طراحی اقتصاد سیاسی 2007 در دامنه آلپ

دنیای اقتصاد - اجلاس سال ۲۰۰۷ مجمع جهانی اقتصاد از امروز کار خود را در دهکده توریستی داووس در کشور سوییس آغاز خواهد کرد.

ده‌ها تن از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی جهان در کنار هزاران نفر از فعالان اقتصادی در این دهکده آلپی جمع شده‌اند تا مهم‌ترین تحولات سیاسی و اقتصادی جهان را بررسی و تحلیل کنند. اگر روزی کلاوس شوواب اجلاس داووس را برای تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی جهان راه‌اندازی کرد، امروز به جرات می‌توان گفت، داووس به محفلی برای ترسیم جهان آینده در یک سال پیش رو تبدیل شده است. این مساله را می‌توان از ترافیک حضور شخصیت‌های طراز اول سیاسی در این دهکده برف‌گیر به خوبی متوجه شد.

اجلاس داووس ۲۰۰۷ با سخنان کلاوس شوواب، رییس مجمع جهانی اقتصاد و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا و همین طور ریاست گروه هشت را بر عهده دارد، افتتاح می‌شود. اما علاوه‌بر مرکل سیاست‌مداران دیگری همچون تونی‌ بلر نخست‌وزیر انگلستان، خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور سابق ایران، محمد البرادعی رییس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، سناتور جان کری و بیل کلینتون رییس‌جمهور سابق ایالات متحده که چندی قبل همسرش هیلاری رسما نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ شد، نیز در داووس ۲۰۰۷ حضور دارند.

بر اساس گزارش منابع خبری، بحران خاورمیانه و موضوع پیشبرد گفت‌و‌گوهای صلح خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات در داووس امسال است.

همچنین موضوع مساله هسته‌ای ایران یکی دیگر از محورهای سیاسی اجلاس داووس ۲۰۰۷ خواهد بود. حضور محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در داووس باعث شده تا رسانه‌های خبری جهان به گمانه‌زنی در این خصوص بپردازند. همچنین سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور پیشین کشورمان دیشب تهران را به مقصد ژنو ترک کرد تا در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت کند. این دومین بار است که خاتمی در این نشست جهانی حضور پیدا می‌کند. خاتمی در چند نشست ویژه داووس شرکت کرده و همچنین سخنران مراسم افتتاحیه نشست «جوانان و رهبران جوان» خواهد بود. موضوع تغییر قدرت در آمریکای لاتین و اتحاد هوگو چاوز چپ‌گرا با دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین و موج ملی شدن صنایع مختلف در این کشورها و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی، یکی دیگر از موضوعات اصلی مورد بررسی در اجلاس ۲۰۰۷ داووس خواهد بود. این مجمع ۲۸ژانویه با سخنان تونی‌ بلر به کار خود پایان خواهد داد. اجلاس داووس ۲۰۰۷ از امروز در سوئیس آغاز می‌شود

ضربان اقتصاد جهان در دامنه آلپ

گروه بین‌‌الملل- دهکده آلپی داووس در شرق سوییس از امروز به مدت پنج روز میزبان ۳۰وزیر اقتصاد، ۱۵۰وزیر بازرگانی، ده‌ها شخصیت سیاسی و هزاران فعال اقتصادی است تا آنها یک بار دیگر مسائل جهان را تحت عنوان مجمع جهانی اقتصاد بررسی کنند.

براساس گزارشی که در پایگاه اینترنتی اجلاس داووس قرار گرفته است مسائل خاورمیانه، آمریکای لاتین، بحران گازهای گلخانه‌ای، موانع پیشبرد مذاکرات تجارت آزاد دور دوحه، مباحث پیرامون امنیت انرژی و انرژی هسته‌ای و روابط گروه هشت با دیگر کشورهای جهان از مهم‌‌ترین موضوعات مورد بحث و بررسی در اجلاس داووس ۲۰۰۷ خواهد بود.

مجمع جهانی اقتصاد نشست پارسال را با نگاهی دقیق به کشورهای شرقی پشت سر گذاشت. اما امسال این نگاه به سوی کشورهای آمریکای لاتین معطوف شده است. براساس مطالعات مجمع جهانی اقتصاد کشورهای این منطقه اکنون در لبه تیغ قرار گرفته‌اند.

افزایش اندیشه‌های ناکارآمد اقتصادی در این کشورها می‌تواند به مرور زمان آنها را از کورس رقابت جهانی اقتصاد باز دارد. به غیر از شیلی و برزیل دیگر کشورهای آفریقای جنوبی با وضعیت اقتصادی درخشانی روبه‌رو نیستند. ضعف زیرساخت‌های اقتصادی، اقتصاد تک‌محصولی و حکومت‌های دیکتاتوری مشکلاتی است که آمریکای لاتین را از نظر اقتصادی گرفتار کرده است. کشورهای آمریکای لاتین منابع سرشار معدنی و طبیعی را دارا هستند اما به دلیل آماده نبودن شرایط و زیرساخت‌ها کمتر امکان حضور سرمایه‌‌گذاران خارجی در این کشورها وجود دارد. کاهش جذب سرمایه‌های خارجی در میان مدت می‌تواند باعث کاهش رشد اقتصادی آنها شود. از طرف دیگر افزایش موج ملی شدن صنایع مختلف که اکنون در این منطقه از نفت و گاز گذشته و به مخابرات و برق رسیده است یک خطر بزرگ برای شرکت‌های خارجی فعال در این کشورها به شمار می‌آید. در مجمع داووس امسال چند کارگاه جانبی نیز به بررسی اثرات ملی شدن صنایع در این کشورها می‌پردازد و کارشناسان نیز نظرات خود را در این باره بیان می‌کنند. شرکت‌های نفتی بزرگ آمریکایی اصلی‌ترین زیان دیدگان در این بخش هستند.

بحران اقتصادی در فلسطین یکی از مسائلی بود که اقتصاد جهان را در سال ۲۰۰۶ میلادی به خود مشغول کرد. پس از روی کار آمدن کابینه حماس به ریاست اسماعیل هنیه، دولت اسرائیل تمامی دارایی‌های متعلق به فلسطین شامل مالیات‌ها و حقوق و عوارض گمرکی را بلوکه کرد. این مساله باعث کاهش قدرت مالی دولت در پرداخت حقوق و دستمزد و دیگر مخارج شد. در همان زمان کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا که از روی کار آمدن دولت حماس خشنود نشده بودند کمک‌های مالی خود به دولت فلسطین و تشکیلات خودگردان فلسطین را قطع کردند. این واکنش‌ها باعث تحمیل یک بحران مالی به فلسطین شد. در جریان اجلاس داووس امسال که محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در آن شرکت می‌کند راه‌های از سرگیری کمک‌های بین‌المللی به فلسطین بررسی خواهد شد. همچنین در اجلاس‌های حاشیه‌ای در مورد راه‌کارهای ادامه و پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه گفت‌وگو خواهد شد. وزیر خارجه اسراییل نیز در داووس حضور دارد.

مذاکرات تجارت آزاد که با نام دوردوحه از سال ۲۰۰۱آغاز شد و همچنان بدون نتیجه مانده است یکی از محورهای اصلی اجلاس داووس امسال است. یکصد و پنجاه وزیر بازرگانی عضو سازمان تجارت جهانی طی نشست‌های تخصصی در مورد این که اکنون مذاکرات در کجا قرار دارد و تا کجا باید ادامه پیدا کند یکی اصلی‌ترین مواردی است که در داووس در مورد آن بحث خواهد شد. پاسکال لامی، رییس سازمان تجارت جهانی نیز به داووس آمده است تا رهبری کارگاه‌های تخصصی مذاکرات تجارت آزاد را بر عهده بگیرد. وی دیروز در داووس به خبرنگار خبرگزاری فرانسه، گفت: ما اکنون به دستاورد جدیدی نرسیده‌ایم اما امیدهایی هم وجود دارد که در حال پیگیری آنها هستیم.

لامی در جریان اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس گزارش کاملی از روند مذاکرات ارائه خواهد داد. این مذاکرات از ماه جولای تا کنون متوقف شده است. به تازگی پیتر ماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا فعالیت‌های گسترده‌ای را برای کاهش یارانه‌های بخش کشاورزی به منظور پیشبرد مذاکرات دوردوحه آغاز کرده است. پاسکال لامی عقیده دارد رسیدن به نتیجه نهایی مستلزم همکاری همه کشورها به خصوص کشورهای صنعتی است.

گازهای گلخانه‌ای و افزایش حجم آنها که اکنون به یک نگرانی زیست‌محیطی در جهان تبدیل شده است یکی دیگر از محورهای اجلاس داووس است. بسیاری از کشورهای جهان مفاد پیمان کیوتو یا همان پیمان منع تولید گازهای گلخانه‌ای را زیر پا گذاشته‌اند. آمریکا اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است. در اجلاس نوامبر گذشته در نایروبی مرکز کنیا سازمان ملل متحد از کشورهای در حال توسعه درخواست کرد تا سال ۲۰۱۲ از حجم گازهای مخرب و مواد آلوده‌کننده اتمسفر بکاهند. تونی‌بلر نخست‌وزیر انگلستان دو سال قبل در اجلاس داووس نخستین بار مساله گازهای گلخانه‌ای را در داووس مطرح کرد.

همچنین داووس امسال در پروژه ای با عنوان «صدای مردم» به بررسی وضعیت ۵/۱میلیارد نفر از مردم جهان که در شرایط سخت و نیمه‌سخت زندگی می‌کنند خواهد پرداخت. هم‌اکنون مردم ۶۰کشور جهان که اکثر آنها در کشورهای آفریقایی زندگی می‌کنند از شرایط نامناسب اقتصادی و بهداشتی رنج می‌برند. نبود زمینه‌های اشتغال مولد و موثر، نبود امکان تحصیل و همچنین سیاست‌های غلط دولت‌ها در آفریقا زمینه را برای گسترش فقر با وجود انبوه کمک‌های جهانی فراهم کرده است.

در مجمع جهانی اقتصاد امسال همچنین در مورد امنیت انرژی و بازار نفت‌خام و همچنین گسترش نیروگاه‌های برق هسته‌ای مذاکره خواهد شد.

آنگلا مرکل که هم‌اکنون به طور همزمان ریاست گروه هشت و اتحادیه اروپا را در اختیار دارد نیز در داووس به سخنرانی خواهد پرداخت. محمد البرادعی رییس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و پاول ولفوویتس رییس بانک جهانی نیز در اجلاس امسال حضور خواهنند داشت. اجلاس داووس ۲۰۰۷ امروز با سخنان کلاوس شوواب رییس مجمع جهانی اقتصاد رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.