بی بی سی - دیوان‌عالی شیلی دستور استرداد آلبرتو فوجیموری را صادر کرد و رییس‌جمهور پیشین پرو، هم‌اکنون در حال گذراندن معاینات پزشکی، برای بازگشت به کشورش است. قرار است رییس‌جمهور سابق پرو، پس از پایان آزمایش‌های پزشکی، امروز به کشورش بازگردانده شود. نقض حقوق بشر و فساد، از جمله اتهام‌های مطرح شده علیه آلبرتو فوجیموری است.

همچنین گفته شده است که فوجیموری، در جریان «مبارزه موفق» خود علیه چریک‌های مائوئیست راه درخشان، در دهه ۱۹۸۰ میلادی، استفاده از جوخه‌های مرگ را مجاز دانسته بود. در آن زمان، ده‌ها هزار نفر در نبرد نیروهای دولتی با چریک‌های گروه راه درخشان، کشته شدند.آلبرتو فوجیموری در یک مصاحبه رادیویی اذعان کرد که اشتباه‌های بزرگی صورت گرفته، اما گفت که دولتش توانست در آن زمان، بسیاری از مشکلات مردم پرو را حل کند.رییس‌جمهور پیشین پرو گفت: برای من، وجدانم مهم است. می‌دانم که در ده سالی که بر کشور پرو حکمرانی کردم، کشورم در سخت‌ترین شرایط بود.

فوجیموری همچنین در این مصاحبه رادیویی، خود را در حل بسیاری از مشکلات کشورش، از جمله مبارزه با «تروریسم و تورم» موفق خواند. او در عین حال اذعان کرد که اشتباه‌های بزرگی به وسیله دولتش صورت گرفته، ولی گفت: همیشه در ذهنم، بهترین‌ها را برای کشورم خواسته ام.آلبرتو فوجیموری که در آستانه هفتاد سالگی قرار دارد، در دو مورد متهم به نقض حقوق بشر است.

این دو اتهام، صدور فرمان استفاده از جوخه‌های مرگ در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ میلادی است که جمعا منجر به کشته شدن بیست و پنج نفر از مخالفان مائویست دولتش شد. او همچنین با پنج مورد اتهام فساد، از جمله اختلاس ۱۵‌میلیون دلاری روبه‌رو است.

فوجیموری که فرزند یک مهاجر ژاپنی است، در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی، رهبری کشور پرو در آمریکای جنوبی را بر عهده داشت.

او پس از سقوط دولتش، ابتدا به ژاپن فرار کرد. فرار فوجیموری به ژاپن در پی بروز یک رسوایی مربوط به وجود فساد در دستگاه دولتی او که به سقوط این دولت منجر شد، صورت گرفت.دولت ژاپن که فوجیموری تابعیت آن را داشت، درخواست‌های مکرر پرو برای استرداد او را نپذیرفت.

فوجیموری که قصد داشت در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش در سال ۲۰۰۶ شرکت کند، در سال ۲۰۰۵، در راه بازگشت به پرو، به شیلی رفت، اما در فرودگاه سانتیگو از سوی نیروهای امنیتی شیلی دستگیر شد.