قفل‌ بازارهای مالی جهان باز شد

رشد دیروز شاخص‌های بورس نیویورک در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود

گروه بین‌الملل - کاهش نیم درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، گرد خمودگی و احتیاط را از بازارها برگرفت و موجب رونق بازارهای سهام جهان شد. به گزارش رویتر از نیویورک، پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد برای جلوگیری از تعمیق بحران اعتبارات و نیز به منظور محدود کردن آسیب‌هایی که این بحران میتواند به کل اقتصاد و به خصوص بخش مسکن برساند، بانک مرکزی تصمیم گرفته است نرخ بهره را نیم درصد کاهش دهد. بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی کرده بودند. اما آنچه داشت میزان این کاهش بود که به نظر می‌رسید، بازارها به کمتر از نیم درصد راضی نباشند.

اما در عین حال، آنچه که مهم‌تر به نظر می‌رسید تحلیل بانک مرکزی از وضعیت اقتصاد بود که می‌توانست رگه‌هایی از سیاست آتی بانک را برای بازارها روشن کند و اطمینان و ثبات در بازارها را تقویت کند. به هر حال بانک نه تنها بازارها را با کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره شادمان و تا حدی غافلگیر کرد، بلکه در بیانیه نهایی خود تاکید کرد، آنچه که بانک مرکزی را به کاهش نرخ بهره واداشته است، جلوگیری از آسیب‌های جدی بود که بحران محدودیت اعتبارات مالی می‌توانست بر بازار مسکن و کل اقتصاد وارد کند و مانع از جریان احیای بخش مسکن شود که یک سال است با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند.

فعالان و کارشناسان بازار از اقدام بانک مرکزی استقبال کرد و آن را ستودند. آلن راسکین استراتژیست موسسه گرینویچ کاپیتال، آن را تمهید شجاعانه بن‌برنانکی توصیف کرد که برای مقابله با محدودیت میزان پول در بازارها به آن دست یازید. بانک مرکزی آمریکا در بیانیه خود اشاره‌ای بر کاهش نرخ بهره در آینده نکرد. اما این عبارت در بیانیه بانک که «بانک هر اقدامی که لازم است برای رسیدن به دو هدف تثبیت قیمت‌ها و رشد اقتصادی پایدار انجام خواهد داد کافی بود تا بازارها این عبارت را به معنی یک سیاست درازمدت کاهش نرخ بهره تلقی کردند.

به این ترتیب، شاخص سهام صنعتی داوجونز در روز سه‌شنبه ۳۳۶واحد یا ۵۱/۲درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۷۳۹رسید. آخرین باری که شاخص داوجونز بیش از ۳۰۰واحد به دست آمده بود، ۱۵ اکتبر سال ۲۰۰۲ بود که در آن روز ۳۷۸واحد ترقی کرد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۴۳واحد یا ۹۲/۲درصد ترقی کرد و به واحد ۱۵۱۹رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۷۰واحد یا ۷۱/۲درصد افزایش یافت. ترقی سه‌شنبه استاندارد اندپورز و نزدک در چهار سال اخیر یک رکورد به حساب می‌آید. این شاخص فقط در ۲۹ ژوئیه ۲۰۰۲ توانسته بودند به سود مشابهی دست یابند.

کارشناسان وال‌استریت معتقدند، شاخص‌ها با ترقی در روز سه‌شنبه گویی به برنانگی گفتند، متشکریم بن! با این همه کارشناسان تردیدهای خود را پنهان نمی‌کنند و معتقدند، هنوز اطمینان کافی وجود ندارد که این خانه کاغذی بتواند دوام بیاورد، به ویژه آنکه ارزش دلار رو به کاهش نهاد.

در بازارهای آسیایی که روز سه‌شنبه خود را زودتر از آمریکایی‌ها آغاز و به پایان برده بودند و در نتیجه در بلاتکلیفی سرنوشت نرخ بهره روز بی‌رونقی را از سر گذرانده بودند، چهارشنبه را با امید و شادی آغاز کردند.

در توکیو شاخص سهام نیکی ۵۸۰ واحد یا ۷/۳درصد جهش یافت و به رقم ۱۶۳۸۲ رسید. اکنون رسیدن به رکورد ۱۸۰۰۰ نیکی دیگر دور از انتظار نیست. این در حالی است که شاخص نیکی روز سه‌شنبه ۰۲/۲درصد از دست داده بود. اما معلوم نیست که کاهش ارزش دلار در روزهای آینده چه تاثیری بر بازار سهام توکیو خواهد گذاشت. در سایر بازارهای آسیایی شاخص هنگ سنگ در هنگ‌کنگ ۱/۴درصد ترقی کرد. بازارهای سنگاپور، اندونزی و تایوان هم تحت تاثیر رونق وال‌استریت روز خوبی را سپری کردند.

در اروپا شاخص سهام FTSE لندن که چند روز است گرفتار بحران مالی یکی از بزرگ‌ترین موسسات اعتباری خود است روز چهارشنبه را با ترقی ۳/۲درصدی آغاز کرد.

در روز سه‌شنبه هم شاخص FTSE لندن ۶۳/۱درصد ترقی یافته بود. شاخص داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه هر یک صبح را با حداقل ۲درصد افزایش آغاز کردند.

به نظر می‌رسد بازارها این روزها می‌توانند با آسودگی راه ترقی را در پیش گیرند اما برای بانک مرکزی آمریکا مهار تورم همچنان یک موضوع جدی است که می‌تواند با کاهش نرخ بهره به نگرانی مهمی تبدیل شود، به ویژه که قیمت نفت همچنان سیر صعودی دارد و می‌تواند هزینه انرژی خانوارها و سوخت صنعت را افزایش دهد.