بازی گازی روسیه با چین

گروه بین‌الملل- گازپروم غول انرژی روسیه از دولت این کشور درخواست کرد تا قرارداد صدور گاز روسیه به وسیله خط لوله به چین را لغو کند. این خط لوله قرار است گاز میدان سیبری را به چین برساند.

الکساندر آناننکف، مدیر داخلی شرکت گاز پروم با اعلام این خبر گفت:‌ طرح ارسال سالانه ۸۰میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله به چین برای شرکت گاز پروم سودآور نخواهد بود و این شرکت خواستار لغو این قرارداد و یا تغییر در شرایط آن است. هم‌اکنون مطالعاتی انجام شده است که نشان می‌دهد ارسال گاز به چین نیازمند تغییر در قراردادهای دیگر شرکت گاز پروم با شرکت‌های دیگر است. باید توجه کرد که هدف ما در درجه اول حفظ منافع گازپروم است. گازی که قرار است به چین ارسال شود از میدان ساخالین یک واقع در منطقه سردسیر سیبری استخراج خواهد شد. این منطقه اکنون در اختیار شرکت آمریکای اکسون موبیل قرار دارد. هدف گاز پروم خرید گاز شرکت اکسون موبیل و صادرکردن آن به چین است.

به عقیده تحلیلگران گازپروم قصد دارد یک‌بار دیگر علیه منافع شرکت‌های خارجی فعال در صنعت نفت و گاز این کشور وارد عمل شود. در صورتی که گازپروم بخواهد تصمیم خود را عملی کند بهای گاز صادراتی به چین افزایش پیدا می‌کند و اگر بخواهد با قرارداد قبلی گاز روسیه به چین صادر شود باید اکسون موبیل گاز را با قیمتی ارزان‌تر به گازپروم تحویل دهد که در نتیجه زیان سنگینی در انتظار این شرکت آمریکایی خواهد بود.

بسیاری عقیده دارند هدف نهایی گازپروم از طرح این صورت مساله، اخراج اکسون موبیل از میدان ساخالین یک است. عاقبتی که پارسال رویال داچ‌شل به آن دچار شد.

پارسال رویال داچ‌شل یک قرارداد ۲۰میلیارد دلاری را با دولت روسیه برای فعالیت در میدان ساخالین دو به امضا رساند اما مانع‌تراشی‌های گازپروم سرانجام باعث شد تا رویال‌داچ‌شل میدان ساخالین دو را ترک کرده و تنها در بخش کوچکی از آن به صورت پیمانکار فعال باشد علاوه بر اکسون موبیل دو شرکت کوچک نفتی هندی و ژاپنی نیز در ساخالین یک فعال هستند که آینده آنها نیز در ابهام قرار گرفته است.

احتمال لغو قرارداد صدور گاز روسیه به چین اکنون این کشور را در شرایط سختی قرار داده است.

این کشور اکنون به دومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی در جهان پس از ایالات‌متحده تبدیل شده است و به همین دلیل نیازمند دریافت حجم بالایی از منابع نفت و گاز برای پیشبرد رشد اقتصادی خود است.

آنچه اکنون برای قرارداد روسیه و چین در حال وقوع است یک بار دیگر بحث امنیت عرضه انرژی از سوی روسیه را مطرح کرده است. اتحادیه اروپا به عنوان بزرگ‌ترین مشتری گاز روسیه همواره این کشور را متهم کرده است که از گاز به عنوان یک اسلحه در پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند. روسیه هم‌اکنون ۲۵درصد گاز موردنیاز اروپا را تامین می‌کند.

قراردادی که اکنون در آستانه لغو شدن قرار گرفته است در ماه مارس هنگام دیدار ولادیمیر پوتین از پکن بین او و هوجین تائو، رییس‌جمهور چین به امضا رسید. این خط لوله قرار است سالانه ۸۰میلیارد مترمکعب گاز را به چین بفرستد.