دیدار بوش با خودروسازان آمریکا

باهره دامغانی - دیترویت، پایتخت خودروسازی جهان دیروز محل دیدار جورج بورش، رییس‌جمهور آمریکا با مدیران غول‌های خودروسازی جهان بود. بوش در حال دست دادن با بیل فورد وارث خودروسازی فورد موتور

در این دیدار ریک‌واگنر، رییس و مدیرعامل گروه خودروسازی جنرال‌موتورز، آلن مولالی مدیرعامل شرکت فورد موتور و تام‌لاسوردا، رییس و مدیرعامل دایملر کرایسلر حضور داشتند. مدیران خودروسازی‌های بزرگ جهان و آمریکا در این نشست نگرانی‌های خود را نسبت به آینده صنعت و تجارت خودرو بیان کردند. این دیدار قرار بود ماه‌ها قبل انجام شود، ولی به دلیل گرفتاری‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان و جورج بوش به دیروز موکول شد.

در این دیدار خودروسازان نگرانی خود را از گسترش بازار خودروسازان ژاپنی در آمریکا ابراز کردند. خودروسازان ژاپنی به خصوص غول خودروسازی تویوتا به شدت در حال افزایش سهم بازار خود در ایالات متحده است و این مساله اصلا به مذاق تولیدکنندگان آمریکایی خوش نیامده است. ریک واگنر با اشاره به افزایش روزافزون حضور اتومبیل‌های ژاپنی در بازار آمریکا گفت که طی سال ۲۰۰۵ تویوتای ژاپن توانسته سهم خود از بازار اتومبیل آمریکا را به بیش از ۱۲درصد برساند. این مساله شاید در دیگر نقاط جهان چندان جدی گرفته نشود، اما در آمریکا که خودروسازان بزرگی دارد و آنها به نوعی اتومبیل را کالای بومی خود می‌دانند، مساله‌ای جدی است.

گرگ مارتین سخنگوی جنرال موتورز در مورد این دیدار به آسوشیتدپرس گفت: ما به این نشست نرفتیم تا به نتیجه روشنی برای احیای مجدد کسب و کارمان برسیم. ما می‌دانیم که در نهایت در این مارکت پیروز هستیم، اما توازن تجاری در صنعت خودرو یک مساله مهم و ملی است.

همچنین در این دیدار خودروسازان آمریکایی گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده برای ارتقای استانداردهای سلامتی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و همچنین افزایش بیمه‌های کارکنان را ارائه کردند. بر اساس گزارش ۳خودروساز بزرگ آمریکا هزینه تحقیقات و تغییرات به منظور افزایش سطح بیمه‌ها و پوشش‌های سلامتی باعث شده است تا بهای تمام‌شده هر واحد خودروی تولیدشده به میزان یک هزار دلار افزایش پیدا کند. بر اساس این گزارش این سه تولیدکننده خودرو تنها در سال ۲۰۰۵میلادی، ۵میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار برای سالم‌سازی و افزایش پوشش بیمه‌ای هزینه کردند. این هزینه برای ۱/۱میلیون کارگر و کارمند انجام شده است.

در این دیدار همچنین خودروسازان آمریکایی برخی موانع حضور گسترده‌تر در تجارت جهانی را برشمردند. مدیران خودروسازی‌های بزرگ آمریکا با اشاره به این مساله که بازار خودروی چین اکنون یک بازار بزرگ و روبه رشد است گفتند که این بازار اکنون به روی اتومبیل‌های آمریکایی بسته است. اصلی‌ترین علت آن نیز ضعف مصنوعی نرخ یوان در برابر دلار است که باعث می‌شود واردات خودرو از آمریکا به چین عملا به یک فعالیت غیراقتصادی تبدیل شود.

خودروسازان در حالی به دیدار بوش رفتند که امسال سال بسیار بدی را پشت سر می‌گذارند. افزایش قیمت نفت باعث شده است تا آنها زیان بسیاری را متحمل شوند. همچنین این خودروسازان امسال به دلیل کاهش فروش مجبور شدند نیروهای زیادی را تعدیل کنند. همه این موارد در حالی پیش‌ آمد که اداره کار آمریکا امسال دستمزدها را نیز افزایش داده است. از طرف دیگر اکنون صاحبان صنایع نگران روی کار آمدن دموکرات‌ها هستند. دموکرات‌ها از ماه ژانویه کنگره این کشور را در دست خواهند گرفت و از هم‌اکنون برنامه‌های اقتصادی خود را بر محور افزایش بیمه‌های بیکاری و کارگری متمرکز کرده‌‌اند. این مساله می‌تواند بازهم به زیان خودروسازان تمام شود. شرکت جنرال موتورز بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروی جهان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، این شرکت طی سه ماه سوم ۲۰۰۶ میلادی با زیان ۹۱میلیون دلاری روبه‌رو شده است.

ارزش سهام این شرکت در این مدت بیش از ۱۶سنت کاهش داشته است. گزارش‌های غیررسمی نیز از زیان ۱۱۵ میلیون دلاری شرکت جنرال موتورز در این مدت خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش ، میزان درآمد این شرکت طی سه ماه سوم امسال به بیش از ۹/۴۸میلیارد دلار رسید که نسبت به سه ماه دوم امسال، تنها ۱۰۰میلیون دلار افزایش داشته است.

همچنین شرکت خودروسازی فورد آمریکا اعلام کرد که ظرف سه ماه سوم امسال ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار زیان داده است. نرخ سهام این شرکت در سه ماهه اخیر نیز سه‌دلار و هشت سنت کاهش داشته است.

رقابت با شرکت‌های تولید خودرو ژاپنی موجب شده که شرکت فورد بکوشد تا حد ممکن هزینه‌های خود را کاهش دهد.

این رقم زیان در ۱۴سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سیاست‌های نادرست بوش در خاورمیانه، محروم کردن شرکت‌های آمریکایی از شماری بازارهای خاورمیانه در چارچوب تحریم‌های یک‌طرفه در کنار افزایش بهای بنزین، صدمه بزرگی به شرکت‌های تولید خودرو در آمریکا وارد کرده است.

محصولات تولیدی این شرکت‌ها معمولا شاسی بلند و بزرگ و با مصرف بالای بنزین است.

تا سال ۲۰۰۸فورد در نظر دارد، ۸۵هزار نفر از کارکنان خود را از کار بیکار کند. ۱۰هزار کارمند این شرکت باید در فکر شغل دیگری باشند و ۷۵ هزار کارگر هم بازخرید می‌شوند.