گروه بین‌الملل- روسیه سرانجام تهدید خود را عملی کرد و دیروز به صورت رسمی اعلام کرد که از پیمان نیروهای متعارف اروپا خارج شده است. کرملین در حالی معاهده خود با اروپا را به حالت تعلیق درآورده است که پیش از این تهدید کرده بود در صورتی که ایالات متحده بر خواست خود مبنی بر استقرار موشک‌های ضد موشک در خاک لهستان و جمهوری چک اصرار ورزد. از این پیمان بسیار مهم خارج خواهد شد. خروج روسیه از این پیمان یک رویداد بسیار مهم برای اروپا است که می‌تواند تبعات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

برخی تحلیلگران امضای پیمان نیروهای متعارف اروپا در سال ۱۹۹۰ را پایان جنگ سرد می‌دانند. این پیمان که بین روسیه و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به امضا رسید سبب شد تا روسیه نشانه روی موشک‌های خود به سمت اروپا را متوقف کند. بعدها در سال ۱۹۹۹ تغییراتی در پیمان نیروهای متعارف اروپا ایجاد شد که طی آن روسیه نظامیان خود را از خاک برخی جمهوری‌های تازه استقلال یافته همچون گرجستان و مولداوی خارج کرد. اکنون با شکسته شدن پیمان نیروهای متعارف اروپا از سوی روسیه می‌توان گفت یک گام بلند به سوی شرایط زمان جنگ سرد برداشته شده است.

پیمان نیروهای متعارف اروپا محدودیت‌هایی را برای استقرار انواع تسلیحات نظامی از جمله موشک‌ها، تانک‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها به ویژه در نقاط مرزی برقرار کرده بود. به همین دلیل از این پیمان به عامل ثبات نظامی در اروپا تعبیر می‌شد. روسیه چندی قبل نیز از امضای یک اصلاحیه بر پیمان نیروهای متعارف اروپا خودداری کرده بود. روسیه طی دو سال گذشته بارها نسبت به افزایش پایگاه‌های ناتو در نزدیک مرزهای خود ابراز نگرانی کرده است. اکنون که روسیه از این پیمان خارج شده دست کرملین در آرایش نیروها و موشک‌هایش بسیار باز شده است. به این ترتیب روسیه می‌تواند شمار نیروهای نظامی و ادوات جنگی خود را در پشت مرزها آزادانه افزایش دهد بدون آنکه نیاز به اعلام تعداد و چگونگی آرایش نیروها داشته باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی سخنگوی ناتو پس از اعلام این خبر گفت: این تصمیم بسیار تاسف‌ برانگیز است و تصمیم اشتباهی است که اتخاذ شده است.

هم‌اکنون تحلیل‌های زیادی در مورد آینده روابط روسیه و اروپا وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها هم‌اکنون تغییر رویه روسیه در قبال جمهوری‌هایی همچون گرجستان است. ناتو نگران آن است که روسیه بار دیگر شمار نیروهای خود را در منطقه آبخازی گرجستان افزایش دهد. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه که دستور خروج از پیمان نیروهای متعارف اروپا را صادر کرده است یک روز پیش بار دیگر مخالفت کرملین را با استقرار سپر موشکی ایالات‌متحده در شرق اروپا اعلام کرد. با این حال پوتین خواستار آن شد که دو کشور از دخالت دادن رویدادهای داخلی خود در روابط دوجانبه خودداری کنند. سخنگوی کرملین نیز دیروز با تایید خبر خروج روسیه از پیمان نیروهای متعارف اروپا گفت: این قانون برای مدت زمان اعلام‌نشده‌ای لازم‌الاجرا است. وی به علت دقیق اتخاذ این تصمیم اشاره نکرد و تنها آن را برای حفظ امنیت روسیه لازم دانست.

برخی تحلیلگران عقیده دارند که روسیه از این پس با استفاده از تعلیق این پیمان اقدام به افزایش پایگاه‌های نظامی خود در شرق اروپا خواهد کرد. همچنین از آن به عنوان عامل بازدارنده‌ای برای جلوگیری از جدا شدن کوزوو از صربستان یاد می‌کنند. ایالات متحده دیروز قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرد که طی آن به کوزوو و صربستان ۱۲۰روز فرصت داده خواهد شد تا در مورد فرآیند استقلال تصمیم‌گیری کنند. اکنون روسیه می‌تواند با موافقت دولت صربستان پایگاه نظامی خود در این کشور را فعال کند. به اعتقاد برخی صاحبنظران تنها راه بازگرداندن روسیه به پیمان نیروهای متعارف اروپا انصراف ایالات متحده از استقرار موشک‌های ضدموشک خود در شرق اروپا است.