عزم هیلاری کلینتون برای کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا

دنیای اقتصاد- هیلاری کلینتون سناتور ۵۹ ساله از ایالت نیویورک رسما نامزدی خود را در انتخاب ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا اعلام کرد. هیلاری کلینتون که تا پیش از به ریاست‌جمهوری رسیدن جورج بوش بانوی اول آمریکا لقب داشت، اکنون قصد دارد یک‌بار دیگر به کاخ سفید قدم بگذارد اما این بار در قامت نخستین بانوی رییس‌جمهور در ایالات متحده. هیلاری کلینتون رسما نامزدی خود را در انتخاب ریاست‌جمهوری اعلام کرد

کلینتونی دیگر ...

رهام وزیری - هیلاری رودهام کلینتون سناتور ۵۹ ساله از ایالت نیویورک رسما نامزدی خود را در انتخاب ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا اعلام کرد. هیلاری کلینتون که تا پیش از به ریاست‌جمهوری رسیدن جورج بوش بانوی اول آمریکا لقب داشت اکنون قصد دارد یک‌بار دیگر به کاخ سفید قدم بگذارد اما این بار در قامت نخستین بانوی رییس‌جمهور در ایالات متحده.

تقریبا تمامی محافل سیاسی ایالات متحده پیش از این اخبار نامزدی کلینتون را تایید می‌کردند اما اعلام رسمی ورود هیلاری کلینتون به عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ به تمامی حرف و حدیث‌ها در این زمینه پایان داد. هیلاری کلینتون در پیامی که بر روی پایگاه اینترنتی خود قرار داده است خطاب ملت آمریکا می‌گوید: گذشت زمان بیش از شش سال نشان داده است که دولت و سیاست‌های بوش شکست خورده است. شرایط به گونه‌ای است که تنها یک رییس‌جمهور جدید می‌تواند آمریکا را به جایگاه قبلی خود در جهان بازگرداند. هیلاری کلینتون در این پیام با انتقاد از سیاست‌های دولت بوش گفت: این یک انتخابات بزرگ با سوال‌های بزرگ است.

سوال‌هایی همانند اینکه ما چگونه باید جنگ عراق را با یک مسیر درست به پایان برسانیم. هیلاری کلینتون با اعلام این مساله که در مسیر پیروزی گام برمی‌دارد گفت: من به عنوان یک سناتور در ۲ سال آینده تا انتخابات ریاست‌جمهوری تمام تلاش خود را به خرج خواهم داد تا خساراتی را که سیاست‌های بوش می‌تواند برای آمریکا داشته باشد به حداقل برسانم. اما به نظر می‌رسد امید و خوش‌بینی به آینده تنها با روی کارآمدن یک رییس‌جمهور جدید در آمریکا زنده می‌شود. ما وظیفه داریم به این سوالات پاسخ دهیم که: چگونه مردم می‌توانند به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند؟ و کودکان ما چگونه می‌توانند از زندگی در محیطی سالم برخوردار باشند».

بانوی اول سابق ایالات متحده با این سخنان به جمع دیگر نامزدهای دموکرات که هم‌اکنون رقابت‌های درون حزبی خود را آغاز کرده‌اند پیوست.

تحلیلگران عقیده دارند هیلاری کلینتون در بهترین زمان نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرده است. چرا که هم حزب متبوعش در انتخابات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به پیروزی رسیده و هم اینکه خود او توانسته در انتخابات سنای ایالت نیویورک به پیروزی برسد ورود نانسی پلوسی به عنوان نخستین بانوی رییس کنگره نیز یکی از عواملی است که تحلیلگر سی‌ان‌ان آن را برای موفقیت هیلاری کلینتون مثبت و موثر ارزیابی می‌کند.

نتایج نخستین نظرسنجی‌ها هم نشانگر همین مساله است. براساس این نظرسنجی که بوسیله روزنامه واشنگتن‌پست انجام شده است، هم‌اکنون هیلاری کلینتون در صدر نامزدهای حزب دموکرات قرار دارد. حزب دموکرات در حال حاضر دارای هفت نامزد است که در حال برگزار کردن رقابت‌های درون حزبی هستند. اما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون با اختلاف بسیار زیادی در صدر فهرست قرار دارد. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست هیلاری کلینتون فعلا ۴۱درصد آرای حزب دموکرات را در اختیار دارد. نفر دوم یعنی باراک اوباما تنها ۱۷درصد آرا را به خود اختصاص داده است و این اختلاف می‌تواند شانس پیروزی هیلاری کلینتون را به شدت افزایش دهد. تحلیلگران عقیده دارند هیلاری راه چندان سختی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ در پیش ندارد.

عمده فشار تبلیغاتی اکنون بر محور جنگ عراق استوار شده است. سناتور هیلاری از مخالفان قدیمی جنگ عراق به شمار می‌رود و در این روزها بر حجم مخالفت‌های خود افزوده است. نکته مهم، نوع مخالفت او با جنگ عراق است که بازتاب‌های مثبت‌تری نسبت به مخالفت‌های جان کری دارد. جان کری به گونه‌ای به جنگ عراق حمله کرد که غرور ملی مردم آمریکا را هدف گرفت اما هیلاری کلینتون هرگز با اصل جنگ مخالفت نکرده بلکه شیوه مدیریت جنگ از سوی دولت جورج بوش را نشانه رفته است.

مخالفت‌های پی در پی او با اعزام نیروهای بیشتر به عراق از هیلاری کلینتون چهره‌ای صلح‌طلب در جامعه خسته از جنگ بی‌هدف عراق ساخته است که می‌تواند به پیروزی او کمک فراوانی کند. از طرف دیگر هیلاری کلینتون اکنون به شدت مورد توجه جامعه جوان آمریکا قرار گرفته است.

ناکامی در جنگ عراق به همان میزان که از شانس جمهوری‌خواهان در پیروزی در انتخابات خواهد کاست، بر شانس دموکرات‌ها خواهد افزود.

هیلاری رودهام کلینتون در ۲۶اکتبر سال ۱۹۴۷میلادی در شیکاگو متولد شد.

نخستین فعالیت‌های اجتماعی خود را از سال‌های اولیه تحصیل دانشگاهی در زمینه حقوق زنان آغاز کرد. در سال ۱۹۷۳ میلادی از دانشگاه ییل در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شد.

هیلاری رودهام در سال ۱۹۷۵ با بیل‌کلینتون ازدواج کرد و از آن زمان به بعد هیلاری کلینتون نام گرفت. او در سال ۲۰۰۰ با ورود به عرصه انتخابات سنای آمریکا شخصیت سیاسی مستقلی برای خود ایجاد کرد و در همان سال به عنوان سناتور ایالت نیویورک به مجلس راه پیدا کرد. اکنون او قصد دارد به نخستین بانوی رییس‌جمهور ایالات متحده تبدیل شود.