جنگ موز اکوادور و اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی

باهره دامغانی - اتحادیه اروپا به منظور کاهش کسری تجاری این اتحادیه و حمایت از صادرکنندگان خود در برابر واردات کالا از دیگر کشورها چندی است که سیاست افزایش تعرفه واردات را در سطح این اتحادیه به اجرا گذاشته است. در نخستین گام این اتحادیه کار خود را با افزایش تعرفه واردات کفش و جوراب از چین و ویتنام آغاز کرد که با مخالفت و اعتراض تولیدکنندگان و مقامات تجاری چین روبه‌رو شد.

دومین فاز از این طرح برای محصولات کشاورزی طراحی شد و در نخستین بخش اتحادیه اروپا تعرفه واردات موزرا به کشورهای عضو این اتحادیه افزایش داد.

اما این بار کار به اعتراض کشاورزان خارجی یا مقامات تجاری کشورهای صادرکننده موز ختم نشد و پای این مساله به سازمان تجارت جهانی کشید.

اکوادور که یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان موز به قاره اروپا است، نسبت به این مساله اعتراض کرده و اتحادیه اروپا را به دلیل نقض قوانین تجارت جهانی در سازمان تجارت جهانی به چالش کشیده است.

این مساله اکنون به یک مشکل اساسی برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است. در صورتی که اکوادور بتواند این موضوع را در این سازمان به اثبات برساند می‌توان در انتظار محکومیت اتحادیه اروپا بود.

در این صورت نه تنها اتحادیه اروپا مجبور به لغو تعرفه جدید می‌شود بلکه باید خسارتی را نیز پرداخت کند.

اتحادیه اروپا قصد دارد از تاریخ اول ژانویه سال ۲۰۰۷ تعرفه واردات هر تن موز از کشورهای منطقه آمریکای لاتین را به ۲۲۵ دلار در هر تن برساند که تقریبا نزدیک به ۳۰۰درصد افزایش تعرفه را شامل می‌شود.

اکوادور که بزرگ‌ترین کشور صادرکننده موز در جهان است اعلام کرده است که این تعرفه جدید در صورت به اجرا درآمدن، زیان اقتصادی شدیدی را متوجه صادرکنندگان موز می‌کند.

اکوادور عقیده دارد که این حرکت اتحادیه اروپا در افزایش تعرفه واردات موز عملا به معنی نابود کردن قدرت رقابتی منطقه آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب در صادرات موز است.

موز یکی از محصولات اصلی کشاورزی این منطقه پس از قهوه و کاکائو است و اقتصاد برخی از کشورهای این منطقه با صادرات موز به دیگر نقاط جهان گره خورده است.

افزایش تعرفه واردات موز به اتحادیه اروپا می‌تواند زندگی کشاورزان این منطقه را با تهدید روبه‌رو کند.

اکوادور با اشاره به سنگینی تعرفه جدید عقیده دارد که این وضعیت موجب قطع و محدود شدن دسترسی صادرکنندگان موز اکوادور به بازارهای اتحادیه اروپا خواهد شد و این شرایط در تقابل جدی با قوانین سازمان تجارت جهانی قرار دارد.

اکوادور با اشاره به قرارداد همکاری کشورهای آفریقا، کارائیب، پاسیفیک موسوم به ACP، عنوان کرد که افزایش تعرفه واردات کالای کشاورزی به اتحادیه اروپا می‌تواند این قرارداد همکاری را با تهدید روبه‌رو کرده و موجب تیرگی روابط تجاری کشورهای عضو این پیمان شود.

این دومین بار است که اتحادیه اروپا قصد دارد تعرفه واردات موز را به این اتحادیه افزایش دهد.

امسال نیز در ژانویه ۲۰۰۶ قصد داشت تعرفه واردات را به ازای هر تن به ۳/۲۸۰ دلار برساند که با مخالفت سازمان تجارت جهانی روبه‌رو شد.

پیش‌بینی می‌شود این بار هم سازمان تجارت جهانی به محکومیت اتحادیه اروپا رای ‌دهد.

از طرف دیگر کارشناسان عقیده دارند که این گونه رفتارهای اتحادیه اروپا در اقدام‌های حمایتی از صنایع کشاورزی و صادرکنندگان این اتحادیه باعث شود تا مذاکرات تجارت آزاد موسوم به دور دوحه بیش از پیش به تعویق بیفتد.