ایسنا- وزارت اتحاد دو کره اعلام کرد، نفتکش حامل نفت که پیشتر از کره جنوبی عازم کره شمالی شده بود، دیروز در یک بندر کره شمالی لنگر انداخت. این محموله نفت تحت توافقنامه ۱۳فوریه با هدف خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ به کره شمالی اهدا شده است. کره شمالی اخیرا اعلام کرد درزمانی که اولین محموله نفتی توافقنامه‌ ۱۳ فوریه را دریافت کند، موضوع به حالت تعلیق در آوردن فعالیت تاسیسات هسته‌ای را بررسی خواهد کرد. خبرگزاری رویتر گزارش داد: یک سخنگوی وزارت اتحاد دو کره گفت، تانکر حامل نفت کره جنوبی صبح دیروز به وقت محلی به بندر سونگ بونگ در سواحل شمال‌شرقی کره شمالی رسید.

براساس توافقنامه‌ ۱۳ فوریه، کره شمالی گروهی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای نظارت بر تعطیلی راکتور هسته‌ای‌ یونگ بایون دعوت کرده است.

در اواخر سال ۲۰۰۲ ارسال محموله‌های نفتی به کره شمالی به دلیل اتهام غنی‌سازی اورانیوم به وسیله این کشور به حالت تعلیق درآمد و این اقدام باعث شد که پیونگ‌یانگ بازرسان آژانس انرژی اتمی را از خاک کره شمالی اخراج کند و شروع به تکمیل راکتور یونگ بایون کند. در همین حال، دیروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عازم کره شمالی شدند. عادل تولبا رییس این هیات پیش از سفر به کره شمالی در پکن گفت: ما در مسیر حرکت به سمت کره شمالی و بازدید از تاسیسات هسته‌ای این کشور قرار داریم. تمام تجهیزات را نیز همراه داریم. پس از ورود به کره شمالی فعالیت خود را از سر خواهیم گرفت و سپس به مقر اصلی آژانس گزارشی را ارائه خواهیم کرد.

اولین گام در راستای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ تعطیلی راکتور یونگ‌بایون است. این در حالی است که تولبا اعلام کرد که وی معتقد است کره شمالی به زودی شروع به متوقف کردن فعالیت راکتور هسته‌ای یونگ بایون خواهد کرد.

تولبا گفت: با این نوع کمک‌ها از طرف کره شمالی طی چند هفته اخیر فکر می‌کنیم به بهترین نحو وظایفمان را انجام دهیم و ماموریت‌مان موفقیت‌آمیز شود.

اما باوجود ابراز خوشبینی‌ها درباره پیشرفت‌ها در روند خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ، ارتش کره شمالی اعلام کرد که اگر آمریکا به فشارهای خود علیه کره شمالی ادامه دهد ممکن است اجرای توافقنامه ۱۳ فوریه هرگز عملی نشود.

در همین حال، کریستوفر هیل نماینده هسته‌ای ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه اعلام کرد که واشنگتن امیدوار است پیونگ یانگ در راستای متوقف کردن فعالیت راکتور یونگ بایون حرکت کند و تا پایان امسال این اقدام صورت گیرد.

هیل گفت: موضوعی که ما خواهان انجام آن تا پایان سال هستیم تعطیلی راکتور هسته‌ای یونگ بایون است.

هیل این اظهارات را در دیدار با همتای ژاپنی خود اعلام داشت.

وی در ادامه افزود: همانگونه که پیشتر گفته بودم، ما زمان زیادی را در اوایل امسال از دست داده‌ایم و اگر قصد داریم به اهداف خود برسیم باید اقدامات زیادی در نیمه دوم سال انجام دهیم.

قرار است دور بعدی مذاکرات شش جانبه با حضور ژاپن، روسیه، آمریکا، کره شمالی، کره‌جنوبی و چین چهارشنبه این هفته برای ترسیم ادامه روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی برگزار شود.