جورج‌بوش که دومین رییس‌جمهور آ‌مریکا است که پس از جنگ ویتنام به این کشور سفر می‌کند، در سخنان خود گفت: روابط واشنگتن‌ و هانوی نشانه آن است که دو طرف توانسته‌اند خاطرات نامطلوب جنگ را فراموش کنند و به شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر تبدیل شوند.

دنیای اقتصاد - نخستین روز رسمی اجلاس سران اپک در هانوی، مرکز ویتنام، با سخنرانی اعضای قدرتمند این سازمان اقتصادی همراه بود.جورج بوش یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه اجلاس سران مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا، پاسیفیک بود که پیرامون منطقه آزاد تجاری اپک و بحران هسته‌ای کره شمالی صحبت کرد. وی که در جمع رهبران کشورهای عضو اپک سخن می‌گفت، با اشاره به طرح کانادا مبنی بر تشکیل منطقه آزاد تجاری اپک، گفت: این یک طرح سودمند برای اپک است و اکنون نیازمند آن هستیم که رهبران آسیایی کشورهای عضو اپک از این طرح پشتیبانی کنند. وی با اعلام حمایت آمریکا از تشکیل منطقه آزاد تجاری اپک گفت: تشکیل و امضای این قرارداد آزاد تجاری به یک تامل جدی و مطالعه دقیق بستگی دارد. رییس‌جمهور آمریکا اظهار امیدواری کرد که موفقیت اپک در عقد قرارداد تجارت آزاد بتواند به عقد قرارداد تجارت آزاد بین کشورهای جهان کمک کند.ایده تشکیل منطقه گسترده تجاری اپک نزدیک به دو سال پیش و پس از مطرح شدن طرح هماهنگ‌سازی تجارت بین کشورهای این مجمع اقتصادی به وجود آمد. از کانادا به عنوان طراح اصلی قرارداد تجارت آزاد اپک یاد می‌شود، اما تاکنون هنوز هیچ صحبت رسمی بین اعضای اپک آغاز نشده است. کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز که به منظور شرکت در نشست‌های جنبی اجلاس سران اپک راهی هانوی شده است، با اشاره به حضور ویتنام در بازار‌های جهانی گفت: زمان آن رسیده که دیگر کشور‌ها از جمله کره‌شمالی و میانمار نیز در‌های اقتصاد خود را به روی بازار‌های جهانی بگشایند و از انزوا خارج شوند.اما پوتین را می‌توان مهم‌ترین مهمان اجلاس اپک در ویتنام دانست. پوتین که کشورش بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، در جمع خبرنگاران گفت: روسیه متعهد می‌شود که گاز طبیعی موردنیاز اقتصادهای خروشان آسیا را تامین کند.
جورج بوش در اجلاس‌ هانوی اعلام کرد
حمایت آمریکا از تشکیل منطقه آزاد تجاری اپک
گروه بین‌الملل- نخستین روز رسمی اجلاس سران اپک در هانوی، مرکز ویتنام با سخنرانی اعضای قدرتمند این سازمان اقتصادی همراه بود. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز که در این اجلاس شرکت کرده است دیدارهایی با سران کشورها انجام داده و پیرامون موضوعات مورد علاقه طرفین صحبت کرد.
جورج بوش یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه اجلاس سران مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا، پاسیفیک بود که پیرامون منطقه آزاد تجاری اپک و بحران هسته‌ای کره شمالی صحبت کرد. جورج‌بوش که دومین رییس‌جمهور آ‌مریکا است که پس از جنگ ویتنام به این کشور سفر می‌کند در سخنان خود گفت: روابط واشنگتن‌ و هانوی نشانه آن است که دو طرف توانسته‌اند خاطرات نامطلوب جنگ را فراموش کنند و به شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر تبدیل شوند. جورج بوش که در جمع رهبران کشورهای عضو اپک سخن می‌گفت با اشاره به طرح کانادا مبنی بر تشکیل منطقه آزاد تجاری اپک، گفت: این یک طرح سودمند برای اپک است و اکنون نیازمند آن هستیم که رهبران آسیایی کشورهای عضو اپک از این طرح پشتیبانی کنند. وی با اعلام حمایت آمریکا از تشکیل منطقه آزاد تجاری اپک گفت: تشکیل و امضای این قرارداد آزاد تجاری به یک تامل جدی و مطالعه دقیق بستگی دارد. رییس‌جمهور آمریکا اظهار امیدواری کرد که موفقیت اپک در عقد قرارداد تجارت آزاد بتواند به عقد قرارداد تجارت آزاد بین کشورهای جهان کمک کند.
ایده تشکیل منطقه گسترده تجاری اپک نزدیک به دو سال پیش و پس از مطرح شدن طرح هماهنگ‌سازی تجارت بین کشورهای این مجمع اقتصادی به وجود آمد. از کانادا به عنوان طراح اصلی قرارداد تجارت آزاد اپک یاد می‌شود، اما تاکنون هنوز هیچ صحبت رسمی بین اعضای اپک آغاز نشده است. کارشناسان عقیده دارند که پس از اجلاس ماه نوامبر اپک و امضای موافقتنامه آغاز مذاکرات در سطح سران، زمینه‌های شروع مذاکرات و تنظیم و کاهش تعرفه‌های تجاری فراهم می‌شود. اما مساله اصلی تنوع و تفاوت اقتصادهای عضو اپک است که حصول به نتیجه نهایی را در پرده ابهام قرار می‌دهد.
همزمان با ورود جورج بوش به ویتنام، کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت رسمی از عقد قرارداد تجارت آزاد بین اعضای اپک خواستار مشارکت و همکاری بین کشورهای عضو شد.
جورج بوش همچنین با اشاره به مساله‌ هسته‌ای کره شمالی، یک بار دیگر در جمع سران اپک، این کشور را به همراهی با جامعه جهانی فرا خواند و خواستار خویشتن‌داری پیونگ‌یانگ در اجرای طرح‌های نظامی شد. وی با اشاره به عدم امنیت شبه‌جزیره کره در صورت وجود سلاح‌های هسته‌ای خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به این مساله شد.
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز که به منظور شرکت در نشست‌های جنبی اجلاس سران اپک راهی هانوی شده است با اشاره به ویتنام و تغییراتی که در این کشور پدید آمده است، خواستار اتخاذ شیوه‌ای مشابه ویتنام از سوی کره‌شمالی و میانمار شد.
رایس با اشاره به حضور ویتنام در بازار‌های جهانی گفت: زمان آن رسیده که دیگر کشور‌ها از جمله کره‌شمالی و میانمار نیز در‌های اقتصاد خود را به روی بازار‌های جهانی بگشایند و از انزوا خارج شوند. رایس هرگونه تهدید هسته‌ای در شبه‌جزیره کره را نه تنها به زیان منطقه شرق آسیا، بلکه به زیان کل جهان دانست و خواستار تجدیدنظر مقامات کره‌شمالی در سیاست‌های هسته‌ای این کشور شد.
اما پوتین را می‌توان مهم‌ترین مهمان اجلاس اپک در ویتنام دانست، پوتین که کشورش بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد در جمع خبرنگاران گفت: روسیه متعهد می‌شود که گاز طبیعی موردنیاز اقتصادهای خروشان آسیا را تامین کند. پوتین با اشاره به حجم بالای مبادلات تجاری روسیه و اعضای اپک گفت: من امیدوارم این سفر به تقویت مناسبات اقتصادی روسیه و اپک کمک کند. روسیه در حال طراحی استراتژی‌های جدید برای همکاری در بخش گاز با کشور‌های آسیایی اپک است.
سرگی‌ پریخودکو، مشاور ارشد پوتین در این مورد گفت: روسیه قصد دارد نقش پررنگ‌تری در تامین گاز کشور‌های شرق آسیا داشته باشد و به همین دلیل در حال تهیه طرح‌هایی جدید برای همکاری بیشتر با کشور‌های صادرکننده گاز آسیایی هستیم. وی با اشاره به اینکه روسیه و 12کشور عضو شوروی سابق اکنون آمادگی فراوانی برای حضور در بازار‌های جهانی دارند، گفت: حجم مبادلات این کشور‌ها و اپک روز به روز در حال افزایش است و دو طرف می‌توانند زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک را در کشور‌های یکدیگر فراهم کنند.
ولادیمیر پوتین همچنین دیروز بعدازظهر به وقت محلی با شینزوآبه، نخست‌وزیر جدید ژاپن نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار سران دو کشور پیرامون راه‌های افزایش مبادلات تجاری و عقد قرارداد‌های اقتصادی گفت‌وگو کردند. همچنین پوتین آمادگی کشور‌ش را برای صادرات گاز به ژاپن اعلام کرد. اجلاس سران اپک در هانوی امروز نیز ادامه خواهد یافت.
جورج‌بوش در کنار رییس جمهور ویتنام