گروه بین‌الملل- نگرانی کشورهای اروپایی از قطع صادرات نفت روسیه به این کشورها همچنان ادامه خواهد داشت زیرا مذاکرات روسیه و بلاروس در این خصوص به شکست انجامیده است. اروپا که نگران قطع و تهدید صادرات گاز به این منطقه بود امسال گرفتار کاهش صادرات نفت‌خام شد تا خواب سران اروپا در مورد عدم امنیت عرضه انرژی امسال این‌گونه تعبیر شود. بلاروس مسیر اصلی ترانزیت نفت روسیه به اروپا است. این نفت صادراتی از خط لوله موسوم به خط دوستی که در سال‌های حکومت شوروی ساخته شده است به اروپا صادر می‌شد. از روزهای نخست ژانویه امسال بلاروس جریان این خط لوله را به سوی کشورهای اروپایی بست و تقاضای حق ترانزیت بیشتری از روسیه کرد که با مخالفت روسیه روبه‌رو شد. این اقدام پس از آن صورت گرفته که روسیه از ابتدای سال ۲۰۰۷میلادی قیمت هر هزار مترمکعب گاز صادراتی خود به بلاروس را از ۴۵دلار به ۱۰۵دلار رسانید. بلاروس نیز به تلافی این عمل حق ترانزیت را افزایش داد. البته مقامات بلاروس در انتظار موافقت روسیه ننشستند و خود اقدام به برداشت نفت به عنوان بخشی از حق ترانزیت کردند. این عمل خشم مقامات کرملین را در پی داشت و آنها به طور کلی جریان صادرات نفت را قطع کردند. به دنبال این عمل صادرات نفت روسیه به کشورهای جمهوری چک، آلمان، مجارستان، لهستان و اسکوواکی قطع شد.

گرمان گریف وزیر توسعه و اقتصاد روسیه در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: ما آماده گفت‌وگو در مورد حق ترانزیت و شرایط از سرگیری صادرات نفت به اروپا هستیم اما پیش از آن بلاروس باید مقررات جدیدی را که وضع کرده لغو کند. این شرایط برای مدت زمان طولانی نمی‌تواند پایدار بماند و ما خواستار گفت‌وگو با مقامات بلاروس هستیم.

دیروز گرمان گریف و آندره کوبیاکف وزیر کشور بلاروس یک جلسه طولانی‌مدت را در این خصوص برگزار کردند اما شواهد حاکی از آن است که این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشته و دو طرف همچنان بر مواضع سابق خود پافشاری می‌کنند. مقامات بلاروس می‌گویند تنها در صورتی حاضر به کاهش تعرفه حق ترانزیت هستند که دولت مسکون نیز متعهد شود نرخ فروش گاز به این کشور را کاهش دهند.

وزیر کشور بلاروس پس از دیدارش با مقام روسی گفت: ما به هیچ عنوان به دنبال باج‌گیری نیستیم اما این شرایطی است که به ما تحمیل شده و ما برای پیش راندن اقتصادمان ناگزیر از افزایش تعرفه ترانزیت گفت به اروپا هستیم.

همچنین وزیر اقتصاد بلاروس، آندره شارونف نیز هشدار داد در صورت پافشاری روسیه بر قیمت جدید فروش گاز خطر یک جنگ تجاری در منطقه وجود دارد. نرخی‌که مینسک برای ترانزیت نفت روسیه به اروپا در نظر گرفته در برابر نرخ گازی که روسیه به بلاروس می‌فروشد کاملا یک نرخ منطقی است. شارونف در ادامه با اشاره به اهمیت درک شرایط از سوی روسیه گفت: ما به هیچ‌وجه تمایل نداریم به یک جنگ تجاری وارد شویم و چنین جنگی پیش از این هیچگاه اتفاق نیفتاده است، اما بلاروس از حقوق خود در این ماجرا نخواهد گذشت.

آلمان که اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد. بزرگترین کشوری است که از توقف صادرات خط لوله در؟؟؟ (دوستی) زیان می‌بیند. به طور متوسط سالانه ۲۳میلیون و ۴۰۰هزار تن نفت خام از طریق این خط لوله به آلمان صادر می‌شد که این میزان بیش از ۲۰درصد نفت وارداتی آلمان را تشکیل می‌دهد.