باهره دامغانی- نگرانی درباره آینده نرخ بهره در آمریکا، قیمت نفت و تنزل سهام در وال استریت روز جمعه، باعث تنزل سهام در توکیو در اولین روز کاری شد.

به گزارش رویتر از توکیو، شاخص‌های سهام در توکیو روز دوشنبه هفته را با آرامی آغاز کردند و سعی کردند با توجه به ابهام در وضعیت نرخ بهره در آمریکا و حتی ژاپن و از طرف دیگر تنزل شاخص‌های سهام در وال استریت روز جمعه، اندکی احتیاط پیشه سازند. البته در این میان به لطف تنزل ارزش ین در بازارهای بین‌المللی کمپانی‌هایی که در عرصه تکنولوژی فعالیت می‌کنند و در زمره صادرکنندگان به شمار می‌روند و نیز خودروسازان، برندگان روز دوشنبه بودند. به این ترتیب شاخص سهام نیکی صبح روز دوشنبه ۳۲ واحد یا ۱۸/۰درصد از دست داد و به رقم ۱۸۱۵۶ رسید. شاخص سهام توپیکس هم با ۵۰/۲ واحد یا ۱۴/۱درصد تنزل به واحد ۱۷۷۵ رسید.

در چین بیم از تورم که احتمال اتخاذ و به کارگیری سیاست‌های ضد تورمی را افزایش داده است، موجب تنزل سهام شد. بانک مرکزی چین طی روزهای اخیر اعلام کرده است به منظور مهار روند افزایش قیمت‌ها و کنترل پول در جریان در اقتصاد نرخ بهره را افزایش خواهد داد. علاوه بر این سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران از طرح اخیر دولت چین که به موجب آن تمامی شرکت‌هایی که کمپانی‌های چینی را خریداری کرده‌اند و یا به نحوی با آنها در کار اقتصادی مشارکت دارند، مشمول نظارت و کنترل دولتی می‌شوند. تحلیلگران این اقدام دولت چین را «تغییری بزرگ» در سیاست‌های اقتصادی دولت چین می‌دانند و احتمال می‌دهند که پس از این اعمال این قانون جریان ورود سرمایه خارجی به چین با مشکلات جدی مواجه شود. مجموع سرمایه‌های خارجی در چین در سال گذشته حدود ۶۰میلیون دلار برآورد شده است. شاخص اصلی شانگهای در روز دوشنبه ۱۶۲ واحد یا ۳درصد تنزل یافت تا به عدد ۳۹۲۹ رسید.

در طول سال گذشته ارزش شاخص شانگهای دو برابر شده بود.البته تنزل ارزش سهام سنگاپور نیز بر بازار سهام چین تاثیر گذاشت.

در اروپا تایید خبر خرید بورسا ایتالیا موجب تنزل شاخص سهام در لندن شد. کاهش در شاخص هزینه مصرف کنندگان از عوامل تقویت کننده ضعف بازار سهام لندن بود. شاخص سهام FTSE لندن جلسه صبح دوشنبه را با ۳/۰درصد آغاز کرد.

در وال استریت که دو هفته گذشته را بیم و امید افزایش یا کاهش نرخ بهره و افزایش سود اوراق قرضه سپری کرده بود همگان در انتظار تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده هستند که قرار است این هفته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گردهم آیند و درباره نرخ بهره تصمیم بگیرند. انتظار می‌رود که بانک مرکزی نرخ بهره را در سطح ۲۵/۵درصد کنونی که از سال گذشته وضع شده است، حفظ کند اما در گزارشی که بانک درهفته گذشته منتشر کرد علائمی از احتمال افزایش نرخ بهره وجود داشت.

دیگر عواملی که به وال استریت کمک خواهند کرد تا بتواند مسیر خود را تعیین کند گزارش وزارت بازرگانی درباره درآمد افراد است که قرار است روز جمعه منتشر شود.انتظار می‌رود درآمد افراد در ماه مه ۶/۰درصد افزایش یافته باشد که اندکی بیشتر از ماه قبل از آن است.