبر امروز در نشست مجمع عمومی در نیویورک شرکت خواهد کرد.

احمدی نژاد می‌گوید علاقه‌مند است تا درباره «مسائل جهانی»‌ با جورج بوش، رییس جمهور آمریکا بحث کند که قرار است در همان روز سخنرانی کند. تنش میان ایران و غرب در مورد عراق بالا گرفته است. غربی‌ها ایران را متهم به توسعه برنامه هسته‌ای می‌کنند و ایران ناامنی و هرج‌ و مرج در عراق را نتیجه بی‌کفایتی نیروهای اشتغالگر عراق می‌داند و برنامه هسته‌ای خود را نیز صلح‌آمیز می‌داند و همکاری مکرر با آژانس بین‌المللی اتمی را شاهد بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود می‌گیرد.

جورج بوش نمایندگان کشورهایی که بیشترین میزان گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند را برای شرکت در کنفرانس محیط زیست دعوت کرده است تا درباره خطر گرم شدن زمین گفت‌وگو کنند.

این کنفرانس هم امروز آغاز خواهد شد. به دلیل شرکت جورج بوش در نشست مجمع عمومی خانم کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا میزبان هیات‌های چینی، هندی و اروپایی خواهد بود و به آنها خوشامد می‌گوید.

بوش پایان سال ۲۰۰۸ را ضرب‌الاجل توافق طرح درازمدت کاهش تولید کربن اعلام کرده است.

این نشست سه روز پس از نشست سران سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب و هوایی برگزار می‌شود که احتمالا لبه تیز انتقادات و حملات بیانیه آن نشست متوجه ایالات متحده خواهد بود که تاکنون تلاشی برای کاهش تولید کربن نکرده است.

هر چند ایالات متحده بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و نیز پیشرفته‌ترین آن را دارا است ولی از حیث ملاحظات زیست محیطی در سطح پایینی قرار دارد و به آنها وقعی نمی‌نهند.

گروهی از افراد معروف بازنشسته به ریاست دزموند توتو از آفریقای جنوبی قصد دارند به دارفور سفر کنند و راهی برای پایان جنگ و خونریزی در این منطقه که در غرب سودان واقع شده است و تاکنون ۰۰۰/۲۰۰ نفر جان خود را در آن از دست داده‌اند، بیابند. جیمی کارتر رییس‌جمهور اسبق ایالات‌متحده نیز یکی از اعضای این گروه است. اما موضوع اصلی برای این گروه متشکل از بازنشسته‌های معروف، فقر است.

سازمان ملل می‌گوید: خشونت در اردوگاه‌هایی که مردم دارفور را در خود جای داده است، رو به افزایش است و ناتوانی گروه‌های شورشی منطقه برای رسیدن به توافقی در مذاکرات صلح این موضوع را خاطرنشان می‌سازد که مذاکره‌ای که به خشونت منتهی شود، پایدار و موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

و اما صندوق بین‌المللی پول باید این هفته نام رییس‌ جدید خود را مشخص کند. دومینیک استراس کان وزیر سابق اقتصاد فرانسه احتمالا جانشین رودریگو راتور خواهد شد، زیرا که از پشتیبانی و حمایت آمریکا و اروپا برخوردار است. در اعتراض آشکار به تقسیم قدرت میان آمریکا و اروپا که اولی رییس بانک جهانی و دومی ریس صندوق بین‌المللی پول را تعیین می‌کند، روسیه حمایت خود را از جوزف توسوسکی، نخست‌وزیر سابق چک و رییس بانک مرکزی این کشور را اعلام کرد. اما آقای توسوسکی احتمالا بازی را به رقیب قدرتمند خود خواهد باخت. زیرا حتی کشور متبوع خودش از او حمایت نمی‌کند.