اروپا تعرفه واردات کفش از چین و ویتنام را افزایش داد

باهره دامغانی - اتحادیه اروپا اعلام کرد تعرفه کفش‌های وارداتی از چین و ویتنام را به منظور جلوگیری از قیمت‌های نامنصفانه افزایش خواهد داد. به گزارش بی‌.بی.سی از هانوی، تعرفه‌های جدید تا دو سال برقرار خواهند بود و جایگزین ترتیبات و اقدامات موقتی خواهد شد که از ماه آوریل تاکنون اعمال شده است. به نظر می‌رسد قصد مقامات اتحادیه اروپا، حمایت از تولیدکنندگان کفش در اروپا باشد که در برابر سیل کفش‌های ارزان چینی و ویتنامی دچار کسادی شده‌اند. اما برخی از مارک‌های معروف معتقدند این اقدامات جدید در همه بخش‌ها به نتایج دلخواه منتج نخواهد شد. درست به این دلیل که بسیاری از این مارک‌های معروف اروپایی به دلیل نیروی کار ارزان در همان کشورها یعنی ویتنام و چین تولید می‌شود.

در کارخانه کفش تایوانی استلد که در بندرهای پونگ در ویتنام مستقر است،۷هزار کارگر، کفش برای کمپانی معروف کلارک بریتانیا و تیمبرلند ایالات‌متحده می‌سازند.

همچنین این کارخانه، کفش‌های سفارشی یک کمپانی معروف ایتالیایی را هم تولید می‌کند که قرار نیست نامش فاش شود.

کارخانه استلد یک کارخانه خوب با فضای مناسب و نور زیاد است و کارگران به خدمات رفاهی درمانی دسترسی دارند. فیدلر، مدیر کمپانی کلارک در ویتنام می‌گوید: صاحبان و مالکان کلارک، «کواکر»ها هستند، به این معنی که آنها علاقه‌مندند تا درست مطابق استاندارد‌های اخلاقی رفتار کنند. وی می‌گوید: کارگران در این کمپانی بین ۶۰ تا ۸۰دلار در ماه دستمزد دریافت می‌کنند. در اروپا و آمریکا این میزان دستمزد خیلی کم است، اما برای ویتنام این میزان دستمزد دو برابر حداقل دستمزد در این کشور است.

کارخانه استلد یکی از آن کارخانه‌هایی است که مشمول تعرفه‌های تنبیهی اتحادیه اروپا شده است.

این تعرفه‌ها قرار است از شغل تولید کفش در کشور‌های اتحادیه اروپا در مقابل تولیدکنندگانی که از یارانه‌های دولتی استفاده می‌کنند، حمایت کند.

اولین و مهم‌ترین نارضایتی از سوی صنعت پای‌افزار ایتالیا علیه شرکت‌های چینی اظهار شد. در این میان، پای ویتنام به تصادف به این ماجرا کشیده شد. دفتر اتحادیه اروپا در هانوی از دولت ویتنام خواست تا ادعاهای ایتالیایی‌ها را رد کند تا بتواند از ترتیبات جدید تعرفه‌ای، معاف شود.