گروه بین‌الملل- اجلاس وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه بیست، دیروز نیز در ملبورن استرالیا ادامه پیدا کرد. شرکت‌کنندگان در این اجلاس دیروز خواستار وارد آوردن فشار از طرف کشورهای جهان به بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای ایفا کردن نقش بهتری در برنامه‌های جهانی اقتصادی شدند.

یکی از کارشناسان در این اجلاس با اشاره به کم‌رنگ شدن روز به روز نقش این دو نهاد گفت: ما خواستار واکنش‌های بهتر این دو نهاد اقتصادی بین‌المللی نسبت به تحولات و جوامع هستیم.

به خوبی مشخص است که این دو نهاد مالی دارای بالاترین اطلاعات اقتصادی از کشورهای جهان هستند، اما تصمیم‌گیری‌های چند سال اخیر نشان می‌دهد که از این اطلاعات به درستی استفاده نمی‌شود.

ترور مانوئل، وزیر دارایی آفریقای جنوبی نیز با اشاره به نقش حیاتی حمایت‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در رشد اقتصادی آفریقا و پیشرفت این منطقه گفت: اکنون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در یک شرایط ریسکی به سر می‌برند که ادامه این وضعیت می‌تواند مانع از فعالیت درست آنها در آینده بشود.

اعضای گروه بیست در این نشست خواستار تسریع اصلاحات ساختاری در صندوق بین‌المللی پول شدند که پس از کنگره سالانه این صندوق در ماه سپتامبر در سنگاپور متوقف شد.

امسال صندوق بین‌المللی پول بخشی از اصلاحات را انجام داد و حق رای چهار کشور چین، کره‌جنوبی، ترکیه و مکزیک را افزایش داد.

اما مرحله دوم اصلاحات که مرحله اصلی است و شامل تغییرات ساختاری در این نهاد می‌شود، عملا متوقف شد و دورنمای نزدیکی هم برای انجام آن دیده نمی‌شود.

دست کم تا اجلاس سال ۲۰۰۸ چنین چشم‌اندازی وجود ندارد.

تحلیلگران شرکت‌کننده در نشست ملبورن عقیده دارند که صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر قدرت سابق خود را از دست داده است و نمی‌تواند نقشی را که در خروج شرق آسیا از بحران مالی سال ۱۹۹۷ ایفا کرد، ایفا کند.

ساختار صندوق بین‌المللی پول اکنون با سرعت رشد اقتصاد جهانی و جابه‌جایی سرمایه‌ها سنخیت ندارد و این مساله اصلی‌ترین دلیل کاهش نقش آن در تحولات اقتصاد جهانی است.