موافقت رییس کنگره آمریکا با اعزام نیرو‌ی بیشتر به عراق

ایسنا- یک مقام بلندپایه‌ وزارت دفاع آمریکا گفت که براساس طرح جنگی جدید رییس‌جمهور آمریکا در عراق، اولین گروه از حدود ۲۰‌هزار سرباز اعزامی به عراق تا آخر ماه ژانویه به این کشور فرستاده می‌شوند. همچنین باوجود مخالفت بسیاری از دموکرات‌ها، نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا متعهد شد که از افزایش سربازان آمریکایی در عراق حمایت کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام دیگر آمریکایی گفت: جزئیات ارتقای نظامی تدریجی آمریکا در عراق یک روز قبل از سخنرانی از قبل تعیین شده جورج بوش برای مردم آمریکا تشریح شد.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا دیشب به وقت آمریکا در یک سخنرانی همچنین مبلغ بیش از یک‌میلیارد دلار را برای تقویت وضعیت نامطلوب اقتصادی آمریکا و ایجاد شغل پیشنهاد کرد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: انتظار می‌رود بوش در سخنان خود از کشورهای دوست در خاورمیانه بخواهد کمک خود را به عراق افزایش دهند، ولی بوش توصیه گروه بی‌طرف مطالعات عراق مبنی‌بر شرکت دادن سوریه و ایران در تلاش‌های جلوگیری از جنگ و خونریزی در عراق را نادیده خواهد گرفت.

انتظار می‌رود بوش افزایش سربازان آمریکایی در عراق را به اجرای تعهدات دولت این کشور مبنی‌بر ارتقای ارتش، کاهش تنش‌های فرقه‌ای خونین، افزایش روند بازسازی و تصویب طرحی برای توزیع درآمدهای نفتی میان گروه‌های مذهبی کشور ربط دهد.

اما درحالی که بوش هنوز سخنرانی خود را ایراد نکرده طرح وی با انتقاد رهبران جدید دموکرات کنگره مواجه شده است.

هری رید، رهبر اکثریت سنا، ضمن ابراز امیدواری برای تصویب یک اقدام بی‌طرفانه گفت: ما از تشدید جنگ حمایت نمی‌کنیم.

اما جنیفر کریدر، سخنگوی نانسی پلوسی، رهبر دموکرات کنگره آمریکا سه‌شنبه شب اعلام کرد: کنگره به پیشنهاد بوش رای مثبت خواهد داد.

وی افزود که از جزئیات این امر مطلع نیست.

رییس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با قانونگذاران دیدار و در تماس‌های تلفنی با سران کشورهای انگلیس، استرالیا و دانمارک درباره‌ِ طرح خود با آنها صحبت کرد.

براساس طرح بوش، همچنین به ‌هزاران سرباز در خصوص نیاز احتمالی به آنها در عراق، آماده باش داده خواهد شد.

مقام وزارت دفاع آمریکا گفت، اولین دسته از سربازان اعزامی به عراق، نیروهایی هستند که هم‌اکنون در کویت مستقر شده‌اند و تعداد آنها حدود ۳۵۰۰ نفر است.

در همین حال، خبرگزاری رویتر به نقل از یک مقام ناشناس وزارت دفاع آمریکا گزارش داد: بوش در تازه‌ترین پیش‌نویس استراتژی جدید خود در قبال عراق خواستار افزایش حدودا ۲۰‌هزار نفری سربازان آمریکایی در عراق شده است که عمدتا به بغداد و حدود ۴هزار ‌تن به استان الانبار اعزام خواهند شد.

جورج بوش در طرح جدید خود هم چنین خواستار این شده که مسوولیت مسائل امنیتی تمام استان‌های عراق تا ماه نوامبر آینده به نیروهای عراقی واگذار شود.

در‌حال‌‌حاضر، تنها مسوولیت‌های امنیتی سه استان از ۱۸ استان عراق بر عهده نیروهای عراقی است.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام تایید کرد رییس‌جمهور به دنبال اعزام ۲۰‌هزار نیروی دیگر به عراق (علاوه بر ۱۳۲‌هزار نیروی کنونی) است.

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا از مخالفان سرسخت هرگونه استقرار جدید نیروهای آمریکایی در عراق هستند.

تد کندی، سناتور کهنه‌کار دموکرات و از مخالفان دیرین تداوم حضور نظامی آمریکا در عراق گفت که وی قانونی را پیشنهاد خواهد کرد که براساس آن بوش مجبور شود پیش از هرگونه استقرار جدید نیروها تایید کنگره را به دست آورد.

کندی گفت: پیشنهاد من این است که تا زمانی که کنگره طرح رییس‌جمهور را تایید نکرده هیچ سرباز اضافی به عراق فرستاده نشود و هیچ پول بیشتری صرف چنین استقراری نشود.

اما نکته جالب توجه این است که جمهوریخواهان نیز از طرح بوش مبنی بر اعزام نیروی جدید به عراق حمایت چندانی نکرده‌اند، به طوری که چندین قانونگذار از حزب بوش به طور علنی با طرح رییس‌جمهور مخالفت کرده‌اند.

در یکی از انتقادات شدید که تعجب همگان را بر انگیخت، گوردون اسمیت سناتور جمهوریخواه گفت: افزایش نیروهای آمریکایی در عراق صرفا ادامه دادن سیاست‌های شکست خورده آمریکا در این کشور است.

سناتور اسمیت افزود: نگرانی من این است که این افزایش نیرو باعث استمرار شرایط کنونی عراق شود.

این قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز اظهار داشت: ما قبلا هم شاهد این افزایش نیرو بوده‌ایم ولی تمام آنچه که از انجام این کار عاید ما شده کشته شدن فرزندانمان و دست نیافتن به اهدافمان بوده است.

اما جان بوئنر، رهبر جمهوریخواهان در کنگره بدون حمایت آنچنانی از طرح بوش در عین حال گفت که این طرح شایستگی یک بررسی عادلانه را دارد.

بوئنر اظهار‌داشت: امیدوارم دموکرات‌ها در بررسی سازنده مزیت‌های این طرح به جمهوریخواهان بپیوندند.