تظاهرات اسلامگرایان علیه پرویز مشرف

گروه بین‌الملل- بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر اسبق پاکستان که هم‌اکنون به حالت تبعید در لندن به سر می‌برد در گفت‌‌وگو با یک شبکه تلویزیونی بریتانیا از خواست جمعی مردم و احزاب سیاسی پاکستان برای خروج ژنرال پرویز مشرف از لباس نظامی و واگذاری پست حساس و پرقدرت فرماندهی ارتش سخن گفت. بوتو که زمزمه‌هایی در مورد به توافق رسیدن او با پرویز مشرف به گوش می‌رسد در این گفت‌وگو تشریح کرد که هرگونه توافق نهایی به خروج مشرف از ارتش منوط شده است.

وی تاکید کرد هرگز به تقسیم قدرت با مشرف تا زمانی که یک نظامی است تن نخواهد داد.

بی‌نظیر بوتو بار دیگر بر ورود خود در زمان اعلام شده به اسلام‌آباد تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد شرایط بسیار خوب است و می‌توان به پیروزی رسید. من به احتمال ۹۰درصد در انتخابات پیش‌رو شرکت می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تفکیک پست فرماندهی ارتش و ریاست‌جمهوری بسیار مهم است گفت: باید مشخص باشد که با چه کسی طرف هستیم. اگر بتوانیم راهی برای داشتن یک رییس‌جمهور بدون یونیفورم نظامی پیدا کنیم آنگاه می‌توانیم به ورود دموکراسی به پاکستان نیز امیدوار باشیم. اما هنوز چنین راهی پیدا نشده است.

بی‌نظیر بوتو همچنین در گفت‌وگو با یک نشریه انگلیسی از خطر شورش مدارس علوم دینی سخن گفت. به اعتقاد تحلیلگران این گفته بی‌نظیر بوتو یک سیگنال روشن برای ژنرال مشرف است و می‌خواهد توانایی حزب بوتو را در بسیج مدارس علوم دینی پاکستان نشان دهد.

روحانیون پاکستان و مدارس علوم دینی از بزرگ‌ترین هم‌پیمانان حزب بوتو هستند.

در واقع می‌توان گفت که ورود روحانیون و مدارس علوم دینی به عرصه قدرت سیاسی پاکستان با نخست‌وزیری بی‌نظیر بوتو برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ اتفاق افتاد.

گروهی از اسلام گرایان پاکستانی در اعتراض به برنامه‌ پرویز مشرف برای به‌دست‌گیری مجدد قدرت در انتخابات آینده، دیروز با پلیس ضدشورش پاکستان درگیر شدند و به سمت آنها سنگ پرتاب کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری زمانی آغاز شد که پلیس پاکستان جلوی طرفداران احزاب ائتلاف اصلی مذهبی این کشور موسوم به «متحد مجلس امل» را که قصد داشتند به سمت محل دادگاه عالی پاکستان حرکت کنند، گرفت. خبرنگار خبرگزاری فرانسه در این رابطه گزارش داد که ده‌ها تن از تظاهرکنندگان توسط نیروهای پلیس ضد شورش پاکستان که مجهز به سپر، کلاه مخصوص و باتوم بودند، دستگیر شده و به زور سوار خودرو‌های پلیس شدند.

تظاهرکنندگانی که پرچم تکان می‌دادند به سمت پلیس سنگ پرتاب می‌کردند و شعار می‌دادند: دوستان آمریکا خائنند.

دادگاه عالی پاکستان در حال بررسی یک سری از چالش‌های حقوقی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری ششم اکتبر در پاکستان و نیز اختیارات پرویز مشرف است.

پرویز مشرف که بعد از کودتای سال ۱۹۹۹ در پاکستان قدرت را در دست گرفت یکی از متحدان اصلی آمریکا به حساب می‌آید.

دادخواست‌هایی که توسط احزاب مخالف از جمله حزب متحد مجلس امل ارایه شده‌اند بر این امر دلالت دارند که مشرف نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند و نیز نمی‌تواند هم‌زمان هم‌ رییس‌جمهور باشد هم رییس ارتش پاکستان.

انتظار می‌رود دادگاه عالی پاکستان ظرف روزهای آینده رای خود را در زمینه دادخواست‌های ارائه شده، صادر کند.

مخالفان مشرف اعلام کرده‌اند در آستانه‌ی انتخابات می‌خواهند در برابر دادگاه عالی تظاهرات کنند. مخالفان همچنین اعلام کرد‌ه‌اند زمانی که مشرف بخواهد برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به کمیسیون انتخاباتی برود، مانع او خواهند شد.

مشرف اعلام کرده بود که اگر در انتخابات ریاست جمهوری که توسط مجمع فدرال و استانی برگزار می‌شود، دوباره انتخاب شود، از سمت خود به عنوان فرمانده ارتش پاکستان در ۱۵ نوامبر کناره‌گیری خواهد کرد.