ملک‌التجار آمریکا وارد چین شد
دنیای اقتصاد- آمریکا و چین اکنون در یک وضعیت ویژه تجاری قرار دارند. از یک سو ادامه این وضعیت به زیان تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی است و از طرف دیگر بازارهای آمریکایی به کالاهای چینی عادت کرده‌اند و افزایش تعرفه واردات از چین با توجه به حضور انبوه کالاهای چینی در بازار آمریکا می‌تواند یک شوک به این بازارها وارد کند.


هم‌اکنون مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در 9 ماه اول امسال به 102میلیارد و 200میلیون دلار رسیده است که یک رکورد جدید به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد یگانه راه غلبه آمریکا بر اژدهای تجاری چین مجاب کردن دولتمردان چین به آزادسازی نرخ یوآن در برابر دلار است. چیزی که بعید است مقامات اقتصادی چین به آن تن دهند. چین قبلا در دومرحله نرخ برابری یوآن را افزایش داد، اما آن قدر نبود که بتواند کفه ترازو را به سود بازرگانی ایالات‌متحده سنگین کند.

ملک‌التجار آمریکا وارد چین شد
به منظور چاره اندیشی برای کسری تجاری ۱۰۲ میلیارد دلاری
باهره دامغانی- پس از سفر ناموفق هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین و دیدار با رییس‌جمهور این کشور در ماه سپتامبر به منظور توافق برسر افزایش نرخ برابری یوان در مقابل دلار، دیروز اعلام شد که کارلوس کوتیرز، وزیر بازرگانی آمریکا نفر بعدی است که به منظور سر و سامان دادن به اوضاع تجاری بین دو کشور راهی چین خواهد شد.
کوتیرز در حالی به آن‌سوی دیوار چین سفر می‌کند که دیرهنگامی است کالاهای تولیدشده در ایالات‌متحده پشت دیوار بزرگ ایستاده‌اند و تحت سایه بهای تمام شده پایین کالا و خدمات در چین نمی‌توانند به بازارهای این کشور راه پیدا کنند. وزیر بازرگانی آمریکا در جریان این دیدار با بوژی لای همتای چینی خود گفت‌وگو می‌‌کند. اکنون آمریکا به طور جدی به دنبال راهی است که بتواند بین صادرات و واردات کالا به و از چین توازنی منطقی برقرار کند. این کفه اکنون به شدت به سود چین سنگین است. از ماه سپتامبر تاکنون میزان واردات آمریکا از چین بیش از ۴میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. این رقم از ۲۳میلیارد دلار در ماه سپتامبر به ۶/۲۷میلیارد دلار در ماه اکتبر رسید.
وی پیش از آغاز دیدارش با همتای چینی گفت: این چهارمین سفر من به چین برای بررسی وضعیت تجاری است و امیدوارم دو طرف بتوانند به نتیجه منطقی دست پیدا کنند. وی افزود: ما در حال شناسایی برخی بازارها در چین هستیم، اما مشکل ما تنها مساله صادرات نیست، بلکه در مورد کپی‌رایت نیز باید تصمیماتی گرفته شود.
آنچه کوتیرز مطرح کرده است به نوعی مشکل بسیاری از تولیدکنندگان در دیگر نقاط جهان از جمله آمریکا است. اکنون وضعیت کپی‌رایت در چین از هر زمان دیگری بحرانی‌تر است و عمده برندهای معتبر جهان در چین به صورت غیرقانونی تولید و به بازارهای آسیایی و آفریقایی عرضه می‌شوند. میکروسافت، غول نرم‌افزاری آمریکا یکی از شرکت‌هایی است که همواره در معرض خطر کپی‌های غیرمجاز در چین قرار داشته است. سیستم عامل ویندوز این شرکت یکی از پرمصرف‌ترین برنامه‌های رایانه‌ای برای کپی‌برداران غیرقانونی نرم‌افزار در چین است. این شرکت برای مبارزه با این کپی‌برداران پیشنهاد تولید ویندوز‌های پنج‌دلاری را در چین کرد که هنوز اجرایی نشده است.
وزیر بازرگانی آمریکا با اشاره به افزایش صادرات به چین گفت: صادرات ایالات‌متحده به چین در چند ماه اخیر رشد داشته است.
اما این میزان هنوز رضایت‌بخش نیست به خصوص آنکه افزایش صادرات با افزایش بیشتر واردات همراه بوده است. کوتیرز در حالی با بوژی‌لای دیدار کرد که یک هیات ۲۵نفره از بزرگ‌ترین رهبران تجاری آمریکا او را همراهی می‌کردند. این افراد قصد دارند در دیدار با مقامات اقتصاد و بازرگانی چین راه‌های عملی حضور بازرگانان آمریکایی در چین را بیشتر بررسی کنند.
این مذاکرات که در دو روز انجام خواهد شد در روز اول به بررسی راه‌های افزایش تجارت بین دو کشور و در روز دوم در مورد کپی‌رایت اختصاص خواهد یافت. مذاکرات دومین روز در قالب یک میزگرد و به میزبانی سفارت آمریکا در پکن برگزار خواهد شد.
پایگاه خبری - تحلیلی سی‌ان‌ان مالی با اشاره به دیدار مقامات تجاری آمریکا و چین نوشت: آمریکا و چین اکنون در یک وضعیت ویژه تجاری قرار دارند. از یک سو ادامه این وضعیت به زیان تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی است و از طرف دیگر بازارهای آمریکایی به کالاهای چینی عادت کرده‌اند و افزایش تعرفه واردات از چین با توجه به حضور انبوه کالاهای چینی در بازار آمریکا می‌تواند یک شوک به این بازارها وارد کند، هم‌اکنون مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در ۹ ماه اول امسال به ۱۰۲میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار رسید که یک رکورد جدید به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد یگانه راه غلبه آمریکا بر اژدهای تجاری چین مجاب کردن دولتمردان چین به آزادسازی نرخ یوآن در برابر دلار است.
چیزی که بعید است مقامات اقتصادی چین به آن تن دهند. در حقیقت دیدار ماه سپتامبر هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا با هوجین تائو رییس‌جمهور چین نیز به همین منظور انجام شد. به دنبال آن چین در دو مرحله نرخ برابری یوآن را افزایش داد، اما آن قدر نبود که بتوان کفه ترازو را به سود بازرگانی ایالات‌متحده سنگین کند.
همچنین دیروز روزنامه چاینا دیلی به نقل از وزیر بازرگانی چین نوشت که این کشور قصد دارد مازاد تجاری خود را مهار کند و برای این منظور به وارد کردن بیشتر روی خواهد آورد. به گفته بوژی‌لای چین بر اساس یک طرح که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به اجرا در خواهد آمد به واردات بیشتر از دیگر کشورها به خصوص آمریکا اقدام خواهد کرد.