گروه بین‌الملل- مذاکرات تجارت آزاد که به دور دوحه موسوم است را می‌توان پرسر و صداترین مذاکرات جهانی در یک دهه اخیر نام نهاد. این مذاکرات که از ۱۴ نوامبر سال ۲۰۰۱ در دوحه قطر آغاز شد اکنون پنج سال است که در تعلیق به سر می‌برد. از ابتدای سال ۲۰۰۶ روند این مذاکرات شدت بیشتری پیدا کرد به صورتی که بسیاری به پایان آن در آینده نزدیک امیدوار شدند. اما در ماه جولای ناگهان پاسکال لامی، رییس سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که به دلیل عدم همکاری قدرت‌های تجاری و صنعتی جهان مذاکرات فعلا متوقف خواهد شد. از آن زمان دیگر هیچ نشست علنی برای حصول به توافق برگزار نشد.

اکنون در آستانه برگزاری نشست سران مجمع اقتصادی آسیا- پاسیفیک در هانوی یک بار دیگر پاسکال لامی امیدوار است که بتواند این مذاکرات را احیا کند. اصلی‌ترین گره به وجود آمده در روند مذاکرات عدم کاهش یارانه‌های بخش کشاورزی در کشورهای ثروتمند و عدم کاهش تعرفه واردات محصولات صنعتی در کشورهای در حال توسعه است.

یکی از اصلی‌ترین دستورهای سران اوپک در اجلاس هانوی راه‌اندازی مذاکرات تجارت آزاد بین کشورهای عضو اوپک است. تحلیلگران عقیده دارند که لامی بیهوده چشم به این تصمیم سران اوپک ندوخته است چرا که چگونگی تشکیل منطقه آزاد تجاری اوپک می‌تواند گام بزرگی برای رسیدن به قرارداد تجارت آزاد در سازمان تجارت جهانی باشد. تقریبا تمامی اعضای اوپک از اعضای سازمان تجارت جهانی هستند و ترکیب این کشورها نیز از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تشکیل شده است که می‌تواند نمونه‌ای از کل کشورهای جهان باشد.