آناهیتا عبدالهی- در فاصله کمتر از یک‌سال ایالات متحده سومین دعوای تجاری خود علیه چین را در سازمان تجارت جهانی کلید زد. پس از شکایت از چین بر سر تعرفه واردات کفش و منسوجات و همچنین تعرفه واردات قطعات خودرو به این کشور، سوزان شوواب، نماینده ارشد تجاری ایالات متحده رسما اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال حمایت‌های دولتی و سوبسیدهایی که این کشور به صنایع خود می‌پردازد علیه چین در سازمان تجارت جهانی اقامه دعوت کرده است. در دو مرتبه گذشته هر بار با میانجیگری کمیته نظارتی سازمان تجارت جهانی ماجرا حل و فصل شد. کمیته نظارتی پس از طرح دعوا بک ماه به دو طرف فرصت می‌دهد تا از طریق گفت‌وگوی مستقیم اختلاف‌ها را برطرف کنند و در صورتی که نتیجه‌ای در این مدت حاصل نشود آنگاه اقدام به بررسی پرونده و صدور رای می‌کند.

سوزان شواب، با اعلام این خبر گفت: سیاست‌های چین در قبال صادرات و واردات یکسان نیست. این کشور در حالی که با پرداخت انواع سوبسیدها صادرکنندگان را به صادرات بیشتر تشویق می‌کند رفتاری متفاوت در قبال واردکنندگان دارد. این رفتار تبعیض‌آمیز در قبال واردکنندگان باعث شده تا مازاد تجاری این کشور افزایش چشمگیری پیدا کند و توازن تجاری این کشور با دیگر کشورهای جهان را برهم بزند.

تعرفه واردات فولاد یکی از عواملی است که ایالات متحده علیه آن شکایت کرده است. آمریکا عقیده دارد چین رفتاری دوگانه را در قبال تولیدکنندگان فولاد این کشور و واردکنندگان فولاد به چین در پیش گرفته است. تعرفه بالای واردات فولاد به چین در حال حاضر باعث شده است تا بهای جهانی فولاد افزایش پیدا کند که این مساله علاوه بر زیان مستقیمی که از جانب سخت شدن صادرات فولاد به چین برای دیگر کشورها ایجاد می‌کند باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات صنعتی آنها به خصوص در صنایع خودروسازی می‌شود.

چین هنوز واکنشی به این اقدام آمریکا نشان نداده است اما ایالات متحده اعلام کرده این پرونده را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری

خواهد کرد.

پس از اقامه این شکایت در مراجع رسمی اکنون این نگرانی به وجود آمده که این کار ایالات متحده اثر منفی بر مذاکرات تجارت آزاد بگذارد. تا همین جای کار نیز به دنبال اختلاف‌های تجاری آمریکا و چین، ایالات متحده از حضور فعال و مستقیم چین در مذاکرات تجارت آزاد جلوگیری کرده است.