آناهیتا عبدالهی- به دنبال تاخیر مذاکرات تجارت آزاد ژاپن و ایالات‌متحده، رهبران تجاری دو کشور و بازرگانان بزرگ دو منطقه تصمیم گرفتند یک پیمان تجارت آزاد غیر دولتی را به امضا برسانند. این پیمان تجاری ارتباط بیشتری بین دو اقتصاد بزرگ جهان برقرار خواهد کرد. همچنین این پیمان به منظور مقابله با هجوم تجارت خارجی چین به امضا می‌رسد.

پس از یک مذاکره طولانی مدت در نیویورک طرفین مذاکره طی یک کنفرانس خبری اعلام کردند مقدمات عقد این قرارداد تجارت آزاد با نام قرارداد همکاری اقتصادی (EPA) به افزایش مبادلات تجاری دو کشور کمک فراوانی خواهد کرد. همچنین عقد این قرارداد به دولت‌های دو کشور کمک خواهد کرد تا مذاکرات اصلی را هرچه سریع‌تر شروع کرده و با موانع کمتری در این راه روبه‌رو شوند. براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دو طرف تعهد کردن این قرارداد در چارچوب مقررات سازمان تجارت جهانی به اجرا درآید.

طرفین حاضر در این کنفرانس با اشاره به لزوم گسترش چنین پیمان‌هایی گفتند: در حالی که گفت‌وگوهای تجارت جهانی به کندی پیش می‌رود و دولت‌ها عزم جدی برای گسترش تجارت آزاد از خود نشان نمی‌دهند، عقد قراردادهایی این چنینی تنها راه‌حل جلوگیری از کاهش سهم تجارت در اقتصاد جهانی است. اکنون زمان آن رسیده که کشورها با تجارت آزاد با یکدیگر روبه‌رو شوند و مکانیسم‌های قدیمی تجاری از رشد تجارت جهانی جلوگیری می‌کند. ژاپن و ایالات متحده بر روی هم نزدیک به ۴۰درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در دست دارند و به همین دلیل باید روابط تجاری و اقتصادی خود را بر مبنای جدیدی بنا کنند. قراردادهای تجاری گذشته اکنون کشش پاسخگویی به تولید فزاینده این کشورها را ندارد.

براساس این قرارداد تجاری جدید ژاپن که هم‌اکنون بزرگ‌ترین شریک تجاری ایالات متحده است با ایالات متحده به صورت محدود روابط تجارت آزاد برقرار می‌کند. این پیمان کشورهای کانادا و مکزیک را هم که براساس پیمان نفتا با ایالات متحده قرارداد تجارت آزاد دارند نیز دربرمی‌گیرد. نخستین گفت‌وگوها بین بازرگانان دو کشور در ماه جولای سال ۲۰۰۵میلادی آغاز شد. پس از ایجاد امیدواری‌هایی در زمینه عقد قرارداد تجارت آزاد در مذاکرات دور دوحه این مذاکرات کم‌رنگ شد. با قطع گفت‌وگوهای دور دوحه در جولای ۲۰۰۶ یک بار دیگر مذاکرات غیردولتی عقد قرارداد تجارت آزاد بین آمریکا و ژاپن شروع شد که سرانجام دیروز طرح اولیه این قرارداد به امضا رسید. هم‌اکنون کار گروه‌های مختلفی در حال کار بر روی این قراردا هستند. شرکت‌های آمریکایی که برای عضویت در این قرارداد تجارت آزاد اعلام آمادگی کرده‌اند مجموعا سالانه ۵/۴تریلیون دلار درآمد دارند و ۱۰میلیون نفر در آنها مشغول به کار هستند. از طرف ژاپن نیز یک‌هزار و ۷۰۰شرکت برای پیوستن به این پیمان اعلام آمادگی کرده‌اند. تحلیلگران عقیده دارند عقد این قرارداد نه تنها زمینه را برای عقد قرارداد تجارت آزاد اصلی بین ژاپن و ایالات متحده فراهم می‌کند بلکه با توجه به حجم این دو اقتصاد بزرگ زمینه خوبی برای پیشرفت مذاکرات دور دوحه فراهم خواهد شد.