گروه بین‌الملل- بازارهای نفت که آخرین روزهای معاملاتی را با افزایش قیمت ناشی از تصمیم اوپک مبنی بر کاهش مجدد سقف تولید از اول فوریه پشت سر گذاشته بودند، در نخستین روز این هفته کاهش قیمت را مشاهده کردند. به گزارش خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ اخبار هواشناسی ایالات‌متحده که حکایت از گرم شدن هوا در اواسط این هفته در ایالات شمالی این کشور دارد از دلایل اصلی کاهش قیمت جهانی نفت در روز دوشنبه بود. دیروز همچنین خبرگزاری بلومبرگ یک بار دیگر پس از مدت‌ها پرونده هسته‌ای ایران را از عوامل موثر بر بازار نفت معرفی کرد. براساس این گزارش یکی از تحلیلگران بخش انرژی دویچه بانک آلمان، آرامش ایجاد شده در پرونده هسته‌ای ایران را از عواملی دانست که توانسته این روزها باعث کاهش قیمت جهانی نفت‌خام شود. این تحلیلگر در گفت‌وگو با بلومبرگ با اشاره به تصمیم اوپک گفت: این کاهش عرضه، قیمت نفت را افزایش خواهد داد، اما میزان آن باید در رابطه با دیگر متغیرها بررسی شود. در صورتی که حجم تقاضای زمستانی در ماه فوریه افزایش پیدا کند احتمال رسیدن به ۷۰دلار در هر بشکه نیز وجود دارد.

آنتونی نونان، تحلیلگر ارشد بازار نفت نیز این هفته را هفته تلاش مصرف‌کنندگان نفت برای کاهش قیمت‌ها عنوان کرد. این کارشناس با اشاره به اجلاس پنج‌کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت‌خام در پکن گفت: بی‌شک واردکنندگان نفت خام تدبیری برای کنترل قیمت‌ها خواهند اندیشید. کاهش تقاضا از طریق کنترل ذخایر استراتژیک و افزایش تولید داخلی در کشورهایی مانند ایالات متحده، انگلستان و روسیه از راهکارهایی است که در آینده باید در انتظار، به اجرا درآمدن آنها باشیم.

همچنین دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به روند سریع افزایش تولید کشورهای غیر اوپک اشاره کرد. در حالی که کشورهای عضو اوپک پیوسته در حال کاهش تولید هستند، غیر اوپکی‌ها با سرعت بیشتری این خلاء به وجود آمده را پر می‌کنند و عملا چیزی که به نظر می‌رسد از دست رفتن سهم بازار اوپک است. براساس این گزارش که از منابع رسمی تهیه شده است میزان تولید غیر اوپکی‌ها در سال ۲۰۰۷ به میزان ۸/۱میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد. این میزان نه تنها کل کاهش تولید اوپک طی دو مرحله را پوشش می‌دهد بلکه روزانه یکصدهزار بشکه نیز افزون‌تر است. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اوپک هنوز نتوانسته است کاهش ۲/۱میلیون بشکه‌ای مصوب نشست فوق‌العاده دوحه را محقق کند. این بزرگ‌ترین جهش عرضه غیر اوپکی‌ها از سال ۱۹۸۴ تاکنون است. عرضه این کشورها در حالی ۸/۱میلیون بشکه بیشتر می‌شود که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۷ تقاضای نفت خام ۳/۱میلیون بشکه در روز رشد کند.