دنیای اقتصاد- برای چهارمین روز پیاپی قیمت نفت در بازارهای جهان افزایش یافت، با احتساب افزایش دیروز قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی بیش از ۷دلار در هر بشکه در چهار روز بالا رفت دیروز هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در بازار نفت نیویورک به قیمت ۰۲/۵۹دلار در هر بشکه رسید که به این ترتیب نفت‌خام نسبت به روز قبل از آن ۷۲/۱دلار در هر بشکه افزایش قیمت داشته است این بالاترین قیمت نفت‌خام در سال ۲۰۰۷ است، با آنکه بیش از یک ماه از سال ۲۰۰۷ می‌گذرد، هنوز کشورهای صادرکننده نفت نتوانسته‌اند گوشه‌ای از روزهای طلایی سال ۲۰۰۶ را تکرار کنند. با شروع سال ۲۰۰۷، شرایط به قدری برای سقوط قیمت‌ها آماده شده بود که نفت خام تا سطح ۴۹ دلار در هر بشکه نیز پایین آمد. اصلی‌ترین دلایلی که دیروز از سوی تحلیلگران برای افزایش قیمت نفت خام عنوان شد، حول دو محور اصلی افزایش تقاضا برای سوخت و همچنین کاهش عرضه اوپک دور می‌زد. به دنبال افزایش نگرانی از کاهش عرضه اوپک آغاز شد

حرکت نفت به سمت ۶۰دلار

گروه بین‌الملل- برای چهارمین روز پیاپی قیمت نفت در بازارهای جهان افزایش یافت.

با احتساب افزایش دیروز قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی بیش از ۷دلار در هر بشکه در چهار روز بالا رفت.

با احتساب این افزایش‌ها حالا شرایط به گونه‌ای شده است که دیگر کشورهای صادرکننده نفت به خصوص اعضای اوپک کمتر احساس نگرانی می‌کنند.

در این چند روز دیگر کسی از وزیران اوپک از اجلاس فوق‌العاده حرفی به میان نیاورده است و همه اینها بیانگر آن است که اعضای اوپک از قیمت‌های جدید نفت‌خام رضایت دارند.

دیروز هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در بازار نفت نیویورک به قیمت ۰۲/۵۹دلار در هر بشکه رسید که به این ترتیب نفت‌خام نسبت به روز قبل از آن ۷۲/۱دلار در هر بشکه افزایش قیمت داشته است.

این بالاترین قیمت نفت‌خام در سال ۲۰۰۷ است. با آنکه بیش از یک ماه از سال ۲۰۰۷ می‌گذرد هنوز کشورهای صادرکننده نفت نتوانسته‌اند گوشه‌ای از روزهای طلایی سال ۲۰۰۶ را تکرار کنند.

شرایط پایانی سال ۲۰۰۶ به گونه‌ای بود که در آن زمان بسیاری از تحلیلگران عقیده داشتند که با آغاز سال جدید میلادی و فرا رسیدن زمستان قیمت‌های جهانی نفت‌خام به افزایش خود ادامه داده و در بدترین حالت قیمت نفت‌خام را در حدود بشکه‌ای ۶۷دلار پیش‌بینی می‌کردند.

اما شروع سال جدید سرنوشت دیگری را برای فروشندگان نفت رقم زد و جای لبخند را در چهره خریداران و فروشندگان عوض کرد.

سرد نشدن هوا در ایالات متحده آن گونه که انتظار می‌رفت باعث شد که حجم تقاضا برای مواد سوختی افزایش پیدا نکند و در نتیجه نفت خام سقوط را آغاز کرد.

شرایط به قدری برای سقوط قیمت‌ها آماده شده بود که نفت خام تا سطح ۴۹ دلار در هر بشکه نیز پایین آمد.

اصلی‌ترین دلایلی که دیروز از سوی تحلیلگران برای افزایش قیمت نفت خام عنوان شد حول دو محور اصلی افزایش تقاضا برای سوخت و همچنین کاهش عرضه اوپک دور می‌زد.

آنتونی نونان تحلیلگر ارشد بازار انرژی در این زمینه به بلومبرگ گفت: براساس آمارهای دپارتمان انرژی ایالات متحده مجموع تقاضای سوخت در آمریکا در هفته گذشته به ۲۰میلیون و ۹۰۰هزار بشکه در روز رسید که این میزان نسبت به هفته قبل از آن ۱۱درصد افزایش نشان می‌دهد.

گرم بودن هوا باعث شده است تا امسال مردم کمتری به ذخیره سازی سوخت‌های گرمایشی اقدام کنند در شرایط فعلی به نظر می‌رسد تقاضایی که اندک اندک وارد بازار می‌شد امسال به یک باره برای خرید سوخت حمله کرده است و این مساله جهش چشمگیر قیمت نفت خام را در این چند روز به دنبال داشته است. این تحلیلگر نفت قیمت ۵۸ تا ۶۲ دلار را در شرایط کنونی قیمتی منطقی برای نفت خام می‌داند.

نگرانی از کاهش ناگهانی عرضه نفت کارتل نفتی اوپک یکی دیگر از نگرانی‌های اساسی بازار نفت در این روزها است. دیروز دبیرخانه اوپک اعلام کرد نتایج کاهش عرضه را در اجلاس ماه مارس بررسی خواهد کرد که این مساله در تصمیم‌گیری‌های آینده این سازمان نفیت موثر خواهد بود. اوپک در صورتی که بتواند کاهش ۵۰۰هزار بشکه‌ای را که از روز اول فوریه کلید خورد محقق کند آنگاه سقف تولید خود را به کمتر از ۲۶میلیون بشکه خواهد رساند. این مساله در شرایطی است که برخی از اعضا این سازمان همچون عراق و نیجریه به دلیل مسائل سیاسی و کمبود زیرساخت‌های فنی بسیار کمتر از توان واقعی خود نفت به بازارهای بین‌المللی پمپاژ می‌کنند.

این مساله در درازمدت می‌تواند بازار را با شوک عرضه مواجه کند. کاهش عرضه اوپک در شرایطی صورت می‌گیرد که تقاضا براساس داده‌های سازمان بین‌المللی انرژی در حال افزایش یافتن است. این شرایط باعث می‌شود که کفه ترازو به سود تولیدکنندگان سنگین شده و قیمت‌ها افزایش پیدا کنند. اما برخی تولیدکنندگان نفت مانند عربستان چندان موافق این سیاست نیستند. عربستان همواره از قیمت‌های میانه رو در بازار نفت حمایت کرده است چرا که این کشور عقیده دارد نفت گران در دراز مدت کشورها را به فکر پیدا کردن جایگزینی برای نفت‌خام خواهد انداخت. هنوز آماری از کاهش ۵۰۰هزار بشکه‌ای و چگونگی عملکرد اعضای اوپک در برابر این مصوبه منتشر نشده است. ولی جو روانی حاصل از آن به خوبی عمل کرده و قیمت‌ها را به بالا رانده است.

نگرانی صنایع نفتی آمریکا از ملی شدن صنعت نفت آمریکای لاتین به خصوص ونزوئلا یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که به مشوش شدن بازار نفت البته در مقیاسی کمتر از دیگر عوامل دامن می‌زند. هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا که اکنون اختیارات گسترده‌ای را برای وضع قوانین از پارلمان این کشور گرفته است قصد دارد ۶۰درصد منابع نفتی این کشور را ملی کند. نگرانی اصلی شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون اکسون موبیل و شورون از آن است که سطح ملی‌سازی صنایع نفت این کشور ادامه پیدا کرده و به صددرصد این منابع کسری پیدا کند.

جدیدترین نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ حاکی از آن است که نفت در هفته آینده نیز روند صعودی قیمت را دنبال خواهد کرد. ۲۵تحلیل‌گر معادل ۵۳درصد پرسش شوندگان عقیده دارند شرایط بازار و جغرافیایی سیاسی به‌گونه‌ای است که قیمت‌ها را در هفته آینده نیز بالا می‌برد.