نفت در انتظار تصمیم اوپک

گروه بین‌الملل- قیمت جهانی نفت در نخستین روز معاملاتی این هفته به دلیل ورود یک جبهه هوای سرد به ایالت‌های شمالی آمریکا افزایش پیدا کرد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ سردشدن این ایالت‌ها باعث افزایش ۴درصدی تقاضا برای انواع سوخت‌ها در آمریکا شده است. تتسو آموری تحلیل‌گر ارشد بازار انرژی در این مورد گفت: سرما یک فاکتور اساسی در بازار نفت است. اکنون این عامل تعیین‌کننده بار دیگر به بازار نفت بازگشته است و قیمت‌ها را افزایش داده است. در حال حاضر مردم زیادی برای ذخیره سوخت به خصوص نفت کوره و گازوئیل هجوم می‌آورند و این مساله در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را بالا خواهد کشید.

افزایش قیمت نفت پس از آن رخ داد که نرخ طلای سیاه نسبت به رکورد ۴۰/۷۸دلار در هر بشکه به میزان ۳۳درصد سقوط کرد. براساس پیش‌بینی بلومبرگ این هفته قیمت نفت همچنان افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه‌بر ایالت‌های شمالی دیگر ایالت‌های آمریکا همچون نیویورک نیز اکنون با افزایش تقاضا برای نفت‌خام روبه‌رو شده‌اند. نخستین برف زمستانی هفته پیش در نیویورک بارید و این مساله موجب افزایش تقاضا برای سوخت شد.

بر این اساس دیروز قیمت هر بشکه نفت‌خام دست تگزاس اینترمدیت با ۰۶/۱دلار افزایش به ۵۴/۵۲دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود این روند در دو روز آینده ادامه داشته باشد. براساس گزارشی که پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان ارائه داده است افزایش قیمت نفت در نیویورک باعث افزایش بهای نفت پایه دیگر بازارهای جهانی شد. براساس این گزارش هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بورس لندن به قیمت ۱۳/۵۴دلار در هر بشکه خرید و فروش شد که ۶۹سنت افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

داده‌های سازمان ملی هواشناسی ایالات متحده نشانگر آن است که فعلا هوای سرد در آمریکا و کانادا پابرجا خواهد بود و به غیر از ایالات غربی و جنوب غربی این کشور بقیه ایالات در معرض برف و یخبندان شدید قرار دارند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود هفته آینده نیز ۲درصد بر میزان تقاضای نفت‌خام پالایشگاه‌های ایالات متحده افزوده شود. به گزارش سی‌ان‌ان یک مشکل اصلی ایالت‌های شمالی در این شرایط کاهش فشار خطوط لوله گاز است. در زمانی که هوا به شدت سرد می‌شود افت فشار خطوط لوله گاز امری اجتناب‌ناپذیر است برای همین مردم که به تجربه این موضوع را دریافته‌اند به سمت ذخیره کردن گازوئیل و نفت کوره برای سیستم‌های گرمایشی مرکزی خود سوق داده می‌شوند. این هجوم به حدی است که می‌تواند ۱۱درصد به طور ناگهانی حجم تقاضا را افزایش دهد. همچنین در چنین شرایطی معمولا پالایشگاه‌ها با حداکثر بازده خود در حال فعالیت هستند و چندان امیدی به تولید بیشتر وجود ندارد. مازاد نیاز از محل واردات فرآورده‌های نفتی تامین می‌شود.

اما این روزها سرمای هوا تنها دلیل افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی نیست. با نزدیک شدن به روز اول فوریه یعنی زمانی که قرار است اوپک سقف تولید خود را ۵۰۰هزار بشکه دیگر کاهش دهد، بازارهای نفتی بیش از پیش در تب و تاب این عکس‌العمل اوپک فرومی‌روند. اوپک در حالی به روز اول فوریه نزدیک می‌شود که دودستگی بیش از هر زمان دیگری در بین اعضای این سازمان دیده می‌شود. عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان قصد دارد سقف تولید خود را در سطح کنونی حفظ کند و اعضای دیگر نظیر ایران و ونزوئلا بر این مساله که سقف تولید باید باز هم کاهش پیدا کند تاکید می‌کنند. تجربه تاریخی نشان داده است در صورتی که عربستان مصوبه‌های کاهش یا افزایش تولید اوپک را به اجرا نگذارد بقیه کشورهای عربی عضو این سازمان نیز از اجرای مصوبه‌ها سر باز می‌زنند.

در همین حال اوپک این هفته پیش‌بینی خود از حجم تقاضای روزانه بازار نفت را کاهش داد که نشانگر میل کلی این سازمان به کاهش تولید است. براساس این پیش‌بینی هم اکنون تقاضای روزانه نفت در جهان ۳۹/۸۵میلیون بشکه است که این مقدار ۲۱۰هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی قبلی اوپک است. هم اکنون قیمت سبد نفتی اوپک شامل یازده نوع نفت مختلف ۲۰/۴۸دلار در هر بشکه است. هدف اصلی افزایش قیمت نفت این سازمان به بالای ۵۰دلار است.