گروه بین‌الملل - فوتبالدوستان معتقدند که ایتالیا تنها برنده جام جهانی ۲۰۰۶ بود. اما در جهان اسپانسرها، اینکه هر مارک تجاری چگونه عمل کند به همان اندازه اهمیت دارد که حرکات و عملکرد زیدان و رونالدینهو در میدان. براساس بررسی اولیه که در مورد کیفیت درآمد کمپانی‌های مختلف اسپانسر در جام جهانی توسط فیفا صورت گرفته است، کمپانی نوشابه‌سازی «کوکاکولا» در حال حاضر جلوتر از دیگران قرار دارد. براساس این گزارش تحقیقاتی، کوکاکولا، سال‌ها در عرصه فوتبال کار کرده است و اکنون به شریک تجاری خوبی برای این ورزش تبدیل شده است. به نظر می‌رسد به همین دلیل این کمپانی موفق‌ترین کمپانی جام جهانی ۲۰۰۶ بوده است.

براساس این گزارش، کوکاکولا یکی از ۱۵ اسپانسر این اتفاق بزرگ‌سال بوده است، اما آغاز همراهی کوکاکولا با فوتبال به جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون کوکاکولا سود فراوانی از این همراهی برده است. در سال ۲۰۰۶، این کمپانی برنامه تجاری خود را درباره جام جهانی با شرکت «در تور آماده‌سازی جام جهانی» در شهرهای بزرگ کشورهای آفریقایی و بریتانیا آغاز کرد و از وین رونی ستاره تیم ملی انگلیس هم کمک گرفت.

کوکاکولا مانند دیگر اسپانسرهای جام جهانی مطمئن بود که توجه تماشاگران فوتبال را به محصولات خود جلب می‌کند و البته برای ترویج محصولات خود جوایزی را هم برای مشتریان در نظر گرفته بود. در طول جام جهانی کوکاکولا، پشتیبانی کاملی از «فستیوال تماشاگران» که قبل از آغاز هر مسابقه در آلمان برگزار می‌شد، به عمل آورد که این یکی از دلایل اصلی موفقیت کوکاکولا در جام جهانی محسوب می‌شود.

استیو کومینگ یکی از مدیران کوکاکولا می‌گوید: در آن برنامه‌ها وجود وین رونی سود چشمگیری را نصیب کمپانی کرد که تا آن زمان هیچ بازیکن دیگری نتوانسته بود. او بخش مهمی از برنامه‌هایی بود که ما انجام دادیم. همکاری با جام‌جهانی مهم‌ترین هدف ما بود به این رکورد دست یابد. اینکه شما بتوانید صفحه اول رسانه‌های جنجالی را به خود اختصاص دهید، بسیار کار مهمی است و ما این کار را با ترکیب دو عامل یعنی وین‌رونی و تور آماده‌سازی برای جام‌جهانی انجام دادیم.

براساس گزارش تحقیقاتی که فیفا درباره اسپانسرها منتشر کرده است، جام‌جهانی توجه مصرف‌کنندگانی را جلب می‌کند که لزوما تماشاگران سنتی فوتبال نیستند، علاوه بر این تعداد زیادی از زنان و جوانان هم به حامیان و طرفداران اضافه می‌شوند، اینها کسانی هستند که فقط به هنگام رخدادها و حوادث مهم مانند جام‌‌جهانی به جمع علاقه‌مندان فوتبال می‌پیوندند.

جذابیت جام‌جهانی را می‌توان از روی تعداد کمپانی‌ها و شرکت‌هایی که به نحوی با جام‌جهانی مرتبط بودند، فهمید. این ۸۰ شرکت غیر از ۱۵اسپانسر اصلی جام‌جهانی و در واقع شرکای اصلی فیفا بودند. به این ترتیب براساس گزارش فیفا، سود بازی‌های جام‌جهانی حدود ۱/۱میلیارد یورو (۴/۱میلیارد دلار) بود. این در حالی است که هزینه مراسم افتتاحیه از محل پیش‌فروش بلیت‌ها، بازاریابی و قراردادها با رسانه‌ها و کمپانی‌های اسپانسر تامین شده بود. اگر این گزارش‌ها دقیق باشد، نشان می‌دهد که جذابیت فوتبال و جام‌جهانی می‌تواند هنوز هم افزایش یابد و فرصت‌های بیشتر برای اسپانسرها ایجاد کند.

پس از جام‌جهانی ۲۰۰۲ در کره‌جنوبی و ژاپن، علاقه و توجه به فوتبال در آسیا افزایش پیدا کرد. سفرهای تیم‌های معروف باشگاهی به آسیا و به ویژه چین، بر تعداد علاقه‌مندان فوتبال در جهان افزوده است. براساس گزارش فیفا تعداد کسانی که جام‌جهانی را در کشورهای سنگاپور، ویتنام، ایتالیا و برزیل از طریق تلویزیون تماشا کردند، رکورد شکسته است.

افزایش تعداد تماشاگران فوتبال فقط برای اسپانسرها خبر خوبی است که سخت می‌کوشند تا از بخشی از این جذابیت برای خود پول دربیاورند. این را کوکاکولا وقتی فهمید که وین‌رونی «ایکون تبلیغاتی کوکاکولا» در دیدار با پرتقال در یک چهارم نهایی ناگزیر از بازگشت به خانه شد.

منبع: بی‌بی‌سی