ابرهای تیره از آسمان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌روند

گروه بین‌الملل- در حالی که هیاهوها در مورد رکود اقتصاد آمریکا محافل اقتصادی جهان را پر کرده است، اندک‌اندک بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نشانه‌های مجدد حرکت را از خود بروز می‌دهد. این ذهنیت که اقتصاد آمریکا وارد دوران رکود خواهد شد پس از آن به وجود آمد که دو صنعت بزرگ آمریکا یعنی خودروسازی و ساخت‌وساز، کاهش شدیدی در تولید و بازاریابی پیدا کردند.

به دنبال این اتفاق میزان فروش خودروی شرکت‌های بزرگ همچون جنرال‌موتورز و فورد در ربع دوم سال کاهش پیدا کرد و به دنبال آن این کمپانی‌ها مجبور شدند بخشی از مشاغل خود را کم کنند.

به این ترتیب بخش‌های دیگر اقتصاد آمریکا همچون ساخت‌وساز نیز گرفتار بحران عدم مشتری شدند.

افزایش تورم به دلیل افزایش بهای سوخت باعث شد تا شهروندان آمریکایی که معمولا با احتیاط در مصرف، میانه‌ای ندارند، اندکی محتاط شوند و به همین دلیل شاخص خرده‌فروشی در ایالات متحده به کم‌ترین میزان خود در ۳سال اخیر رسید.

افزایش روزافزون بیکاری در بخش صنعت باعث شد تا نرخ بیکاری ایالات متحده سرانجام در ماه آگوست به سطح ۷/۴درصد برسد.

این بالاترین نرخ بیکاری ایالات متحده آمریکا در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ بود.

روند افزایش قیمت نفت در ماه‌های ژوئن و جولای این ذهنیت را که بازارهای آمریکا گرفتار بحران بیشتری خواهند شد تقویت کرد و سایه تورم، بیش از پیش اقتصاد آمریکا را فراگرفت.

این مسائل بانک مرکزی آمریکا و بن‌برنانک رییس این بانک را در آستانه یک تصمیم حیاتی قرار داد.

افزایش قیمت نفت و بالا رفتن احتمال تورمی شدن اقتصاد این ذهنیت را در فعالان اقتصادی به وجود آورده بود که فدرال‌رزرو حتما نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

فدرال‌رزرو پیش از این ۱۶بار پیاپی نرخ بهره را افزایش داده و به سطح ۲۵/۵درصد رسانده بود و افزایش مجدد به هیچ عنوان بر بازارهای اقتصادی عجیب نبود.

اما بازارهای مالی به هیچ‌عنوان به این تصمیم روی خوش نشان ندادند. شایعه افزایش نرخ بهره برای هفدهمین بار دلالان وال‌استریت را ناامید کرد و شاخص‌های وال‌استریت منفی شدند.

ذهنیت ورود به رکود باز هم تقویت شد. اما با شروع ماه سپتامبر کم‌کم اوضاع اقتصادی تغییر کردند و اکنون شاهد نشانه‌هایی هستیم که برخی تحلیلگران را نسبت به‌ آینده امیدوار کرده است.

روزنامه هرالد تریبون در مقاله‌ای با عنوان ابرهای تیره از اقتصاد می‌روند، به نشانه‌های بهبود وضع اقتصادی ایالات متحده اشاره می‌کند.

کاهش بیکاری یکی از این نشانه‌ها است.

آنچه اکنون آمریکا در بخش بیکاری شاهد آن است کاهش بیکاری پس از ماه‌ها افزایش است. مجموع ایجاد شغل آمریکا در بخش‌های مختلف اقتصادی ۱۸۸هزار شغل بوده است که این میزان ۵۱هزار شغل از میزان پیش‌بینی شده بیشتر است. به این ترتیب نرخ بیکاری آمریکا با ۱/۰درصد کاهش به ۶/۴درصد رسیده است.

پیتر مورچی، اقتصاددانی از دانشگاه مریلند می‌گوید: چنانچه اقتصاد آمریکا بتواند در ماه‌های پایانی سال به‌طور متوسط ماهانه ۱۲۹هزار شغل ایجاد کند، آنگاه می‌توان انتظار پایان دوران بیکاری فزاینده را داشت. افزایش شاخص‌های وال‌استریت که در مواردی بی‌سابقه بودند یکی از دلایل دیگری است که تحلیل‌گران را به آینده اقتصاد امیدوار کرده است. وال‌استریت تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره، وارد یک دوره رونق شد و شاخص داوجونز به عنوان مهمترین شاخص وال‌استریت توانست رکورد شش ساله خود را بشکند. افزایش شاخص داوجونز یک پیام دیگر نیز برای اقتصاد آمریکا داشت و آن رونق نسبی در بخش خودروسازی این کشور بود. سهام مهمترین شرکت‌های خودروسازی، هواپیماسازی و کشتی‌سازی ایالات متحده زیر این شاخص دادوستد می‌شود و افزایش آن نشان‌دهنده تحرک در این بخش‌ها است.

کاهش کسری بودجه ایالات متحده در پایان سپتامبر یکی‌ دیگر از اخبار مورد اشاره تحلیلگران است. کسری بودجه رو به گسترش دولت فدرال که از آن به عنوان پاشنه آشیل جمهوری‌خواهان در آمریکا یاد می‌شود در پایان ماه سپتامبر با ۴۶میلیارد دلار کاهش به ۲۵۰میلیارد دلار رسید. اما رکود بخش مسکن در ایالات متحده هنوز ادامه دارد و این مساله شهروندان این کشور را آزار می‌دهد. تحلیلگران عقیده دارند که اقتصاد آمریکا موتور محرک اقتصاد جهان است و در صورتی‌که اقتصاد ایالات متحده با تمام قدرت به حرکت درآید، اقتصاد جهان را نیز به تحرک درخواهد آورد.