گزارش بی بی‌سی از رونق بانکداری اسلامی در بریتانیا

گروه بین‌الملل- نزدیک به یک سال است که موج حرکت غیرمسلمانان به طرف بانکداری اسلامی در بسیاری از کشورها آغاز شده است.

انگلستان یکی از کشورهایی است که این روش بانکداری را به اجرا گذاشته و توانسته مشتریان زیادی برای بانک‌هایی که براساس روش‌های اسلامی فعالیت می‌کنند، دست و پاکند. شعبه‌ای از بانک لویدز لندن

اما دلاوی، یک فعال اقتصادی است که کسب و کار کوچکی را در جنوب لندن برای خود به راه انداخته است. او مدت‌ها است که درآمدش را در بانک‌هایی که به شیوه اسلامی اداره می‌شوند، نگهداری می‌کند و عقیده دارد که به این ترتیب دیگر برای چگونگی استفاده شدن از پول‌هایش نگرانی ندارد. او دوست ندارد که از پول‌هایش برای کارهای زیان‌آور و غیراخلاقی استفاده شود و به همین دلیل به تمام کسانی که چنین تفکری دارند، توصیه می‌کند که پول خود را در بانک‌های اسلامی نگهداری کنند.

دلاوی در گفت‌وگوی خود با خبرنگار اقتصادی بی‌بی‌سی نیوز، جولین نایت به این نکته اشاره می‌‌کند که اگر چه پول زیادی ندارد و کسب و کارش را به تازگی شروع کرده است، اما برایش مهم است که این پول برای مصارف غیراخلاقی استفاده نشود. او می‌گوید: برای من اهمیت دارد که حتی به طور غیرمستقیم هم از پول من برای سرمایه‌گذاری در بازار سلاح و فروش اسلحه به کشورهای آفریقایی استفاده نشود. مطالعات نشان می‌دهد روشی که این شهروند انگلیسی انتخاب کرده است برای بسیاری دیگر از افراد هم جذاب بوده است.

پل شرین، مدیر سرمایه‌گذاری اسلامی‌در بانک لویدز که همانند موسسه مالی HSBC و بانک اسلامی‌بریتانیا حساب‌های شرعی بانکی باز می‌کنند، در این باره می‌گوید: بر اساس گزارش‌های شعبه‌های بانک، این حساب‌ها از سوی اقشار مختلف مورد استقبال قرار گرفته است.

وی می‌گوید: در سطح بین‌المللی نیز گرایش مشابهی وجود دارد. در مالزی بیش از ۲۵درصد حساب‌های اسلامی‌ توسط غیرمسلمانان باز شده است.

شرین ادامه می‌دهد: این امر در مقیاس کوچک‌تری در بریتانیا نیز رخ داده است، شماری از غیرمسلمانان مایل نیستند که از پول‌هایی که در حساب‌هایشان دارند برای بهره‌گرفتن و اموری که که از دید آنها غیراخلاقی شمرده می‌شود، بهره‌برداری شود. حساب‌های اسلامی ‌مطابق قوانین شرعی عمل می‌کنند.

بر اساس قوانین اسلامی، استفاده از پول برای کسب سود مانند نزول پول، رباخواری محسوب شده و حرام است. کسب درآمد در این بانک‌ها تنها بر مبنای بازرگانی مشروع و سرمایه‌گذاری در امور حلال، مجاز است. اما چه جنبه‌های دیگری از بانکداری اسلامی‌ برای اما دلاوی و دیگر افراد مانند او مهم است که پول خود را به بانک‌های اسلامی می‌آورند.

او می‌گوید: به من تضمین داده شده که از پول من برای سرمایه‌گذاری در صنایع نظامی‌ یا دخانیات استفاده نخواهد شد.

قوانین بانک‌های اسلامی انگلستان ‌همچنین سرمایه‌گذاری بر روی مشروبات الکلی، قمار و محصولات غیراخلاقی را ممنوع کرده است. دلاوی همواره به مسائل خاورمیانه علاقمند بوده است. او مدتی را در لیبی به سر برده و در دانشگاه در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخته است. وی همچنین دوستانی از مذاهب مختلف دارد.

واکنش دوستان و خانواده دلاوی به تصمیم او مبنی بر گشودن حساب اسلامی‌ مثبت بوده است.

وی می‌گوید: آنها واقعا به آنچه من انجام دادم علاقه نشان دادند. سوالات بسیاری از من پرسیدند و دریافتند که چگونه امور مالی مبتنی بر اصول اخلاقی و شیوه بانکداری اسلامی‌ می‌توانند با یکدیگر جور در بیایند. وی ادامه می‌دهد: وقتی من به شعبه بانکم رفتم و به متصدی مربوطه گفتم که مایلم یک حساب جاری اسلامی‌ باز کنم، آنها متعجب نشدند.

این موضوع که به حساب‌های بانکی اسلامی ‌بهره تعلق نمی‌گیرد، برای اما دلاوی مشکلی به حساب نمی‌آید.

وی می‌گوید: نگاه من به چشم‌پوشی کردن از بهره، مانند بازیافت مواد یا رفتن به یک بازار محلی کشاورزان است

(که قیمت‌ها در آن بالاتر از سوپرمارکت‌ها است، اما همچنان بسیاری از مردم، خرید از آنجا را ترجیح می‌دهند)، اما شاید اگر من پول زیادی داشتم به آن جور دیگری نگاه می‌کردم و از بهره هم بدم نمی‌آمد.